הקמפיין נגד האונס שמיועד לגברים

משטרת סקוטלנד השיקה לאחרונה הקמפיין נגד אונס שזכה לשם "אנחנו יכולים לעצור את זה". הקמפיין כולל סדרת צילומים שחור-לבן של גברים, כשעל כל צילום כתוב ציטוט הנושא מסר ברור: מין ללא הסכמה הוא אונס.

 

עוד באון לייף:

 

מטרת הקמפיין הוא להעלות את המודעות לשינויים בחוקי האונס של סקוטלנד, אשר כעת למתמקדים במשמעות של המונח "הסכמה" ובעובדה שההסכמה יכולה להפוך לסירוב בכל רגע נתון.

 

 

חוק עבירות המין 2009 של סקוטלנד קובע כי אונס מתרחש כאשר אדם חודר לנרתיק, פי הטבעת או לפה באמצעות איבר מינו, ללא הסכמה או כשיש ספק סביר שהקרבן לא נתן את הסכמתו.  

 

 

בניגוד לקמפיינים רבים אחרים כנגד אונס שמטילים את האחריות למניעת האונס על הקורבנות, הקמפיין הזה "מאתגר את הגברים לחשוב על מעשיהם ועל התוצאות שלהם," טוען מלקולם גרהם, בכיר בראשות היחידה לפשעים חמורים והגנה על הציבור.

 

הקמפיין מתייחס גם לשינויים שהוכנסו לחוק, לפיהם גם תקיפה מינית של גברים נחשבת כאונס ולעובדה שהן הקרבן והן המקרבן יכולים להיות גבר או אישה.

 

 

בנוסף מבהיר הקמפיין שאונס מתרחש גם בנסיבות בהן הפרטנר הסכים למעשה המיני אולם חזר בו מהסכמתו במהלך האקט.

 

וכמובן, המונח "הסכמה חופשית" הוא נושא לדיון בפני עצמו. בין הצילומים ניתן למצוא רשימה של נסיבות בהן חד משמעית אין הסכמה:

– רגעים בהם הקרבן שיכור או מצוי תחת השפעת סם ואין באפשרותו להסכים או לסרב.  – רגעים בהם הקורבן ישן או מחוסר הכרה.

– רגעים בהם הקורבן "מסכים" למעשה כתוצאה מאלימות או איומים באלימות שהופעלה נגדו, או נגד קרוביו.

 

 

מצד אחד, קיומם של קמפיינים מהסוג הזה משמחים מאוד. מצד שני, כשמסתכלים על התמונה הרחבה קשה שלא לראות בהם משהו מדכא. איך הגענו למצב בו משפט כמו "אני לא שוכב עם אישה חסרת הכרה" איננו בגדר המובן מאליו? איך עדיין מסתובבים בינינו אנשים שמאמינים שאין שום דבר פסול בלהפשיט אדם ישן? איך משפט כמו "אני מקשיב כשהיא אומרת לא" הוא בגדר ציטוט ששווה לשים לב אליו? ממתי זה כל כך יוצא דופן להקשיב כשאנשים מדברים אלייך, כשאנשים מסרבים לך, כשאנשים מציינים במה הם מעוניינים ובמה לא? 

תגובות (0)
הוסף תגובה