גם יפה וגם חכמה עם תעודות: השחקניות הכי מבריקות בהוליווד

אקספקטו תעודה! אמה ווטסון, הלא היא הרמיוני המופלאה מסדרת סרטי הארי פוטר, לא אכזבה את דמותה המוכרת והפרפקציוניסטית וסיימה בשבוע שעבר את התואר הראשון שלה באוניברסיטת בראון היוקרתית. אבל את לא חייבת להיות הרמיוני גריינג'ר כדי לסיים תואר באוניברסיטת Ivy League. יש לא מעט שחקניות הוליוודיות שהחליטו לסיים תואר אקדמי לפני ההצלחה, בעוד שחקניות אחרות העדיפו לשלב בין התעשייה והלימודים, או אפילו לשים את הקריירה בהמתנה לשנה או שתיים כדי לקבל דיפלומה שתרצה את ההורים, ובעיקר תעניק להן ידע נוסף בתחומים אחרים.

לעומת שחקניות כמו ריס ווית'רספון, שעזבה את לימודי ספרות האנגלית לטובת קריירת משחק, או קלייר דיינס שעשתה הפסקה בשיא הקריירה שלה כדי ללכת לייל ללמוד פסיכולוגיה אבל יצאה משם ללא תעודה, אנחנו החלטנו להתמקד בשחקניות החרוצות, שלמרות הקשיים והמהמורות בדרך הצליחו להשלים את לימודיהן האקדמיים, ולהעניק השראה לעוד נשים רבות אחרות. חכמות עם דיפלומות.

אמה ווטסון: רון והארי גאים בה

כשאמה ווטסון החליטה ללכת ללמוד באוניברסיטת בראון בשנת 2009 היא הפתיעה לא מעט אנשים. מאז היא לקחה מספר הפסקות בשל קריירת המשחק שלה, כולל שנה שלמה ב-2011, אבל חזרה כדי לסיים את התואר בספרות אנגלית.

ווטסון המשיכה לטעון לאורך כל התואר כי לא סבלה מבריונות, על אף החששות שהיו לה (אם כי לנו יש תחושה שלא מעט בדיחות הרמיוני נשמעו בכיתה). "ביום הראשון שלי הלכתי לקפיטריה וכולם פשוט השתתקו והסתכלו עליי", סיפרה ווטסון בראיון. "הייתי צריכה להגיד לעצמי, 'זה בסדר, את יכולה לעשות את זה. את פשוט צריכה לקחת נשימה עמוקה ולהחזיר לעצמך את האומץ שלך'".

ווטסון שילבה את התואר, שלקח לה 5 שנים, עם שנת לימודים אחת באוניברסיטת אוקספורד היוקרתית. את רגע סיום התואר חלקה עם מעריציה בתמונת סלפי ייצוגית, עם הגלימה והכובע. אל הטקס, כך נראה, הגיעה עם מאבטחת מחופשת.

אמה ווטסון בסלפי ייצוגי (טוויטר)

מים ביאליק: חברה של שלדון קופר בצדק

יש סיבה לכך ששלדון קופר מהמפץ הגדול בחר בלא אחרת מאשר איימי פארה פאולר, המגולמת על ידי מים ביאליק המופלאה, בתור החברה שלו. בניגוד לשאר השחקנים בסדרה שמסתפקים בגילום מדענים, ביאליק היא מדענית אמיתית, עם לא פחות מאשר דוקטורט במדעי המוח מאוניברסיטת UCLA, שם גם למדה לימודי יהדות ועברית. ההחלטה ללמוד דווקא ב UCLA למרות שהתקבלה ללימודים גם באוניברסיטאות היוקרתיות ביותר בארצות הברית, הרווארד וייל, נבעה מכך שכוכבת "בלוסום" לשעבר רצתה להישאר קרובה להוריה (בכל זאת, אמרנו שהיא יהודיה).

בשנת 2005 עשתה ביאליק הפסקה מלימודיה כדי לחזור לשחק, וסיימה שנתיים מאוחר יותר, כאשר עבודת הדוקטורט שלה עסקה בפעילות מוחית בחולים עם תסמונת פראדר-ווילי. ממש החודש קיבלה ביאליק תעודת הוקרה מאוניברסיטת בוסטון, עליה כתבה בבלוג שלה Kveller.

אגב, לא במקרה הדמות אותה מגלמת ביאליק, איימי פארה פאולר, עוסקת דווקא במדעי המוח. כשביאליק הצטרפה כשחקנית מן המניין הוחלט על ההתמחות הספציפית הזאת, כדי שביאליק תוכל לסייע אם נפלה טעות מקצועית בתסריט.

מים ביאליק על היותה מדענית מוח שמגלמת מדענית מוח בסדרה המפץ הגדול:

נטלי פורטמן: מעדיפה להיות חכמה מאשר כוכבת

שחקנית יהודיה נוספת שהשלימה ב-2003 את לימודיה הגבוהים היא נטלי פורטמן, שלמדה באוניברסיטת הרווארד פסיכולוגיה ומדעי המוח. כמו ביאליק, גם פורטמן יודעת עברית, והשתמשה בשפת האם שלה כשלמדה במשך חצי שנה באוניברסיטה העברית בירושלים, במסגרת תכנית חילופי הסטודנטים של הרווארד. אבל פורטמן שולטת לא רק בעברית ואנגלית. בזמן לימודיה למדה גם מעט צרפתית, גרמניה ויפנית. במהלך לימודיה, השתתפה פורטמן בכתיבת מאמרים מדעיים, אחד מהם זיכה אותה במספר ארדש 5.

"לא אכפת לי אם לימודים בקולג' יהרסו לי את הקריירה", סיפרה בראיון ל New York Post. "אני מעדיפה להיות חכמה מאשר להיות כוכבת קולנוע". במקרה שלה, נראה שלא הייתה שום בעיה לעשות את שני הדברים בהצלחה מסחררת.

"לא אכפת לי אם לימודים בקולג' יהרסו לי את הקריירה". נטלי פורטמן (צילום: Shutterstock)

ג'ודי פוסטר: תואר בין אוסקרים

השחקנית שזכתה פעמיים באוסקר לשחקנית הטובה ביותר היא לא פחות מאשר בוגרת תואר בספרות בהצטיינות מאוניברסיטת ייל, על אף אשאת פרסומה הבינלאומי הראשון קיבלה כבר בגיל 13, לאחר שכיכבה בסרט נהג מונית של סקורסזהלפני לימודיה בייל למדה ג'ודי פוסטר במכינה בבית ספר ללימודי צרפתית וסיימה את לימודיה בשנת 1980.

לאחר מכן התחילה ללמוד בייל, אבל נאלצה לקחת הפסקה, אחרי תקרית רונלד רייגן: כזכור, ב-1981 ניסה ג'ון הינקלי ג'וניור להתנקש בנשיא רייגן כדי להרשים את פוסטר, בה היה מאוהב מאז שיחקה את תפקיד הילדה-זונה בסרט "נהג מונית" (למעשה, הוא אף נרשם לאוניברסיטת ייל כדי להיות קרוב אליה), ובהשראת היחסים בינה לבין גיבור הסרט החליט לבצע את ההתנקשות. רייגן נפצע קשה, ואיתו גם דובר הבית הלבן, מאבטח ושוטר. פוסטר חזרה כעבור זמן ללימודיה, וסיימה את התואר שלה ב-1985. בשנת 1997 קבלה גם תואר כבוד לאמנויות מהאוניברסיטה.

בשל הידע שלה בצרפתית פוסטר דובבה את עצמה גם בגרסאות הצרפתיות של סרטיה, והיא מבינה גם גרמנית וספרדית, ויכולה לדבר איטלקית, כך שללא ספק היינו שוקלים לטוס איתה לאירופה.

דוברת חמש שפות. ג'ודי פוסטר (צילום: Shutterstock)

ג'וליה סטיילס: לא רק רקדנית

ג'וליה סטיילס הייתה האיט גירל בתחילת שנות ה-2000, ובדומה לדמותה בסרט 10 דברים שאני שונאת אצלך, שנהנתה מספרים של סילביה פלאת', סטיילס נהנתה מתואר ראשון בספרות אנגלית באוניברסיטת קולומביה. בשנת 2010 היא זכתה בפרס על שם ג'ון ג'יי, אות הוקרה שנתית שניתנת לחמישה בוגרים של אוניברסיטת קולומביה על הישגיהם המקצועיים. לא ציפינו לפחות ממנה, הרי רק תחשבו על כמות ההשקעה וההתמדה שהשקיעה בניסיונות הקבלה שלה לג'וליארד בסרט ריקוד צמוד.

תואר בקולומביה, ולא בריקוד. ג'וליה סטיילס (צילום: Shutterstock)