טליה פלד קינן: ההתמכרות שהמדינה לא רוצה שתיגמלו ממנה

היום כבר יודעים שאוכל יכול להפוך להתמכרות של ממש. אוכל משמח אותנו ברגעים עצובים, שוקולד או גלידה ירוממו את רוחנו ביום קשה, אוכל יפצה אותנו ביום מתוח ואוכל יהיה התוספת המושלמת להירגעות מול הטלוויזיה בסופו של יום עמוס.

 

ועידת בריאות הנשים של און לייף -21 ביולי, מהרו להירשם!

 

כמו כל התמכרות, גם כאן יש את מי שנמצאים בסיכון יותר מאחרים. לא לכולם אותו פוטנציאל לנפילה: הנה דוגמה להלך המחשבה של המתמכר הממוצע, "כל היום רצו ממני דברים, כל היום נתתי מעצמי למישהו אחר, למנהלים שלי, לילדים שלי, להורים שלי, והנה הגיע סוף היום, וזה הזמן שלי עם עצמי, אז אני אתפנק לי עם אוכל, והכי כיף אם הוא יהיה הכי משמין". לאוכל יש תפקיד מרכזי הרבה מעבר להזנה של הגוף.

 

צילום: shutterstock

 

עד כאן מוכר? אני מניחה שזה מוכר לעוד רבים אחרים. העולם כידוע הולך ומשמין. אפילו הסינים כבר לא מסתפקים באורז.

 

כשמדובר בהתמכרויות – למשל ההתמכרות לסיגריות, מדינת ישראל (ולא רק היא כמובן) ידעה לפעול. כשהמדינה הבינה שסיגריות מסוכנות לנו ומקצרות את חיינו, היא לא הסתפקה במסר לאדם הפרטי בנוסח "אל תעשן כי זה מסרטן". היא עשתה לאורך השנים שורה ארוכה של פעולות שמרסנות את חברות הסיגריות. אסור לפרסם סיגריות בטלוויזיה. כבר לא תראו את הגבר החתיך של מלבורו רוכב על סוס לעבר השקיעה ומבטיח לנו גבריות חזקה. לא רק שהוא כבר מת מסרטן, אלא שפשוט אסור יותר למכור לציבור פרסומות כאלה בטלוויזיה. אסור כמובן לעשן במקומות ציבוריים. אסור לעשן אפילו בפאבים. המס על סיגריות עולה ועולה רק כדי להקשות על מעשנים, ולהפוך את ההרגל הזה ליקר ולא כדאי.  סדרה שלמה וארוכה של פעולות נעשתה כדי להפחית את השימוש בסיגריות.

 

למה אתם ממשיכים להציק לי?

לעומת זאת,  מה מכל אלה נעשה בנוגע לתעשיית המזון? שוב ושוב אתם מספרים לנו שהשמנה לא טובה לבריאות שלנו, היא מעלה סיכוי לסוכרת, לשבץ מוחי ולדום לב. אז איך יכול להיות שהדבר היחיד שהמדינה והתקשורת עושות בנדון זה להציק לי אישית?! אני הולכת ברחוב ורואה שלטי חוצות של ילד שמן ועצוב. למה הוא עצוב? כי הוא שמן. מה המסר? "ילד רד במשקל, אין מקום לשמנים. אתה רוצה להיות שמח? אתה רוצה להתקבל? רד 20 קילו". אני פותחת עיתון ומגלה כותרות מבהילות, למשל "עליה של יחידה אחת ב- bmi מעלה את הסיכון לשבץ מוחי ב 6%".

 

אנחנו חיים בסיטואציה לא נורמלית, בה אדם מוצף מכל כיוון בשלל פיתויים: מבטיחים לו משקה מוגז שיעשה אותו הכי קול והכי מגניב, ומנגד, כאילו על פלנטה אחרת, מסבירים לו כמה המשקה הזה מזיק לגוף שלו, עד כדי סכנה ממשית. 

 

זהירות, שוקולד מסוכן לתחת

אז אם השמנה כל כך מסוכנת לנו, איך יכול להיות שאף אחד לא נוקט בצעדים חד משמעיים מול תעשיית מזון שמשתוללת כמעט באין מפריע, ועל חשבון הבריאות שלי ושלכם. 

 למשל, אם סוכר הוא מרכיב מזיק כל כך, אז בבקשה תדרשו מהיצרנים שיהיה כתוב על כל יוגורט באותיות גדולות ובולטות כמה כפיות סוכר הוא מכיל, וליד זה שיהיה כתוב "סוכר מזיק לבריאות"!

 

על סיגריות כבר כותבים אזהרות מגוונות, כמו "מחקרים רפואיים קובעים כי 75% מהתקפי הלב עד גיל 45 הם בקרב מעשנים." או " מחקרים רפואיים קובעים כי העישון גורם לאימפוטנציה."  או משרד הבריאות קובע כי הסיגריות גורמות למוות בטרם עת." אזהרות כאלה אפשר גם שיופיעו על שוקולד. אם שוקולד חלב או ממרח שוקולד זה משהו כל כך לא מזין, למה שלא יופיע עליו כיתוב כזה–  אזהרה: שוקולד חלב מגדיל לך את התחת ואת הסיכוי לשבץ גם יחד.

 

צילום: shutterstock

 

ועוד: אל תאפשרו פרסומות מפתות לילדים שמבטיחות לנו ארוחת בוקר טובה שמתחילה עם ממרח שוקולד. זה בלוף, וזה בלוף הרסני, ולכן כדאי לטפל בו בנחישות. אל תאשרו פרסומות של חטיפים בטלווזייה, בדיוק כמו שידעתם למנוע פרסומות לסיגריות. ובעיקר, אל תשחקו כאן משחק כפול, שמצד אחד קושר את כל מחלות הגוף לעודף משקל (דבר שגוי כשלעצמו), ומצד שני מאפשר לתעשיית מזון לשווק בכל הכוח עולם שלם של פיתויים כאילו היו גן עדן עצמו.

 

יכול להיות שההצעה שלי עשויה להישמע מרחיקת לכת וקיצונית, נכון להיום. איך אפשר להפסיק פרסומות לחטיפים?? איך אפשר לפרסם אזהרות על יוגורט? אבל האמת היא שזה רק עניין של הרגל וחינוך. אם הצליחו עם החינוך והמניעה של הסיגריות, אפשר גם כאן.

 

אני מודה שזה לא יהיה קל, זה יהיה כרוך במאבק. כי מדובר בתעשיית מזון ענקית ואדירה בעוצמתה, תעשייה שמגלגלת מיליארדים. מדובר בחברות מאוד חזקות שמחזיקות סוללות של עורכי דין, יועצי תדמית, יחצ"נים ולוביסטים שעובדים קשה מאוד בשבילן. לצאת נגד האינטרסים שלהן זה לא דבר של מה בכך והרבה יותר קל להציק לנו: "תאכלו בריא, תאכלו בריא". הרבה יותר קל לייסר את ההורים מול ילדיהם. לשווק לילדים כמו שטיפת מוח ממתקים וחטיפים, ואז להגיד להורים בואו תגייסו סמכות הורית ותלמדו להגיד לילד לא.

 

המאבק נגד ענקיות הסיגריות הוכיח את עצמו. שיעור המעשנים הולך ופוחת. להערכתי בקרב הילדים שהיום הם ילדי גן ובי"ס יסודי, שיעור המעשנים יהיה מזערי. היחס שלהם לסיגריות כבר שונה מהותית מהיחס שלנו. הם גדלים עם מושגים של קיימות, אקולוגיה, התחשבות בסביבה ורעיון העישון נראה להם בעיקר דוחה. זה תוצר של חינוך. הגיע הזמן למהפכה גם בתחום המזון.

תגובות (0)
הוסף תגובה