איך להרחיק יתושים באופן טבעי

האמריקאים, היסטרים שכמותם, מצאו סיבה חדשה לא להירדם בקיץ הנוכחי. בכתבה שפורסמה לפני כחודש באתרי החדשות, הזהירו מומחים מטעם רשויות הבריאות כי זיהו התפרצות של וירוס חדש בשם Chikungunya. הווירוס אמנם אינו קטלני, אבל יש לו רשימת תופעות לוואי מפה ועד מקסיקו (חום גבוה, כאבים, מפרקים נוקשים, כאבי ראש, כאבי שרירים, פריחה ועוד) והכי נורא – הוא מועבר על ידי זן חדש של יתושים מדרום אמריקה. למרות שעד עכשיו זוהו מקרי הידבקות בעיקר באיזורים חמים ולחים, כמו פורטו ריקו, פלורידה ואיי הבתולה, התקשורת המקומית כבר הכריזה על התופעה כמגיפה ומחירי קוטלי היתושים נסקו לגבהים חדשים. 
 
עוד באון לייף: 
 
 
"בישראל אין חשש שמשהו כזה יקרה", מסבירה איריס כהן, רוקחת אחראית ומנהלת סניף סופר-פארם בנתניה. "כאן יש בעיקר יתושים מאגן המזרח התיכון. העקיצות שלהם לא נעימות, אבל הם לא נושאים מלריה או מחלות קטלניות כמו היתושים בדרום אמריקה. יתכן שתהיינה לעקיצות תגובות אלרגיות שדורשות מעקב רופא, כמו חום, הקאות או איבוד ההכרה, אבל בסך הכל העקיצות הן בעיקר מטרד מעצבן ומגרד". 
 
עקיצות ליליות (או בזמן טיולי שטח) הפכו עם השנים לחלק בלתי נפרד מהקיץ הישראלי, לצד אבטיח עם בולגרית ומטקות בים. בנוסף לתכשירים המוכרים להרחקת יתושים, מציינת כהן כי החלה עלייה מתונה אך עקבית במוצרים טבעיים המותאמים גם לילדים ופעוטות. "עד גיל שלוש אסור להשתמש במוצרים כימיים ליד ילדים, ואילו מוצרים טבעיים מורשים לשימוש מגיל שנה. באופן כללי אני ממליצה לבדוק על עטיפת המוצר מאיזה גיל מותר להשתמש בו עוד בטרם הקנייה, כדי להימנע מטעויות שיכולות להפוך להיות טרגיות".  
 
על פי כהן, המוצרים הטבעיים מבוססים על שמנים המופקים מציטרונלה, לבנדר, אקליפטוס, גרניום ולימונית – "צמחים הידועים בכך שהם דוחי יתושים. לרוב מפיקים מהם ג'לים למריחה או שמנים שאותם ניתן לחמם במבער בחלל החדר (אין למרוח את השמנים האתרים על העור). יש גם מדבקות שמפיצות את הריחות האלה, אותן מדביקים בסביבת התינוק". בין המוצרים הטבעיים לדחיית יתושים ניתן למנות את X TOOSH של מורז, חומר המכיל בין השאר שמן אקליפטוס, ציטרונלה, לבנדר ועץ התה; ארומה תוש ספריי – תרסיס המכיל שמנים ארומטיים של חברת וולדה, וציטרונלה פורטה בצורת ג'ל או רול און של לייף פרופשנל – תכשיר המבוסס על שמנים ארומטיים בניהם שמן ציטרונלה מרוכז, שמן אקליפטוס וגרניום. 
 
לגבי ההנחה כי שיח גרניום או לבנדר על אדן החלון יעזור להרחיק את היתושים, לכהן יש כמה הסתייגויות: "צריך יותר מפרחים בחלון, אנחנו זקוקים לשמן האתרי שמופק מהפרחים, אבל אם תשברו עלה כותרת ותשפשפו את השמן על כף היד, זה יכול לעזור".  
 
להקדים תרופה לעקיצה. צילום: Shutterstock
 
 
כהן מביאה מספר טיפים שיעזרו לכם להימנע מעקיצות בקיץ: 
1. הכינו את הסביבה – ייבשו כל מקורות מים עומדים, כמו צינור מטפטף, רוקנו דליים שעומדים בקרבת חלון חדר השינה. 
2. לבריכת השחייה מומלץ להוסיף כלור שדוחה יתושים. 
3. אם ישנה אפשרות – התקינו רשתות על גבי החלונות כדי למנוע כניסת יתושים. מעל מיטות תינוקות או פעוטות ניתן להתקין כילה.  
4. הפעילו מאוורר או מזגן. היתושים אינם מצליחים להילחם בזרמי האוויר של המאוורר וקור המזגן משתק אותם. מצד שני, שימו לב כי מאוורר שצמוד מדי למיטת התינוק עלול לשבש את פעילות הבייבי-סנס.  
5. אפשר להשתמש בתכשירי הרול און המבוססים על ציטרונלה ולמרוח בנקודות על הגוף (אבל להרחיק מהעיניים). כהן מציינת כי שימוש ברול און אינו דומה לשימוש בקרם גוף ואין צורך למרוח אותו על כל הגוף, אלא רק כדי שיתפזר מסביבו (ברכייים, ידיים, מצח, על הלחי, מאחורי האוזן וכו').  
6. אין להשתמש בטבליות, נוזלים כימיים ומפזרי ריח כימיים בחדרים שבהם ישנים ילדים מתחת לגיל 3 או ילדים אסטמתיים. בכל מקרה, יש לאוורר את החדרים הללו בעת שימוש בטבליות. 
 
גם שלומי סמלסון, מטפל בארומפתיה ומרצה במכללת מדיסון נתניה, מציע דרכים טבעיות להתגונן מפני היתושים: 
1. קחו פעם בשבוע כדור B12. "היתושים נמשכים לריח גוף ולריח הדם. כדור B12 פעם בשבוע משנה את הריח ומפחית משמעותית את גורם המשיכה של היתושים לגוף. שווה לנסות".
2. שימו במבער לימונל, ציטרונלה או עשב לימון. "הריחות הללו דוחים יתושים באופן טבעי. במקרה של חדר תינוקות או פעוטות אפשר לטפטף 2-3 טיפות על טישו ולתת לו להתנדף".
3. הכינו אנטי-יתושים טבעי. "אפשר לערבב מים ארומטיים יחד עם כמה טיפות עם שמן עשב לימון או שמן גרניום, להעביר לבקבוק זכוכית, לשקשק ולמרוח על הגוף. המוצר יוצא יותר מימי ונוח לשימוש ממוצרים מבוססי שמן. אל תשכחו להיזהר על העיניים ועל הפנים בעת המריחה". 
תגובות (0)
הוסף תגובה