אדום או לבן: איזה יין הכי בריא?

היתרונות הבריאותיים של היין רבים: מפחית את רמות הכולסטרול ואת הסיכון לסרטן מסוגים שונים, מונע מחלות לב, משפר את זרימת הדם ומסייע במניעת אלצהיימר, ויש לו אפילו השפעה חיובית על המוח. יותר ויותר מחקרים מוכיחים שהיין הוא פיתרון טבעי למניעת מחלות. 

 

האם יתכן שליין זול (בסביבות 15-20 שקלים לבקבוק) ישנן אותן השפעות בריאותיות כמו יין במחירים גבוהים יותר (מחירים סבירים של 40-80 שקלים)? שוחחתי עם ייננים ברחבי הארץ, בעלי יקבים ותיקים וגם עם מיקרוביולוגים.

 

בשקלול הנתונים להלן המסקנות: יין יקר אינו בהכרח איכותי וגם בריא יותר. את ההפרש אנחנו משלמים לרוב בגלל סיבות אחרות – פרסום מיתוג, שיווק, ואפילו האריזה. מצד שני, יין שנמכר ב-15 שקלים, הוא לא יין איכותי. כלומר, הוא מיוצר בדרך כלל מענבים פחות איכותיים, וכן תהליך ההתבגרות של היין בחביות עץ – קצר יותר. למה זה משמעותי? פרט לטעם, היישון בחביות הופך את היין לעמיד ומשמר את התכונות התזונתיות של היין. יין שאינו עובר כלל יישון בחביות מתקלקל מהר יותר בבקבוק, מה שאומר שנוגדי החמצון שיש ביין, שהם הרכיבים הפעילים שאחראיים על היתרונות הבריאותיים – מתחמצנים מהר.

 

 

איזה יין הכי בריא?

ללא עוררין, התשובה לכך היא יין אדום יבש, שמכיל כמות גדולה יותר של נוגדי חמצון ביחס ליין אדום חצי יבש, יין מתוק או לבן. (נוגדי החמצון נוצרים בקליפה האדומה של הענבים). קאווה, שמפניה ושאר היינות המוגזים הפשוטים יותר מיוצרים גם הם מיין לבן, או מיין רוזה.

 

יתרון נוסף של יין אדום שהוא מכיל פחות ביסולפיטים (לעומת יין לבן)- חומרים משמרים שגורמים לכאבי ראש בקרב 70% מהאוכלוסייה.

 

מסתבר שליין הישראלי יתרון משמעותי, מאחר והוא מכיל נוגדי חמצון רבים תודות לכמות השמש אליה נחשפים הענבים. המחקרים מוכיחים כי ביין ישראלי יש כמעט פי 2 רכיבים פעילים מיין צרפתי או ספרדי. 

 

איזו כמות נחשבת לבריאה?

במינון הנכון, כלומר, כוס אחת ליום לנשים ועד 2 כוסות ליום לגברים, יש ליין השפעות חיוביות על הבריאות, בעיקר מעל גיל 50. ביניהן: הפחתת רמות הכולסטרול הרע, צמצום הסיכון להתקפי לב, סרטן ואלצהיימר. כל היתרונות הבריאותיים הללו עם כמות של 70-100 קלוריות לכוס.

 

בירה לעומת יין

בירה לא פחות בריאה מיין, יש בה כמות עצומה של נוגדי חמצון מסוגים שונים שמפחיתים את רמות הכולסטרול, מחזקים את המערכת החיסונית, מפחיתים את הסיכון לסוכרת, ומשפיעים לטובה על המוח. הבירה מכילה גם מינרלים, כמו צורן, שמחזקים את העצמות. 

בניגוד למה שהרבה חושבים, בבירה יש כחצי מכמות הקלוריות שביין – 42 למאה גרם, 130 קלוריות בבקבוק של שליש ליטר.

תגובות (0)
הוסף תגובה