לבחור שיש – מהטבע

פגשתי הרבה בעלי מקצוע במהלך השיפוץ, אבל לא כולם באמת אוהבים את מה שהם עושים. נחמד ומרענן לפגוש אנשים שבאמת אוהבים את מה שהם עושים! באנגלית ההבחנה בעניין חד משמעית :
I like to swim but I love to dance
 
אהבתו של דן, הבעלים של חברת ?שיש דן?, לשיש ולאבן טבעית, הביאה אותו לבנות אולם תצוגה ראשון מסוגו בארץ, המכיל משטחי שיש ואבן בגדלים לא סטנדרטיים, שממחישים את יופייה עוצר הנשימה של האבן הטבעית. נכנסתי לשם וכל מה שמצאתי את עצמי אומרת שוב ושוב ושוב ושוב זה "וואו",?וואו?, ?וואו?. כי באמת, בלי טיפת ציניות, מרגש מה שהטבע מסוגל לייצר. לרגע אתה נפעם מול היקום, ומרגיש ממש קטן מול העוצמה האינסופית שלו.
 
הטבע הזה, פשוט מדהים
 
אם תצרפו את האריחים זה לזה ותצרו משטח ממש גדול, תתקבל תמונה יפיפיה, מלאת גוון וצבע וממש תחושו את היופי המתפרץ מהאבן טבעית. האבן כאילו קמה לתחיה על כל גידיה וגווניה.
 
כבר למעלה מ2500 שנה משתמשים בעולם בבנייה באבן טבעית. אבן שיש היא למעשה אבן גיר שכתוצאה מחום, קור או לחץ, משנה את צורתה והופכת לסלע לבן חזק ועמיד במיוחד.
 
אז איך זה שהשיש במטבח שלנו, בחדר אמבטיה או האריחים שלנו ברחבי הבית לא רק שהם לא בהכרח לבנים אלא גם כוללים בתוכם צורות כמו עיגולים, פסים?!
עם השנים גילו שהקרבה למינרלים שונים משנה את צבע השיש. מסתבר ששיש אדום הוא תוצאה של קרבה למינרל הברזל, שיש ירוק הינו תוצאה של קרבה למינרל מגנזיום… והצורות הנוצרות בשיש, בשונה מצבעו, נוצרות ברובן בעקבות לחצים שונים שמשפיעים על האבן ולעיתים גם כתוצאה מחום.
 
כל כך הרבה אפשרויות, מאיפה מתחילים?
 
בעת העתיקה הייתה אבן זו בעיקר נחלתם של בני מלוכה ואצולה )תחשבו רק על המשקל המטורף שצריך לשאת( ארמונות רבים, כנסיות, מקדשים, פסלים יוקרתיים ועוד נוצרו ונבנו על טהרת השיש אשר סימל בימים ההם עושר, אסתטיקה, איכות וכמובן יופי יוצא דופן.
 
עם השנים, הכלים השונים בהם משתמשים לצורך נשיאת משקל כבד וגם הטכנולוגיות השונות הלכו והתפתחו, ואפשרו גם לאזרח הממוצע ליהנות מהאבן הטבעית. אבן השיש החלה להיראות כמעט בכל בית בעולם- בין אם כמשטח עבודה במטבח, כאריחי קירות או כמרצפות יוצאות דופן ומבריקות במיוחד.
 
מעבר לעובדה ששיש נצפה מאז במקומות רבים, החלה חשיפה רבה גם לסוגים שונים של שיש, אשר טומנים בחובם יתרונות רבים המתאימים למגוון מצבים וצרכים של אנשים שונים. בין היתר, התגלתה אז אבן הגרניט האיכותית והחזקה ואבן הקיסר העשירה והמיוחדת. גם העיבודים והליטושים השונים החלו לתפוס מקום משמעותי בתחום זה, והעניקו אפשרות לייחד כל אריח ואריח.
 
בזכות התפתחות הטכנולוגיה, שיש משמש אותנו לעיצוב הבית והחצר, שיש לריצוף, שיש לחיפוי קיר, שיש למדרגות, שיש למטבחים, שיש לכלים סניטריים ועוד אין ספור שימושים בשיש.
 
פגשתי את דן, מ?שיש דן? כשחיפשתי אבן לספי החלון שלי. ספים לחלונות הם למעשה רצועות שיש שמטרתן להוות קו דקורטיבי המפריד בין החלון לקיר בו הוא בנוי. את הספים עצמם ניתן להזמין במגוון עיצובים, עיבודים ומרקמים, בדיוק כמו אריחי שיש המיועדים לרצפה או לקירות.
 
אז מה הם עשרת כללי הזהב לבחירת ספים, שאלתי.
1. כאשר בוחרים ספים לחלונות חשוב מאוד לוודא כי צבע הספים כמו גם מרקמם משתלב בהרמוניה עם הריצוף או תואם לו לגמרי, זאת על מנת לא ליצור עיצוב כללי "רועש" ולא אסתטי.
2. את צריכה לדעת שיש כמה סוגי שיש ששונים זה מזה בעמידותם לתנאים שונים ברמת חוזקם ובצבעיהם. בין סוגי השיש הנפוצים בישראל ניתן למצוא את אבן הגרניט ואת אבן הקיסר שנחשבות ליפהפיות ולאיכותיות בעת ובעונה אחת.
 
ללכת על זה?
 
3. גודלה הסטנדרטי של אבן השיש הוא 30/חופשי – כלומר רוחב האריח הוא 30 סנטימטרים ואילו אורכה משתנה ונע לרוב בין 40-80 סנטימטרים) כאשר זהו הגודל הזול ביותר ולפיכך גם הנפוץ ביותר. גדלים נפוצים נוספים הוא 40*40, 60*60, 80*80, 100*100 )100*100 נחשב לגודל היוקרתי ביותר מבין הגדלים הנורמטיביים(. ניתן לבחור ולעשות כמעט הכל, ניתן למצוא אבני שיש בשלל גדלים ואף להתאימם באופן אישי לכל אדם על פי רצונותיו וצרכיו.
4. בשונה ממוצרים אחרים אותם רוכשים במסגרת שיפוץ בית רכישת/ בניית בית חדש, אריחי שיש ניתן לרכוש בשלל עיבודים וכך בעצם מתאפשר לייחד כל איזור ואיזור בבית ולהתאים את האריחים באופן המדוייק ביותר למקום בו הם עתידים להיות (חדר אמבטיה, חצר, חדר מגורים, מטבח וכו').
5. כאמור, את העיבודים השונים של אריחי השיש ניתן להתאים באופן אופטימלי לכל איזור ואיזור בבית הן בצורת חיפוי והן בצורת ריצוף, כאשר הדבר תלוי באופי המקום וכמובן ברצונם של הדיירים. עתיק/מכובס/שרוף/מוברש/מותז בחול.
 
 
הטבע הקסום
 
6. לאופן בו מבוצע החיפוי/הריצוף ישנה משמעות חשובה הן מבחינת מראה והן מבחינת עמידות, ולכן חשוב מאוד לוודא כי האדם אשר נבחר לרצף את רצפתכם או לחילופין לחפות את קירותיכם מקצועי ויודע להתאים את החומרים המתאימים ביותר בכל סיטואציה. כאשר ריצוף או חיפוי מבוצע באופן לא מקצועי, הדבר עשוי להוביל בין היתר לעובש, לריחות לא נעימים וכמובן להתפרקות איטית אך בטוחה של המרצפות או החיפויים מהקירות השונים ברחבי הבית.
7. את הריצוף עצמו (או החיפוי) ניתן לבצע בשלל שיטות מתקדמות יותר ופחות, כאשר אחד מן הדברים החשובים ביותר עליהם יש להקפיד על מנת להבטיח עמידות של האריחים למשך שנים ארוכות הוא שימוש באמצעים מתווכים בין האריחים לרצפה (פריימר, טיט וכדומה), והדבקה על מצע יבש לצורך מניעת מצב בו נכלאים נוזלים תחת האריחים ללא יכולת להתאדות.
8. דבר נוסף וחשוב אותו יש לדעת כאשר רוכשים אבן שיש לצורך ריצוף או חיפוי הוא כמובן האופן בו ניתן להתאים את האריחים עצמם לשיפולים, שזה פאנלים, הסמוכים אליהם על הצד הטוב ביותר. שיפולים נמכרים בנפרד מן האריחים על פי אורך האריח, בגובה של כ-7 סנטימטרים ובעובי של כ-1.3 סנטימטרים, אולם כיום אנשים רבים נמנעים מלרכוש שיפולים בנפרד ודוגלים בחיתוכים של האריחים הרגילים…
9. בתום תהליך הריצוף של אריחי השיש, דהיינו לאחר בניית תשתית מקצועית לצורך הדבקה איכותית ולאחר שנעשה כל שצריך להיעשות על מנת להבטיח עמידות ארוכה ואיכות גבוהה, נכנס לתמונה יופיים של האריחים שמשמעותי וחשוב לאנשים רבים לא פחות מאיכותם.
 
 
10. את יופיים האמיתי של אריחי שיש ניתן לראות ברוב המקרים לאחר ביצוע ליטוש באמצעות כלים ייחודיים לשיש, כמובן שבהתאם לשאיפותיהם, רצונותיהם וכוונותיהם של בעלי הבית.
 

תגובות (0)
הוסף תגובה