מה התזונאיות באמת אוכלות?

רובנו, או לפחות חלקנו, שהגיעו להתייעצות אצל תזונאיות, יצא עם תפריט עם מדויק וברור, והביט בו בו בחוסר אונים. לפעמים הצלחנו לעמוד בהוראות הנוקשות במשך כמה ימים – אכלנו שלוש ארוחות מסודרות, עם ירקות טריים בכל ארוחה ועם שמונה כוסות מים ביום, אבל אז שוב נכנענו לשוקולד או לפיצה, וחזרנו לסורנו.

 

עוד באון לייף:

 

לכן, זה לא ממש פלא שכולנו סקרנים לדעת מה אוכלות נשות המקצוע שעומדות מאחורי התפריטים של תזונה נכונה ועצות הדיאטה. האם הן באמת ניזונות רק מקינואת חופש, נבטים וטחינה מלאה אורגנית? ומה הן עושות כשהן עומדות מול עוגת קצפת מגרה במיוחד, או מוזמנות למסעדת בשרים?

 

פנינו לשלוש תזונאיות כדי לברר מה הן באמת אוכלות, ולא פחות חשוב מהו הגילטי פלז'ר שלהן. הנה התשובות של המודע?ת והאמיצות.

 

החשודים המיידיים. צילום: Shutterstock

 

כמה שיותר פירות וירקות

אסנת בוברוב, תזונאית קלינית של מותג לייף מבית סופר-פארם, מספרת שהיא לא צמחונית ולא טבעונית, אך ממעטת לאכול בשר (אם כבר, אז בשר בקר ובערך פעם בשבוע). כך נראה תפריט יומי שלה:

 

מה בבוקר?

"אני פותחת את הבוקר בכמה פיסות פפאיה ואגוזי קשיו. לפני כחצי שנה, סביב ראש השנה, הגעתי למסקנה שאני לא אוכלת מספיק ירקות ופירות. כחלק מההחלטות שלי לשנה החדשה החלטתי לשלב בתפריט היומי שלי יותר ירקות ופירות ולכן עד הצהריים אני אוכלת בעיקר כמה קערות סלט, פירות ואגוזים. אני אוכלת לפחות שלוש קערות סלט, וזה מרגיע ומשביע עד 13:00 בערך. את הירקות ואת הפירות אני רוכשת דרך קואופרטיב אורגני שאליו הצטרפתי, כך שרוב הירקות והפירות שלי עונתיים וטריים. כך, למשל, יש תקופה שבה אני אוכלת בעיקר סלטים עם הרבה עגבניות שונות כי זו התקופה".

 

מה בצהריים?

"אני לוקחת אוכל מהבית, וזה בדרך כלל מג'דרה מבורגול ועדשים שחורות או חומות שאני אוכלת עם יוגורט כבשים, או סלט עדשים מונבטות עם בורגול ופטרוזיליה. יש ימים שאני אוכלת שתי ארוחות צהריים, ואז הארוחה השנייה מורכבת משקשוקת עגבניות לצד לחם בריא".

 

לא מוותרת על מוזלי לקינוח. אסנת בוברוב

 

יש קינוח אחרי הצהריים?

"כמעט תמיד אקנח במוזלי של יוגורט כבשים, גרנולה ביתית שאני מכינה לבד (אופה שיבולת שועל ומוסיפה אגוזים טריים מבלי לחמם אותם, כדי לשמר את תכונותיהם המזינות) ופרי כלשהו".

 

מה בערב?

"ארוחה על בסיס ירקות העונה – למשל עד עכשיו זה היה בעיקר ארטישוקים. עכשיו זו גם העונה שבה מבשילות הקטניות ואנחנו אוכלים הרבה חומוסים ואפונה ריחנית בתרמילים שלהם. לצדם יש על שולחן האוכל אבוקדו, ממרח חומוס טרי שאנחנו קונים מהמסעדות באזור שלנו שהוא כמובן נטול חומרים משמרים, בצל חתוך לפיסות גדולות, זיתים, לחם טרי ובריא".

 

גילטי פלז'ר:

"המעדן שאני לא יכולה לסרב לו הוא שוקולד עם אגוזי לוז. מבחינת נשנושים ברגעי משבר או רעב אז אני משתדלת לנשנש קרקרים מכוסמין וגרעינים עם אבוקדו. אם אני מחוץ לבית, אני נהנית ממה שיש ואוכלת בכיף רביולי ברוטב או סטייק טוב, אבל אז אני משתדלת לאזן ולבחור במנה ראשונה של מרק או סלט קפרזה או טאבולה".

 

מה תשתי?

המון מים וחוץ מזה הרבה תה צמחים (נענע, לואיזה, זוטא לבנה וכדומה). אני אוהבת גם שייקים על בסיס יוגורט (או מיץ תפוזים טרי בעונה), קרח ופירות טריים. בקיץ זה יכלול כמעט תמיד מנגו ובחורף בננה ותמר".

 

משלימה עם תוספים"אני נוטלת אומגה 3 וסידן על בסיס קבוע, ומדי פעם גם B12."

 

כמה ביסים מעולים ודי

טל קוטלר, דיאטנית קלינית B.Sc, מספרת על התפריט היומי שלה:

 

מה בבוקר?

"אני פותחת את הבוקר עם יוגורט וגרנולה ושותה כוס קפה. במהלך שעות הבוקר המאוחרות אני אוכלת כריך שהכנתי בבית, למשל חצי לחמנייה או שתי פרוסות לחם, לפעמים מלא ולפעמים רגיל, עם ממרח כלשהו – גבינה, אבוקדו, חמאת בוטנים וכדומה. בנוסף אני אוכלת גם פרי".

 

מה בצהריים?

"את ארוחת הצהריים אני אוכלת בדרך כלל בבית ואז זה יהיה משהו מבושל כמו קציצות/שניצל/פסטה בולונז ותוספת כלשהי של אורז, תפוחי אדמה או קטניות מבושלות. ארוחת הצהריים תכלול גם סלט ירקות טרי".

 

שותה רק מים וקפה. טל קוטלר

 

יש קינוח אחרי הצהריים?

"אחר הצהריים הלו"ז שלי משתנה, לפעמים אני בבית ולפעמים אני בעבודה. בדרך כלל בשעות אחר הצהריים אני שותה כוס קפה ואוכלת שוקולד או חתיכת עוגה או עוגיות. אני מאפשרת את זה לעצמי".

 

מה בערב?

"אם אני בעבודה אז אני אוכלת כריך שהכנתי בבית. אם אני בבית אז אני אוכלת חביתה, ממרח גואקמולי מאבוקדו, לחם, סלט; לפעמים פיצה ביתית שאנחנו מכינים או מוקפץ בסגנון אסייתי עם טופו וירקות, דים סאם מאודה, ולעתים מנה בשרית אם לא אכלתי משהו בשרי בצהריים. התפריט בארוחת הערב משתנה בהתאם למיקום ולחשק".

 

גילטי פלז'ר:

"יש לי לא מעט, אבל בעיני המונח הנכון הוא פלז'ר בלי גילטי. אם אני רוצה משהו אני אוכלת אותו ומשלבת אותו בתפריט, ואז דואגת לשאר המינונים והאיזונים בתפריט שלי. זה חלק מהחיים – לצרוך דברים טעימים שמתחשק פעם בכמה זמן. גם אפשר לקחת רק כמה ביסים מעולים ודי. גם זה חלק מתזונה מאוזנת מבחינת הנשמה והנפש. זה לא הגיוני לנסות ולהימנע לגמרי. גם במסעדות אני אוכלת מה שמתחשק לי ולא מתנזרת ממטעמים. יוצא לי לאכול במסעדה אחת לשבועיים בממוצע, כך שאני רואה זאת קצת כמו בזבוז ללכת למסעדה טובה ולא ליהנות מהאוכל הטעים, גם הוא לא דיאטטי".

 

מה תשתי?

"שותה רק מים וכשתיים-שלוש כוסות קפה ביום".

 

לאכול רק כשבאמת רעבים

אורטל רובינוביץ', מנכ"לית "דיאטנית עד הבית", תזונאית קלינית ומאמנת כושר המתמחה בשינוי התנהגותי באכילה. כרגע בשבוע ה-25 להריון. הנה התפריט הממוצע שלה בימים אלו:

 

מה בבוקר?

"שתיים-שלוש פרוסות לחם מלא עם קוטג' 5% או טחינה משומשום מלא, תלוי ברעב ותלוי אם זה אחרי הליכה או לא.כשאני רעבה בשעות הבוקר אני נוהגת לאכול עוד כריך".

 

מה בצהריים?

"בצהריים אני אוכלת אוכל מבושל, למשל קינואה עם פרגית או סטייק, או מג'דרה עם טונה, או תפוחי אדמה עם בטטות ועוף. בנוסף אני אוכלת ירקות שלמים טריים כמו מלפפון, גמבה, עגבנייה וכדומה. למה שלמים? בשביל החיסכון בזמן. אם אין לי חשק לאוכל מבושל אני אוכלת לחמנייה מקמח מלא עם טחינה גולמית, חביתה עם פטריות או קישוא וירק כלשהו".

 

יש קינוח אחרי הצהריים?

"בדרך כלל אני אוכלת כריך עם הבת שלי, שמגיעה מהגן, או מיני מגנום או ארטיק. לפעמים אני אוכלת פרי עם תערובת אגוזים ושקדים".

 

לא עומדת בפני גלידת שמנת טובה, אורטל רבינוביץ'

 

מה בערב?

"בערב אוכלים עם כל המשפחה סלט עם ביצה בכל מיני צורות, גבינות ולחם מלא או טוסט עם גבינה צהובה עם ביצה קשה ועגבנייה ולצדו ירקות חתוכים".

 

גילטי פלז'ר:

"אין לי תשובה עסיסית, כי למדתי לפתור את המשברונים שלי בדרכים שלא קשורות לאוכל. אם יש ארוחה לא צפויה אבל שווה, אתנהג בהתאם לרמת השובע שלי: אם אני שבעה – אשמור לאחר כך ואם אני רעבה – אוכל בכיף. זה לגמרי תלוי ברמת הרעב או השובע.אין לי איזה חטא תזונתי, כי אני לא מרגישה שאני חוטאת אם אני אוכלת. למדתי לנתק את הקישור בין השניים. אוכל שאהוב עלי ושנחשב פחות בריא זה גלידות ועדיף גלידות טעימות על בסיס שמנת. גם פה למדתי לאכול בכמות שמספיקה לי, כזאת שתשאיר תחושה טובה של סיפוק ולא תחושה של בחילה. במסעדות אבחר בדרך כלל במנת דג או בפרגית, ואם מדובר מסעדת בשרים ממש טובה אז סטייק סינטה או פילה ותוספת של בטטות וירקות בתנור. אם נשאר מקום לקינוח אז מזמינים קינוח אחד טעים וחולקים.

 

אחרי שלמדתי את השיטה לשינוי קוגניטיבי התנהגותי עם אכילה (CBT), היחסים שלי עם אוכל הפכו מאוד פשוטים והיום ואנחנו חברים טובים בניגוד לעבר".

 

מה תשתי?

"אני שותה מים וסודה, ופעמיים ביום קפה – שחור או נס קפה. לפעמים גם תה צמחים מהגינה ללא תוספת של סוכר".

תגובות (0)
הוסף תגובה