אסנת בובורוב

מטופלות שמגיעות אלי לקליניקה יודעות שמעבר לנתונים האובייקטיביים הקשורים בהרגלי התזונה שלהן ובמשקלן, חשוב מאד לתת מקום לתפיסה האישית שלהן לגבי מה שהן אוכלות. אם הן מרגישות שמזון מסוים הוא בריא ומוסיף לתחושת ה –well being – כך הוא יהיה. ולהיפך.

 

ועדת בריאות הנשים הגדולה של און לייף. להרשמה – הקליקי

 

לצורך כך אני ממליצה למטופלות להשתמש בסופרלטיבים רלוונטיים הקשורים לתפריט שלהן. כשאומרים על ארוחה מסויימת שהיא ?מעניקה תחושת חיוניות, מוסיפה בריאות וערנות?, זה מה שנרגיש מיד אחריה. כשאני אומרת לעצמי ?לא חייבים לאכול הכל, אפשר להשאיר בצלחת?, אני משחררת את עצמי מקבעון.

 

למח יש השפעה על התיאבון לא רק במובן המוכר לנו, אלא גם במובן של ?מחשבה יוצרת מציאות?, אבל ההשפעה הזו עלולה גם להיות בעוכרינו. מה קורה לנו בגוף כשאנחנו חושבות שמוצר מסוים הוא ?דיאט?, ?לייט? או ?עשיר בסיבים תזונתיים"? למה אנחנו מרגישות טוב עם עצמנו כשאנחנו קונות שוקולד שכתוב עליו ?עם אגוזים טריים? או ?מחלב רזה??

 

דיאט אומר שאני בכלל לא שבעה

ד"ר אליה קרום מאוניברסיטת קולומביה בארה"ב, חקרה את אפקט הפלאצבו בתרופות במשך זמן רב. היא רצתה להבין את הסובייקטיביות בה אנחנו מעבדים מידע מאחר שזו העדשה דרכה אנחנו מפרשים את המציאות. בשלב הבא רצתה לבדוק אם לסימון תזונתי על מוצרים יש השפעה דומה וכיצד זה קשור להרגלי האכילה שלנו.

 

לצורך הניסוי, הכינו במעבדה סוג אחד של מילקשייק שנמזג ל- 46 כוסות. על מחצית הכוסות נכתב  ?104 קלוריות, sensible, כלומר הגיוני ומוקפד?. בעוד שעל המחצית השנייה נרשם ?620 קלוריות, כלומר, מעורר תאווה?.

 

כדי לבחון אם לסימון התזונתי תהיה השפעה שונה על התיאבון של משתתפי הניסוי נבדקה רמת החלבון גרלין המיוצר במעי. לגרלין קוראים גם "הורמון הרעב" כיוון שהרמות שלו, המופרשות בקיבה, עולות כאשר אנחנו נמצאים בצום. זו הדרך בה הקיבה מעודדת אותנו לאכול. כאשר הרמות גבוהות במיוחד אנחנו עסוקים בהשקטת אותו צורך מטריד כמה שיותר מהר.

על אף ששתי הקבוצות קיבלו את אותו השייק ממש (300 קלוריות בשני המקרים) משתתפי הקבוצה שהיו משוכנעים ששתו 620 קלוריות הרגישו שובע יוצא דופן ורמות הגרלין בדמם ירדו פי 3 מאלו ששתו את השייק עליו נכתב ?104  קלוריות?, שלא חשו שבעים במיוחד.

 

המסקנה: המוח השפיע על התאבון. מה שהמשתתפים חשבו על תכולת המילקשייק השפיע על התיאבון שלהם ועוד ביחס הפוך: המחשבה שיש במשקה הרבה קלוריות הגבירה את תחושת השובע באופן משמעותי.

 

בהתחשב במסקנות המחקר הללו לא בטוח כי למוצרי ה?דיאט?, ה?לייט? והאחרים יתרון על פני המוצרים הרגילים או עתירי הקלוריות. נהפוך הוא, באופן פרדוקסלי כל המוצרים ה?דיאטטיים? עלולים דווקא לפגוע בתחושת השובע. כדאי שנפעיל שיקול דעת, נסנן את הפיתויים העומדים בפנינו, ונמשיך לצרוך מזון שבריא לנו ומשביע אותנו. כשאנחנו בעלות הבית של התזונה שלנו, יש לנו סיכוי טוב יותר לשמור על הרגלי אכילה נכונים ובריאים.

 

 

להרשמה לוועידת בריאות הנשים הגדולה של און לייף – הקליקו

 

תגובות (0)
הוסף תגובה