הסוכרת- פצצת זמן שקטה

משה (שם בדוי), הגיע אלי לייעוץ לפני כ- 15 שנה. הוא היה אז בן 55 וסבל מ"סוכרת קלה", כהגדרתו. ערכי הסוכר בדמו לא היו רחוקים מהנורמלי, ולדברי רופא המשפחה שלו, לא היה מקום להתחיל בטיפול מעבר לניסיון לרדת במשקל.

 

בבדיקה הסתבר שהוא סובל גם מלחץ דם גבוה במקצת, והפרעה קלה בשומני הדם. אך למרות שבמשפחתו נפגעו כבר מספר אנשים מאירועים מוחיים והתקפי לב, לא ראה לנכון שיש מקום לטפל בתרופות בהפרעה קלה זו, והבטיח לעצמו ולאשתו שליוותה אותו בביקור, כי ימשיך לנסות לדבוק בדיאטה מתאימה.

 

הוא חזר אליי 5 שנים מאוחר יותר בלחץ אשתו, ועדיין לא הבין מדוע עושים מ"זבוב פיל". לדבריו, הוא הרגיש מצוין ואף הסכים לטפל בסוכרת. הייתה עלייה ברמת הסוכר בדמו, אך פרט לכך לדבריו הכל תקין, והוא חגג את שנת ה- 60 מתוך בריאות שלמה.

 

בבדיקות שהביא איתו נמצא חלבון רב בשתן, הפרעה בשומני הדם ורמות גלוקוז שהצריכו טיפול אינטנסיבי באינסולין. בשלב זה, היה צורך בטיפול ומעקב צמודים כדי למנוע הידרדרות הכליה או אירוע בלב ובמוח. ושוב משה הלך רק חלק מהדרך. הוא פשוט לא הבין איך לאיש "בריא" כמוהו, שמרגיש כה טוב, יכול לקרות משהו.

 

הכל בא פתאום ובבת אחת. לפני כ- 5 שנים, בגיל 65, ומתוך "בריאות שלמה", התעורר באחד הבקרים עם שיתוק ביד וברגל. בתוך שנתיים הידרדר תפקוד הכליה וכבר שלוש שנים שהוא זקוק לטיפול בדיאליזה אחת ליומיים. משה לא החלים באופן מלא, וכיום הוא בקושי הולך בעזרת הליכון.

צריך להילחם בסוכרת כבר בשלבים הראשוניים

70 אחוזים מהמאושפזים ביחידות טיפול נמרץ לב בישראל כיום, סובלים מסוכרת או סוכרת סמויה. למעלה מ- 50 אחוזים מחולי הדיאליזה סובלים מסוכרת. מדי שנה 1,400 איש זקוקים לכריתת גפה כתוצאה מסוכרת, וסוכרת היא עדיין הגורם העיקרי לעיוורון.

 

ב- 1999 היו בישראל 250 אלף סכרתיים, כיום אנו יודעים כבר על 500 אלף סוכרתיים, ועוד כ- 500 אלף אנשים עם סוכרת סמויה.

 

כדי למנוע את הסחף, יש להילחם במחלה בשלביה הראשונים. ניתן למנוע סוכרת או אף להביא לריפוי שלה בשלביה הראשונים בקלות יחסית. שמירה על אורח חיים נכון וטיפול בתרופות קלות ללקיחה שאינן גורמות תופעות לוואי, יבטיח למרב החולים שלא יצטרכו לעבור מסלול לקשה כל כך כמו זה שעובר משה.

 

סוכרת היא אויב שקט ובזה סכנתה. בשלביה הראשונים אין היא נותנת סימן כלל, ורוב הסובלים ממנה משוכנעים שהם בריאים לחלוטין, ואין כל חשש כיוון שמדובר "בסוכרת קלה". אך זוהי הסוכרת הקלה שאם לא תטופל בזמן, כשתראה את הסימן הראשון יהיה כבר מאוחר לטפל בה בחלק רב מהחולים.

 

בשלביה הראשונים רמת הסוכר הכמעט נורמלית, לחץ הדם שבדרך כלל אינו גבוה מאוד, ושומני הדם נראים כמעט בתחום הנורמה. אם לא יטופלו מיד בתוך 5-15 שנה, בחלק נכבד של חולים יתנו מכה קשה במוח, בלב, בכליות, בעיניים ובעצבים.

מאות אלפי אנשים לא מודעים לסכנה שבגופם

כיום חייב משה לטפל ב- 4 זריקות אינסולין ביום, לבדוק רמות סוכר בדם פעמים חוזרות, להילחם קשה נגד השמנה ונפילות סוכר שהן תוצאה של הטיפול האינטנסיבי, וכל זאת רק כדי לשמר את מצבו הרע.

 

אילו היה מקשיב לסביבה, משנה את אורח חייו, ומטפל בתרופות שהוצעו לו לפני 15 שנה, סביר להניח שכיום היה בריא ומתפקד.

 

כמו משה, מסתובבים במדינת ישראל מאות אלפי אנשים שאינם ערים לפצצת הזמן הצמודה לגופם, לעובדה שאם לא יחפשו, יבדקו וימצאו אותה ואם לא יטפלו בה כבר בתחילתה, ישלמו מחיר כבד בהמשך.

 

המועצה הלאומית לסוכרת הגישה למשרד הבריאות, מסמך פעולה לזיהוי מוקדם של חולי סוכרת בישראל, מתוך מטרה לטפל באנשים אלו בשלבים שבהם ניתן לרפא את מחלתם.

 

ב- 22 בנובמבר יתכנסו בגני התערוכה בחסות משרד הבריאות מובילי דעה בישראל מהממשלה והכנסת, מהצבא, ומהמשטרה, ראשי ערים, תעשיינים ובעל עסקים מובילים כדי לדון כיצד למנוע את מגפת הסוכרת לאבחנה בזמן ולהכות בה כל עוד ניתן.

 

יש צורך במהלך לאומי גדול, כדי למנוע הידרדרות מגפה זו היום, כדי שבעוד 20 שנה לא יסבלו כ- 2 מיליון מתושבי המדינה מסוכרת או מסוכרת סמויה.

תגובות (0)
הוסף תגובה