מחקר: רמת הלחץ עולה כשמגיעים הביתה מהעבודה

גם אתם מוצאים עצמכם חוזרים הביתה לאחר יום עבודה שגרתי, ומגלים לתדהמתכם כי אתם מרגישים דווקא לחוצים יותר? למרבה ההפתעה, מחקר חדש טוען כי מדובר בתופעה נורמטיבית לחלוטין.

 

במחקר אשר נערך באוניברסיטת פנסילבניה, חוקרים מדדו את רמות הקורטיזול של 122 משתתפי המחקר. הקורטיזול הוא הורמון לחץ מרכזי, אשר עולה כאשר אנו נמצאים במצבי לחץ. במהלך המחקר נמדדו רמות ההורמון בנחקרים שלוש פעמים ביום, ובנוסף לכך, נתבקשו הנחקרים לדרג את מצבם רוחם בבית ובעבודה.

 

הממצאים המפתיעים הראו כי רמת הקורטיזול של המשתתפים הייתה נמוכה בהרבה כאשר הם היו בעבודה מאשר כשהגיעו לביתם, כשהבדלים כמו מעמד סוציו אקונומי, מין או גיל לא השפיעו כלל על התוצאות. ממצא מעניין נוסף נגע לתפיסה של האנשים עצמם אודות ההרגשה שלהם: בעוד שהנבדקים הגברים העידו על עצמם כי הם שמחים יותר בבית מאשר בעבודה, הנשים מרגישות דווקא ההפך, ומאושרות יותר דווקא כאשר הן בעבודה. הסיבה לכך, לטענת החוקרים, היא כי בחברה המודרנית עדיין יש חוסר איזון באחריות על משק הבית – והנשים מבצעות יותר מטלות ביתיות מהגברים.

 

רמת קורטיזול נמוכה בעבודה. צילום: shutterstock

 

אז מה יש במקום העבודה שלנו שכל כך מרגיע אותנו? אחת הסיבות אשר מציעים החוקרים היא אופייה ה"טיפולי" של העבודה. כאשר אנו נמצאים בעבודה אנו יודעים בדיוק מה עלינו לעשות, מתמקדים בפרויקטים מסוימים ועובדים עם קבוצה של אנשים קבועים בכדי לעמוד במשימה. בנוסף, מדגישה החוקרת הארלי ראסל הושצי'לד, העבודה מלחיצה פחות – כתוצאה מאפקט הפידבק: כולנו יודעים שאם נעשה את הדבר הנכון בעבודה, נקבל תפיחת שכם מהבוס, אך אם נמנע מהילד המתבגר שלנו לעשות משהו שהוא אינו צריך לעשות, נקבל צעקות במקום.

 

אז האם יש פתרון למצב? מסקנה מעניינת נוספת אליה הגיעו החוקרים היא כי במהלך סופי השבוע, הזמן בו אנו נמצאים לרוב בבית, הנשים לא היו מתוחות יותר מהגברים. לכן, אפשר לטעון כי המעבר מ"עולם העבודה" ל"עולם הביתי" מלחיץ יותר את הנשים שבנינו. הושצ'ילד טוענת כי שם גם נמצא המפתח להקלת הלחץ: אם החברות בהן אנו עובדים יציעו מדיניות ידידותית יותר לאנשי משפחה, כמו שעות גמישות יותר ואפשרות לעבוד חלק מהזמן מהבית, המתח יצטמצם מספיק כדי שנרגיש נינוחים יותר.

 

ועד אז? כמובן שגם בני המשפחה יכולים לעזור ולהקל את המעבר בין העולמות, חלוקה נכונה ושוויונית יותר במטלות הבית תוכל לסייע בהקלת המתח, וכמובן שבריחה חזרה למחשב ולמיילים בהם שקענו לאורך כל היום אינה הפיתרון. הקפדה על בילוי זמן משפחתי ולא רק מילוי המטלות השונות יוכל גם הוא להפוך את הבית לסביבה מרגיעה יותר – לפחות יותר ממקום העבודה שלנו.

 

לכתבה בפורבס ישראל

לכתבות נוספות בפורבס ישראל:

תגובות (0)
הוסף תגובה