נטוורקינג, כסף ומשא ומתן: איך עושות את זה?

בפאנל המיוחד השתתפו חדווה בר, ראש החטיבה לניהול סיכונים בבנק לאומי,  נחמה רונן, יו"ר דירקטוריון איגוד המיחזור אל"ה, רויטל הנדלר, יזמית אינטרנט ומייסדת AllJobs ואורית חשאי, מייסדת ומנכ"לית Brayola.

 

למה כל כך קשה לנו לדבר על כסף?

 

נחמה רונן:

לנשים יש בעיה לדבר על כסף, להתמקח על כסף. נשים שמגיעות לתפקידים בכירים (לא בנק, שהוא אולי אתגרי ביותר, אבל לתפקידים בכירים), עצם זה שהגיעו לתפקיד זה אמור "להספיק". הן מקבלות כמה אלפי שקלים פחות מזה שהיה בתפקיד לפניהן. אבל לא בגלל זה הן יפוצצו את העניין. נשים צריכות להיות בטוחות שאם הגיעו לתפקיד, זה כי הן מתאימות וראויות ורצו אותן, ויכולות גם להתמקח על שכר.

 

נחמה רונן    צילום: בני גם זו לטובה

 

לפני כ-15 שנים, כשמוניתי למנכ"לית המשרד לאיכות הסביבה, הייתי המנכ"לית הראשונה בשירות המדינה. ידעתי שהתנאים קבועים ושלא מנהלים מו"מ על התנאים. אחרי חודש בתפקיד נודע לי מעיתונאית בידיעות אחרונות שאני מרוויחה כ-1500 שקל פחות ממנכ"לי משרד גברים.

אמרתי לה "הכיצד? הרי התפקיד הוא תפקיד מנכ"ל, מה זה משנה מי עושה את מה?". היא אמרה לי "תבדקי".

 

התקשרתי לנציבות שירות המדינה, אמרו לי "התשקורת". הכחישו. אז הלכנו ובדקתנו והשווינו את הטפסים של השכר, ואכן השכר שלי היה נמוך ב-1500 שקלים. התברר, בצורה הזויה, שהמחשב יודע לקרוא ז' ונ', זכר ונקבה: מה שתחת אות ז' מקבל Xשעות גלובליות בחודש, ונ' לא – כי אינה עושה שעות נוספות, כי הרי אישה בשעה מסוימת הולכת הביתה.

 

 אף אחד לא ידע מזה, כי נשים לא כל כך עוסקות בנושאי שכר. הסיפור התפוצץ, ונהיה סדר בשירות מדינה בכלל, לא רק בנושא מנכ"לים אלא גם סמנכ"ליות ובכל דרגות התפקידים.

 

חדוה בר:

אני,  כסמנכ"ל בנק, כל היום מדברת על כסף – מרמת מדיניות דרך העיסקה  ששוקלים לעשות. מנכ"ל הבנק בו אני עובדת היא אישה, וגם היא מדברת על כסף רוב היום. חמישים אחוז ממנהלי הסניפים שלנו הן נשים – מדובר ב-120 נשים שכל היום "מדברות על כסף".

יחד עם זאת, נשים בעלות עסק קטן חשוב שיידעו – שבמסגרת האסטרטגיה החדשה של הבנקים בישראל, שמנו לעצמנו יעד לתת אשראי לעסקים קטנים. אתן צריכות להגיע עם הרעיונות שלכן והבנק הוא הגורם שצריך לתת תמיכה ולעזור לכן להתגבר על הפחד.

.

אורית חשאי ורויטל הנדלר   צילום: בני גם זו לטובה

 

אורית חשאי:

לפני שהייתי מנכ"לית של בריולה, כשעבדתי בחברה כמתכנתת, לא שפחדתי לדבר על כסף, פשוט הייתי תמימה., חשבתי שאם אני עובדת כל כך מצטיינת, תהיה נקודה שיתנו לי בונוס, הגדלה בשכר, ולא קיבלתי ולא קיבלתי, והגברים סביבי קיבלו. למדתי מזה לקח מעולה – מי שמקבל זה מי שמדבר. אמר לי עמית לעבודה: "את צריכה ללכת לכל אחד, לראש צוות, מנהל חטיבה, להגיד שאת לא מרוצה. כי למי נותנים בונוס? לא למצטיין, אלא למי שעשה רעש. רעשים עובדים. לא משנה אם מגיע לך או לא. כי אם את חושבת שמגיע לך, כדאי שתבקשי. זה עובד".

 

אמרו לי "בונוס", אמרתי "הבונוס לא קשור", ומאז שהתחלתי לעשות זאת ראיתי שזה עובד – אם את מבקשת את מקבלת. אם את לא מבקשת, זה מאה אחוז לא. אם את מבקשת, אולי כן ואולי לא, מה אכפת לך לנסות?

 

רויטל הנדלר:

השאלה אם אנו מבינות בכסף שונה מהשאלה אם אנחנו מדברות על כסף. נשים בבנקים מבינות בכסף. אני כמעט בטוחה שבכל בית ממוצע יש סיפור שרץ ששמו "אם הייתי מקשיב לאשתי אולי הייתי במקום אחר".  ההבנה שלנו בכסף וההסתכלות על תמונה כללית היא טובה, ולפחות לא נופלת מהגברים. אני לא מכירה מישהי שלא מפחדת לדבר על "הכסף שלה".  לימדתי נשים לעשות מו"מ על שכר, ואני בעצמי עשיתי את כל הטעויות שלימדתי אותן שלא לעשות. אני גם לא בטוחה שהיום לא הייתי חוזרת על אותה הטעות.  הקמתי את אולג'ובס ובשלב מסוים עשיתי אקזיט. אני יודעת בוודאות שמנכ"ל אולג'ובס היום  מרוויח לפחות את מה שאני הרווחתי אם לא יותר.

 

עשי ואל תעשי במשא ומתן

 

נחמה רונן: אל תתחילי לספר סיפורים, תהיי ממוקדת, תדעי מה התפקיד היה לפני שהגעת. כשאת מגיעה למו"מ את כבר בתפקיד, כבר רוצים אותך. תפסיקי להתנצל ולהרגיש לא נוח. הסתכלי לאנשים בעיניים ותגידי מה את שווה ומה את רוצה.

אחת הבעיות שלנו היא שאין מספיק נשים בתפקידי מפתח שיכולות להרגיש נוח בניהול מו"מ. נשים מנהלות מו"מ בצורה עניינית הרבה יותר מגברים.

 

אורית חשאי: לי יש טיפ ענק. את צריכה לבוא בגישה שאת הכי טובה והכי מגיע לך ואת הולכת לנצח. כידוע, המוח משפיע על הגוף ואפשר שזה יעבוד גם בכיוון השני שהגוף ישפיע על המוח. שתי דקות לפני שאת נכנסת למו"מ, לפני פגישה חשובה או ראיון עבודה או חתימת חוזה – את עושה פאוור פויזשן בבית קפה או בכל מקום שאת יכולה לעמוד בו בעמידה חזקה, עם שתי רגליים על הקרקע, ידיים אפילו על המתניים ונחישות בעיניים.

זה גורם למוח להרגיש משהו ענק, לייצר יותר טסטוסטרון. גם תנועה של ספורטאים שמניפים ידיים יכולה לתת זריקת אנרגיה ואופטימיות.  אני בעצמי עשיתי את זה מקודם לפני שעליתי לבמה..

 

רויטל הנדלר: אני מאמינה שכנשים, אנחנו לא יודעות מה אנחנו מביאות ויש לנו נטייה לא לשים דגש על מה שאנו טובות בו. תעשו שיעורי בית, לחשוב מה הדברים שאתן מביאות שהן שלכן, מה מביאים האחרים.

אפשר אפילו לכתוב את זה כדי להתכונן – אני מביאה לתפקיד הזה ככה וככה, ואתה צריך את זה ואת זה, ואם אתה רוצה להצליח – אתה צריך אותי. לדבר בשפה עסקית. זו נקודה שלקח לי שנים ללמוד.

 

חדווה בר   צילום: בני גם זו לטובה

 

סיכון או סיכוי, מה עדיף?

 

חדווה בר: סיכונים בעסקים קטנים הם הרבה יותר גבוהים מהסיכונים הקיימים בעסקים גדולים. אם מסתכלים על נתוני משק ישראלי, הסיכוי שעסק קטן ייקלע לקשיים גדול יותר מבעסק גדול. מה עושים עם זה? זה אומר שצריך קודם כל להבין שצריך לנהל את הדברים. את צריכה להגדיר לעצמך מה הסיכונים העומדים בפני העסק, מה יכול לקרות אם תעשי צעד מסוים. חשוב תמיד להתכונן ולחשוב על התרחישים הכי גדולים, כאלה שיובילו לסגירת העסק.

בשלב שני, להגיד לעצמך איך את מקטינה את הסיכון שיקרו אותם תרחישים. ברגע שמכירים בעובדה שיש סיכונים, חייבים לדבר עליהם, חייבים לנהל אותם – וזה יגביר את הסיכוי להצליח.

 

אורית חשאי: לא ראיתי הרבה אנשים שהצליחו נורא ולא לקחו המון סיכונים. בעיניי, לקיחת סיכונים זה חלק הכרחי. לא לקחת סיכונים זה כמו לא למלא לוטו ולהגיד איזה באסה שלא זכיתי.

 

איך עושים נטוורקינג יעיל?

רויטל הנדלר:  בנטוורקינג חשוב לדעת לתת. אנשים אוהבים לקחת ושוכחים לתת. הם מתקשרים אחרי שני עשורים שלא היינו בקשר כדי שאקבל אותם לעבודה. אני לא זוכרת מי הם, ואי אפשר לצפות שתפתחי חשבון בלינקדאין ומיד אני אמצא לך עבודה, זה לא עובד ככה.נטוורקינג זה להיות חברים – לא להזמין כל יום לארוחת ערב, אבל להיות חברים ברמת העסק.

 

נחמה רונן: נטוורקינג צריך להתקיים בין נשים וגברים. אם הנטוורקינג הוא רק בין נשים, זה הפסד של 50% מהפוטנציאל.  בכנסים יש נטוורקינג: אל תבואי עם ערימה של כרטיסים אלא תהיי ממוקדת. חשבי על כמה אנשים בודדים, שניים או שלושה, שאיתם את רוצה לדבר עשר דקות.

 

חדווה בר: אני מאמינה בנטוורקינג מקצועי. צריך להיות פרואקטיבית ולבנות את הרשת על פי היבטים שרלוונטיים לעסק שלך.

לכל הכתבות והידיעות מהוועידה השנתית לעסקים קטנים בבעלות נשים של און לייף בשיתוף עיריית ירושלים

 

לכל התמונות מהוועידה- הקליקו

 

צילום: בני גם זו לטובה

תגובות (0)
הוסף תגובה