ישיבה היא העישון החדש

 

אכילה רגשית בלי רגשות אשם

"האקס הגיע כדי לעזור במעבר. אני מסתכלת עליו מקשקש עם המוביל ותוהה אם אמצא איש כ"כ יפה מבפנים ומבחוץ, ואולי אני עושה טעות". בלוג מרגש, היכנסו לקרוא

 

 

תמיד ידעתי שיש לפחות דאגה אחת שאני יכולה להסיר מלבי – כאדם פעיל גופנית , הנחתי שאני מחוסנת מפני הסכנות הבריאותיות שבניוון גופני, מחוסנת מפני כל אותן בשורות אפוקליפטיות המופנות לחבריי בטטות הכורסא.
 

תארו את האכזבה אשר ציפתה לי כשנתקלתי במאמר מטריד במיוחד, שהופיע  במגזין:
Runner's" World".  שם המאמר, כבר בישר רעות בעודו צועק לי מן המסך: "ישיבה היא העישון החדש". וכך בעודי יושבת וקוראת את בשורות איוב לשנת 2014 , אני למעשה מסכנת את בריאותי וחמור מכך – מתברר כי פעילות גופנית לא תציל את אותי הפעם.

 

נתחיל מהשורה התחתונה כפי שמופיעה במאמר – ככל שאנחנו יושבים יותר, כך נפגעת ביחס ישיר הבריאות שלנו ותוחלת החיים יורדת ללא קשר לרמת הכושר והפעילות הגופנית שאנו מבצעים. אין כל חדש בכך שישיבה ממושכת במהלך היום: מאחורי ההגה, מול המחשב, מול הטלוויזיה או בכל פורמט אחר, מגבירה משמעותית את הסיכוי למחלות לב, סכרת סוג 2, סרטן ואף דיכאון.

ברגע הראשון חשבתי לעצמי "איך כל זה קשור אלי?? " אני הרי אדם פעיל, רצה מסורה ובאופן כללי פעילות גופנית היא חלק בלתי נפרד מחיי. אז זהו, שבהחלט יש לי סיבה לדאגה (באמת הייתה חסרה לי עוד אחת למלאי).  הסיכוי שלנו למות מוקדם יותר עולה גם אם אנחנו עוסקים בפעילות גופנית ומכאן באה גם ההשוואה לעישון , שהרי עישון מסוכן לבריאות גם אם אנחנו עוסקים בפעילות גופנית ענפה במקביל . מתברר כי זה המצב בדיוק כאשר מדובר בישיבה ממושכת לאורך היום.

 

מדאיג לא פחות, הנתון לפיו אנשים העוסקים בפעילות גופנית, נוטים לשבת במהלך היום יותר מאשר אלו שלא מתאמנים (ולצורך העניין יותר מאשר בימים שהם לא עסקו בפעילות גופנית), מאחר והם מרגישים כי "כבר עשו את שלהם" להיום. לכן יעדיפו לנסוע במקום ללכת, לשבת במקום לעמוד ובאופן כללי לבלות פחות זמן על הרגליים.

ב-2012 פורסם מחקר ב"International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity" אשר בדק ומצא כי האדם המערבי הממוצע, יושב כ- 64 שעות בשבוע ,עומד רק 28 שעות בשבוע, הולך (לא במסגרת פעילות גופנית ) 11 שעות בשבוע. במקביל, גילו כי אותם אנשים אשר כן עוסקים בפעילות גופנית , נוטים להיות ב-30% פחות פעילים בימים בהם התאמנו , לעומת ימים בהם לא התאמנו. הסיבה ברורה – מילאנו את חובתנו היומית אז אפשר לנוח.

הבשורה העצובה היא שרוב המתאמנים לא רצים, הולכים או אפילו עומדים מספיק זמן בכדי לבטל את הנזקים שהישיבה הממושכת גורמת לגופנו.

 

מה קורה בגוף שלנו בישיבה ממושכת?

מאחר וגוף האדם בנוי להיות בתנועה, כאשר אנו מונעים זאת ממנו ויושבים במשך שעות רבות , מתחילים להצטבר נזקים אשר מתפתחים בהדרגה  עד למצבים של מחלות כרוניות. שעות של ישיבה מאטות את זרימת הדם בעיקר בגפיים התחתונות, אשר מנוטרלות לגמרי בתנוחה זו. בהמשך חלה האטה בקצב חילוף החומרים, המייצרת מצב בו אנחנו מנצלים פחות מהסוכרים שבדם וממאגרי השומן.

 

אני מביטה באימה במספרים שרצים מולי על המסך: עליה חדה באחוזים של הסיכוי למות ממחלת לב, עליה חדה אף יותר באחוזים כשמדובר על הסיכוי למות מסכרת , עליה חדה בסיכון ללקות בסרטן השד והמעי הגס –  עובדות שהוכחו במחקר שבדק נשים וגברים שישבו 8 שעות ביום לעומת כאלו שישבו 3 שעות ופחות (בשלב הזה כבר יש לי סחרחורת ובחילה קלה בו זמנית). וגולת הכותרת: מחקר אשר נמשך 12 שנים על כ-17,000 נחקרים מסכם נחרצות כי ככל שאנשים יושבים יותר כך עולה הסיכוי שהם ימותו מוקדם יותר ללא כל קשר לגיל, משקל וכושר גופני.

 

אם זה לא מספיק הוכח כי נשים היושבות תשע שעות ומעלה ביום נוטות יותר לסבול מדיכאון מאשר אלו אשר ישבו פחות משש שעות מאחר וישיבה ממושכת מאיטה את זרימת הדם ולכן גם מקטינה את כמות ההורמונים משפרי מצב הרוח, אשר מגיעים למוח עם זרימת הדם.

 

מה עושים ?

אז אחרי שהבהילו אותנו כהלכה , מה עושים עם כל המידע הזה? הרי אי אפשר לטייל כל היום ובפעם האחרונה שבדקתי מעט מאוד מתפרנסים כרגע בישראל מעבודה בשדות אורז .
בין אם אנחנו עצמאיות או שכירות, העבודה של רובנו מתבצעת לרוב בישיבה (עצם כתיבת הטור הזה כרגע ככל הנראה מקצרת את חיי בכמה אחוזים). ראיתי לא מזמן הדמיה של מודל חביב הכולל שולחן משרדי מוגבה שתחתיו ממוקדם הליכון המאפשר לנהל את העולם בתנועה – רעיון יצירתי ואולי אפילו פרקטי אבל עד שזה אכן יקרה כדאי לברר מה אפשר לעשות כבר עכשיו כדי למזער נזקים.

 

החוקרים שאחראים למחקרים השונים טוענים כי הפתרון הפשוט ביותר הוא כמה שיותר הפסקות באותם ימים של ישיבה ממושכת ובמקביל כמה שיותר שינויים בתנוחת הישיבה.
מסתבר שגם קימה מהכיסא לדקה אחת של התמתחות וקצת תנועה, יכולה לשפר את המצב! זה מרגיש לי כמו רגע נהדר לקום מהכיסא להתרעננות . אתן עדיין יושבות ?

 

צילום: רונית כהן ואורי טאוב 

 

לעמוד הפייסבוק של ענת 

אכילה רגשית בלי רגשות אשם

"האקס הגיע כדי לעזור במעבר. אני מסתכלת עליו מקשקש עם המוביל ותוהה אם אמצא איש כ"כ יפה מבפנים ומבחוץ, ואולי אני עושה טעות". בלוג מרגש, היכנסו לקרוא

 

 

אכילה רגשית בלי רגשות אשם

"האקס הגיע כדי לעזור במעבר. אני מסתכלת עליו מקשקש עם המוביל ותוהה אם אמצא איש כ"כ יפה מבפנים ומבחוץ, ואולי אני עושה טעות". בלוג מרגש, היכנסו לקרוא

 

 
תגובות (0)
הוסף תגובה