מחקר: מהו הגורם המרכזי להשמנה?

כולם יודעים שהאויבים הכי גדולים בדיאטה הם כושר ועודף קלוריות, אבל מחקר חדש ביקש לדעת מי מביניהם הוא הגורם העיקרי להשמנה. המחקר, שפורסם ב-American Journal of Medicine, גילה כי בעשרים השנים האחרונות, מספר האנשים שדיווחו כי הם לא עושים ספורט עלה מ-19 אחוז ב-1994 ל-52 אחוז ב-2010. אצל הגברים עלו האחוזים מ-11 ל-44 באותן השנים. בזמן הזה, עלה מדד ה-BMI ב-0.37 אחוז מדי שנה גם אצל הגברים וגם אצל הנשים, בעיקר אצל נשים בגילאי 39-18. לעומת זאת, צריכת הקלוריות הממוצעת לא השתנתה למעט אצל שתי קבוצות: נשים שדיווחו כי הן לא עושות ספורט בכלל צורכות כעת יותר קלוריות, ואילו גברים המצאים בכושר גבוה ונוהגים לעשות הרבה ספורט בזמנם הפנוי צורכים פחות קלוריות מאשר הגבר הטיפוסי של שנות ה-70.

 

"מצאנו קשר ישיר בין כמות הזמן המוקדשת לפעילות גופנית – אבל לא של הצריכה הקלורית היומית – לבין העליה במדד ה-BMI והיקף המותניים", אומר מחבר המחקר אורי לדבאום, פרופסור לרפואה באוניברסיטת סטנפורד. "הממצאים שלנו לא תומכים בדעה הרווחת לפיה העליה בהשמנת היתר בארצות הברית היא תוצאה עיקרית של העליה המתמדת בצריכה הקלורית הממוצעת של האמריקאים".

 

למרות ממצעי המחקר, USDA data דווקא דיווחו כי בשנים האחרונות יש עליה מתמדת בצריכת הקלוריות, וכי האמריקאי הממוצע אוכל היום כ-500 קלוריות יותר ממה שהוא אכל ביום רגיל ב-1970.

אין ספק שהחיים של כולנו הופכים ליותר ויותר מכווצים בתוך הכיסא שליד המסך, אך יחד עם זאת כנראה שזה קצת מוגזם לבטל לגמרי את ההשפעה שיש לקלוריות על המשקל שלנו, ורגע לפני שאתם מזמינים את בן וג'ריס לחגוג אתכם את תוצאות המחקר, כדאי אולי שתדעו עוד פרט קטן לגביו: אמנם על פי התוצאות לא היתה עליה בכמות הקלוריות שאנחנו צורכים, אבל עם זאת לא נבדק באיזה סוג של קלוריות מדובר. כלומר, יכול להיות שאנחנו צורכים את אותן 1,000 קלוריות ביום (במקרה הטוב, כמובן), אך אלו מגיעות ממזונות בעלי אחוזי שומן גדולים יותר ואי לכך מובילות גם כן להשמנה.   

 

פמלה פווארס הנלי, עורכת במגזין American Journal of Medicine, כתבה הערות למחקר מנקודת מבט סוציו-אקונומית. בין השאר היא הזכירה את העובדה כי כיום יש הרבה יותר אנשים, ובעיקר אמהות חד הוריות, שעסוקים בלשרוד את היום ולא ממש מוצאים זמן לרוץ להנאתם. "זה לא מפתיע שלנדבאום ושות' מצאו שיש כזו ירידה בזמן שמוקדש לפעילות בקרב אמהות צעירות", כתבה הנלי. "אם את מבלה את כל הזמן והאנרגיה שלך כדי לפרנס את המשפחה, אין פלא שאין לך זמן גם להתעמל".

 

אז כמו שאולי שמתם לב, בסופו של דבר המחקר הזה לא טומן בחובו חדשות כל כך טובות. מה בכל זאת אפשר ללמוד ממנו, מלבד שוב לשמוע על החשיבות של פעילות גופנית? שגם אם אין לנו זמן להתאמן עכשיו לחצי מרתון, או אפילו ללכת לשני שיעורי פילאטיס בשבוע, אנחנו עדיין יכולים לדאוג לכך שלפחות המזונות שאנחנו אוכלים יהיו מהסוג הנכון, כלומר יותר פחמימות מורכבות, ירקות, קטניות ופירות ופחות סוכרים ושומנים.       

תגובות (0)
הוסף תגובה