הדיאטה החדשה שכובשת את אירופה

חסידי השיטה "דיאטת 5:2", טוענים כי היא עזרה להם מאוד בהפחתת משקל וכי אחרי כמה שעות של צום הגוף מתחיל להשתמש במאגרי אנרגיה חליפיים ובו זמנית עוצר את אגירת השומן וכי בסופו של דבר הדיאטה הזו עזרה להם להפחית את התיאבון שלהם.

 

ד"ר מוסלי עצמו טוען כי הדיאטה הזו עזרה לו לרזות כ-9 ק"ג , להפחית 8 אחוזי שומן וכן את רמת הכולסטרול והסוכרים בדם וכל זה ב-9 שבועות בלבד. בעובדה זו כשלעצמה אין ייחוד, משום שבפרק זמן זה כמעט כל דיאטה סבירה ומבוקרת יכולה להביא לאותן תוצאות פחות או יותר. אבל הדיאטה הזו מוכרת לנו חלום – לאכול במשך חמישה ימים כל מה שבא לנו בלי להתחשבן על קלוריות ובלי ייסורי מצפון .  

 

ד"ר מייקל מוסלי, דיאטת 5:2

 

 

איך להימנע ממלכודות המזון המפתות בחו"ל?

בחופשה, בעיקר בארץ זרה, אנו נחשפים לשונה, למיוחד, ולכל הטוב שסובב אותנו. איך לא טורפים את כל מה שניצב (או נע) מולנו? בלוג מצוין

 

 

 

בינינו, אם לא הייתי זהירה בכל מה שקשור לדיאטות קיצוניות , הייתי חותמת כאן ועכשיו על דיאטה הזו בצהלות וריצה קלה לכיוון המקרר. תאורטית, אני מוכנה לצום גם 3 ימים אם יבטיחו לי שבשאר ימות השבוע אוכל לאכול כל מה שבא לי ועדיין לרדת במשקל. אבל שילוב של ידע בסיסי שברשותי, יחד עם ביקורתיות זהירה כלפי "שיטות קסם", שלחו אותי לחפש קצת מה אומרים המומחים ומסתבר שיש להם הרבה מה לומר.

 

מומחי התזונה שבחנו את שיטת ה""fast diet, טוענים כי אם המטרה היא הפחתה במשקל – אי אפשר באמת לאכול בחמשת ימי "החגיגות" כל מה שאנחנו רוצים מאחר וכמות גדולה של קלוריות בימים אלו תשאיר אותנו עם עודף משקל שלא ירד גם בשני ימי הצום.

 

מחקרים אשר קדמו לדיאטה זו, אכן מצאו כי צום לסירוגין עשוי לסייע בהפחתת משקל, הקטנת הסיכון ללקות בסרטן וסוכרת סוג 2 ושיפור רמות האנרגיה ותפקודי המוח לאורך היום. הבעיה היא שמסקנות אלו הוסקו בעקבות מחקר על חולדות בלבד ועדיין לא התבצע מחקר עדכני ומקיף שנוסה על בני אדם.

 

גם אם נתמודד ונפתור את בעיית האכילה המוגזמת בחלק מהימים, האם אין בעייתיות עם דיאטה שבסופו של דבר לוקחת אותנו למקום קיצוני מאוד במשך יומיים בשבוע? (ההמלצה על הדיאטה צריכה להיות מלווה באזהרה: עלולה לגרום להפרעות אכילה).

 

 

מאחר והיא גורמת למערכת יחסים מאוד בעייתית עם האוכל. גם אם לא תפריזו בכמויות המזון, עדיין מדובר בתזונה שלא בדיוק מעודדת אותנו לשים לב לכמות השומן הרווי במזון לצרוך מזון עשיר בויטמינים ומינרלים. להיפך – היא בעיקר מעודדת אכילה רגשית, שכידוע  אף פעם לא נגמרת טוב.

 

יש משהו מאוד בעייתי בחוסר היציבות שדיאטה זו מייצרת ובעיקר בעובדה שהיא גורמת לנו להפסיק להיות קשובים לסימנים של רעב ושובע– המנגנונים הכי בסיסיים של הגוף שאם היינו יותר קשובים להם, סביר להניח שרוב בעיות השמנת היתר היו נפתרות.

 

אמנם ד"ר מייקל מוסלי עצמו, פרסם אזהרה כי היא אינה מתאימה לנשים בהריון , מתחת לגיל 20, לבעלי BMI נמוך (מתחת ל-18.5) ולאנשים שסבלו מהיסטוריה של הפרעות אכילה, אבל אותי זה לא מרגיע – בדיוק להיפך. מסתבר שהיא לא מתאימה לאלה שסובלים ממחסור בברזל או סידן, לחולי סוכרת ולאנשים שנוטלים תרופות באופן קבוע.

 

בשורה התחתונה, הדיאטה הזו לא מוכיחה עצמה כבריאה או בטוחה לטווח הארוך. היא נתמכת ע"י מעריציו של ד"ר מוסלי, אבל כידוע, יש לא מעט דיאטות (דיאטות הרעבה למיניהן או אכילת כרוב במשך ימים שלמים) שהפכו ללהיט עולמי  – זה עדיין לא הופך אותן ללא מזיקות ואפילו לא מבטיח שהתוצאות יחזיקו לאורך זמן .

אני באופן אישי, מעדיפה יחסים ארוכי טווח עם הדיאטה שלי ופחות נוטה לאלו שמזכירות סטוץ' קצר שמשאיר אותי עם משקעים לא נעימים, אם לא בלב אז בטח סביב המותניים. כל זה עוד לפני שהתחלנו לדון במחיר החברתי שעלול להיווצר בימי הצום, כאשר כל צורת בילוי הכוללת גם מזון או אלכוהול יורדת מהפרק. דיאטות מתונות יותר יאפשרו  לנו ליהנות מאירועים חברתיים מבלי להביט בצלחות של אחרים בעצב .
בקיצור, רזה וממורמת זה הכי לא קיץ 2014.

 

צילום: רונית כהן ואורי טאוב 

 

לעמוד הפייסבוק של ענת 

תגובות (0)
הוסף תגובה