וסטיבוליטיס: סובלת מכאבים ביחסי המין ולא יודעת למה?

כ-15 אחוז מהנשים בגילאי 20-35 בישראל סובלות מווסטיבוליטיס, כאבים במבוא הערייה בנרתיק, המתבטאת בכאבים במהלך ואחרי יחסי מין. רוב הנשים הסובלות מהתופעה לא מבינות או מכירות את התופעה ועוברות שנים של ייסורים, פגיעה בקיום יחסי מין תקינים,  מצוקה וכאב.

 

סקס: כמה באמת אנחנו צריכות? להרשמה לוועידת בריאות הנשים של און לייף

 

ווסטיבוליטיס (או בשמה הנוסף "וסטיבודיניה")  מתבטאת בכאב ממוקד בכניסה לנרתיק בעת קיום יחסי מין, אשר מפריעה מאוד לנשים הסובלות מהתופעה ופוגעת באיכות יחסי המין ובתפקוד המיני שלהן ומערערת את איכות חיהן בכלל. הנשים החוות את הכאבים הללו סובלות מבטחון עצמי פגוע, מפגיעה בתחושת הנשיות ובדימוי הגוף שלהן ונמצאות לעתים קרובות במצב של מתח ודיכאון מינורי. חוסר קיום יחסי המין גורם לעתים לנזק גדול יותר לנשים ובני זוגם – משום שלעתים הזוגות גם נפרדים כתוצאה מחוסר התמודדות עם המצב.

 

עוד באון לייף:

 

לווסטיבוליטיס ישנן גם תופעות נלוות כגון יובש בנרתיק, לעתים מלווה בגירוי ובגרד בלתי פוסק. הסובלות מווסטיבוליטיס מדווחות על תחושה של בעירה בנרתיק, אי נוחות בלבוש הדוק כגון ג'ינס, ואף כאבים אחרי ישבה ארוכה.  בהמשך מופיעים גם כאבים בזמן החדרת טמפון, רכיבה על אופניים – ואי נוחות כללית באיזור הבטן התחתונה. כל הכאבים, אי הנוחות והתסכול האלה מובילים בעצם להימנעות ואי-קיום יחסי מין אצל חלק רחב מהסובלות מווסטיבוליטיס.

 

ישנה עדיין אי-בהירות רבה בנוגע לסיבות לווסטיבוליטיס, אך ההנחה הרווחת אצל הרופאים היא שוסטיבודיניה הינה כאב ניאורופטי ( עצבי )הגורם לכל התסמינים ותופעות הלוואי.

 

 

איך זה מתחיל?

התופעה לא פורצת בבת אחת ויש לה כמה סיבות אפשריות: לעתים זה מתחיל מפטרת תמימה, קנדידה, שמטופלת בטבליות ואגינאליות, קרמים  ותכשירים שונים הנמכרם על הדלפק (otc) לרוב. לעתים הפטרת מובילה לגרד, אדמומיות והפרשות ולמרות שהפטריה נעלמת –  הכאב במבוא הערייה מופיע.

לפעמים מדובר באלרגיה או מחלת מין כגון הרפס סימפלקס או זיהום חיידקי מסוג כזה או אחר (טריכומונס) שמתניעים את התופעה.

 

הרפואה המודרנית לא באמת יודעת מה הגורם הראשוני המוביל לווסטיבוליטיס. חלק מהנשים מרגישות גם בעירה בעת הטלת שתן, ולמרות שזה נשמע כמו דלקת בשלפוחית השתן – בדיקות מראות שאין מעורבות של חידקים במצב, כך שיתכן שמדובר בדלקת כרונית של השלפוחית שמקורה בווסטיבולטיס.

 

בנוסף, מצאו חוקרים שנשים שהדיאטה שלהן כללה אוקסלאטים  (חומצה אורגנית המצויה במגוון ירקות עליים , נקשרת לסידן ומלחים נוספים ובכך מעכבת את ספיגתם מהמזון ) היו רגישות לכך, ופיתחו את התסמינים של ווסטיבולטיס.

 

מחקרים אחרים הצביעו על כך שנשים שהשתמשו בגלולות למניעת הריון עם מינון גבוה של פרוגסטרון סבלו יותר מהתופעה, ולכשהוחלפו הגלולות,  התופעה שככה.

 

זו לא חתונה קתולית לכל החיים

לנושא הווסטיבוליטיס אין מספיק חשיפה: הבושה שאופפת את הנושא, חוסר הידע והתסכול של הנשים, מוביל לכך שנשים רבות חיות עם הווסטיבוליטיס ולא יודעות שניתן, באמצעות טיפולים מגוונים ושונים, להוריד משמעותית את רמת הכאבים, לחזור לקיים יחסי מין ולהשתחרר מהמצב.

1. להפסיק ליטול גלולות ולראות: לוקח זמן עד שהגוף מתרגל להיעדרן של הגלולות, בין 3 ל-6 חודשים. לאחר תקופה זו ניתן לראות האם התופעה נעלמה או שנצפית ירידה בכאבים, במיוחד בזמן חדירה. חלק גדול מהנשים שניסו את הדרך הזו הצליחו להפחית משמעותית את הכאבים במבוא הערייה.

 

2. דיאטה נטולת אוקסלאטים: בהתייעצות עם גורם מוסמך, דיאטנית או נטורופתית, נשים יכולות להפחית או להוריד משמעותית את צריכת המוצרים העשירים באוקסלאטים כדי למנוע את הצריבה ואולי להפחית את הכאבים, ובמקביל לקחת טבליות קלציום (סידן) כדי לא לייצר חסר בגוף.

 

3.  נשים יכולות להשתמש במשחות וג'לים מקומיים כמו הממליס 20% או עזרקאין בג'ל שמאפשרים הרגעה והרדמה מקומית של האיזור ומורידים את תחושת הכאב. מצד שני, היעדרה של התחושה עלול לפגוע באישה במהלך יחסי המין. זו אליה וקוץ בה.

 

4. בעזרת טיפול פיזיותרפי המתמקד ברצפת האגן ניתן לסייע לשרירים הרצוניים באיזור, לשלוט עליהם ולחזק אותם. השיטה הנפוצה כיום היא בעזרת ביופידבק .

 

הג'ל שאתן חייבות להכיר

לפני 5 שנים פיתחנו ג'ל, במעבדות ההכנה הרוקחית של סופר-פארם,  המכיל 3 מרכיבים רוקחיים פעילים: בקלופן, אמטריקלטין  וגאבאפנטין, כולם בריכוז של 2% הנמצאים בצורה של "אורגנו – ג'ל" פעיל המחדיר , תוך כדי מריחה עדינה, את החומרים הפעילים למוקד הכאב.  חומרים פעילים אלו יודעים לדכא כאב נוירופאטי בקצות העצבים. המטופלת מורחת את הג'ל פעמיים ביממה בהתחלה, ולאחר מכן עוברת למריחה אחת ליום למשך תקופה. לאורך הטיפול הכאב באיזור הולך ופוחת ולאחר ארבעה עד שישה שבועות ניתן כבר לקיים יחסי מין ולחזור לתלם. הג'ל מחייב מרשם רופא, אגב.

 

הרעיון העיקרי הוא לטפל ברובד הראשוני, רובד הכאב, כדי לאפשר לנשים הללו ליהנות מיחסי המין ולא לסבול מכאבים. חשוב לציין שלסובלות מווסטיבוליטיס מומלץ להיעזר בטיפול פסיכולוגי שיסייע בחיזוק הביטחון העצמי ודימוי הגוף המורכב שנוצר לאחר שנים של התמודדות עם התופעה. מאד מומלץ לפנות לפיזיותרפיסטית המתמחה בתופעה שתעזור בחיזוק ותרגול נכון של שרירי רצפת האגן.

 

וסטיבוליטיס אינה מחלה חשוכת מרפא , אך אין לה מספיק חשיפה. שילוב נכון של הגורמים המטפלים בהחלט יכול  לאפשר לנשים הסובלות מווסטיבוליטיס למגר את התופעה, לחזק את בטחונן העצמי ולחזור לחיי מין פעילים ומהנים.  

תגובות (0)
הוסף תגובה