הפתרונות הכי חדשניים לירידה במשקל

מדי יום אנחנו נחשפים לדיאטות חדשות שמבטיחות תוצאות מהירות, ענפי ספורט שמציעים מקסימום שריפת קלוריות במינימום זמן, גישות מנטליות ופסיכולוגיות ושילוב של תרופות וניתוחים. לכל הטיפולים המוצעים כיום יש יתרונות וחסרונות, לחלקם (כמו לתרופות) יש תופעות לוואי משמעותיות ולאחרים סיבוכים שעלולים להסתיים במוות (ניתוחים).

 

בשנים האחרונות אנחנו עדים להתקדמות משמעותית של טכנולוגיה רפואית שנועדה לסייע לטיפול בהשמנה תוך מתן מענה לצרכים שאין להם תשובה מספקת בשיטות הקיימות. מוצרים אלה מוגדרים כ"התקנים רפואיים" ( Medical Device) אינם פועלים באמצעים כימיים כמו תרופות. פיתוח מוצרים כאלו מאפשרים מגוון גדול יותר של אפשרויות טיפול עבור מי שירידה במשקל הכרחית עבורו מבחינה בריאותית.

 

לאחרונה הציגה הרפואה פתרונות שיסייעו לאלו שאינם מצליחים להתמיד בדיאטה ופעילות ספורטיבית ועדיין זקוקים לירידה משמעותית במשקל. הנה כמה דוגמאות:

 

1. מערכת העיכול מתקשרת עם המוח באמצעות העברת וקבלת מסרים עצביים. תחושת הרעב היא רצף שלם של אירועים ביוכימיים שמטרתם להעביר מסר למוח שפירושו- אני זקוק למזון. העברת המסרים ממערכת העיכול למוח ובחזרה, נעשית באמצעות עצב מרכזי הנקרא "עצב הואגוס" וחסימתו או הקטנת המסרים שעוברים דרכו למוח עשויה להקטין או למנוע את תחושת הרעב. כתוצאה מכך  הגוף יכול להקטין במידה מסוימת את כמות האוכל ולעודד ירידה במשקל.

הדוגמא המרכזית לקטגוריה זו היא מכשיר הנקרא Maestro של חברת אנטרומדיקס. מוצר זה פועל במנגנון של ויסות תחושת הרעב העוברת ממערכת העיכול למוח. המכשיר מוכנס לגוף המטופל מוכנס בניתוח זעיר פולשני וממוקם באזור הקיבה. הטיפול מיועד לבעלי השמנה קיצונית שמסכנת את הבריאות עם BMI מעל 40 ואמור להוות אלטרנטיבה לניתוח או כמהלך מקדים עד לניתוח.
ביוני האחרון הוגשה בקשה ל- FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני) לאישור המכשיר, אך נכון להיום הליך האישור עדיין לא הסתיים.

 

2. בלוני קיבה – פשוטו כמשמעו, החדרת בלון לקיבה וניפוחו בחלל הבטן. הרעיון הוא ליצור תחושת מלאות ולהקטין בכך את כמות האוכל (כאשר כמות קטנה של אוכל כבר מביאה לתחושת מלאות גדולה ). בלונים שונים  פותחו לצורך ירידה במשקל כבר בשנות ה- 80 ועברו גלגולים שונים. חסרונם העיקרי לאורך השנים היה נושא הבטיחות שלהם ולכן מוצרים אלו היו בשימוש נרחב באירופה ובאסיה אבל לא בארה"ב.

 

3. חוצץ מעי ( Intestinal Barrier) – המזון שאנו אוכלים עובר פירוק במערכת העיכול ונספג באזור המעי הדק לתוך גופנו. הפרעה מכאנית לתהליך הספיגה יגרום למזון שאכלנו לא להיספג לתוך גופנו ולכן לא נוכל להפיק ממנו את ערכו הקלורי. הפרעה כזו תיצור הקטנה של כמות הקלוריות הנכנסות ולירידה במשקל.
דוגמא לתחום זה של התקנים היא חברת GI Dynamic. המוצר מוכנס למערכת העיכול ויוצר מחיצה על ידי שרוול פלסטיק מיוחד המונע ספיגה של אבות מזון בחלק העליון של המעי הדק ובכך יוצר סוג של מעקף ללא צורך בניתוח. כרגע הוא מאושר לשימוש באירופה, אוסטרליה , דרום אמריקה וישראל. כיום המוצר נמצא בניסויי קליני גדול בארה"ב לצורך הליך האישור על ידי ה FDA.

 

4. התקן בקפסולה לבליעה – מוצר זה מאפשר בליעה עצמית של ההתקן
ובכך הופך אותו לנגיש וקל לטיפול עצמי ללא צורך בצוות רפואי לשם הכנסתו.
דוגמא מצוינת לתחום זה של התקן רפואי הארוז בתוך קפסולה הניתנת לבליעה היא חברת טוליפ מדיקל הישראלית המפתחת בלון המתנפח בתוך הקיבה, ארוז בקפסולה סטנדרטית ומיועדת לבליעה יומית. הבלון המתנפח פועל על קולטנים עצביים הנמצאים בדופן הקיבה  ויוצר תחושת שובע המפחיתה את צריכת המזון ומסייעת בתהליך הירידה במשקל. המכשיר מתוכנן לפעול בקיבה במשך מספר שעות, אחר כך הוא מתפרק וזאת על מנת לחדש את יעילותו ולמנוע הסתגלות הקיבה לנוכחותו. לאחר התפרקות המוצר הוא מתפנה מהגוף באופן טבעי ובטוח ביחד עם שאריות מזון אחרות. המכשיר בטוח לשימוש וניתן לשימוש עצמי בצורה פשוטה ונוחה. למוצר אין ערך תזונתי או אפקט תרופתי והוא עשוי מחומרים המאושרים לשימוש כחומרים לא-פעילים בתרופות ובמזון. כיום המכשיר בשלב של ניסויים קליניים .

 

מה שחשוב להבין שהטכנולוגיות הללו אינן גלולת קסם ואינן משחררות את המטופל מהתאמה של סגנון חייו לטיפול הנדרש. יחד עם זאת, כל המכשירים הללו מספקים אפשרויות טיפול למי  שירידה במשקל הכרחית עבורו קודם כל ברמה בריאותית ואינו מצליח להשיג זאת על ידי שינוי והתמדה באורח חיים מתאים.

 

לאתר עמותת עתיד

תגובות (0)
הוסף תגובה