בהשראת קופיקס: פודיקס הגיעה לעיר

עד לא מזמן הרעיון שנשלם 5 שקלים על קפה או חתיכת עוגה, ממרכז תל אביב ועד לקצוות הפריפריה, שלא במכונות אוטומטיות, נשמע כמו מדע בדיוני קשה, אבל אז הגיעה קופיקס ושינתה את חוקי המשחק. שחקנית חדשה בתחום ההוזלות הצרכניות, רשת המסעדות החדשה FOODIX, מגדירה עצמה "יוזמה קולינרית חברתית", ומבטיחה מהפכה דומה בצריכת האוכל שלנו בחוץ.
עוד באון לייף:
מאחורי היוזמה הקולינרית והכלכלית ההרפתקנית הזו עומדת טלילה מור, 68, תושבת עין יעקב בגליל המערבי. מור, יחד עם בן זוגה רפי שי ושותף נוסף, ובסיועו הגסטרונומי של קרלוס קליימן, שף ויועץ קולינרי בעל ותק בישראל הקימו את פודיקס, שקיבלה את ההשראה לשמה בבירור מרשת הקפה החדשה אבל נולדה עוד קודם לכן, בקיץ של המחאה החברתית.
טלילה והשף אורי ארנון. צילום: מזי וורצל יח"צ
מהמחאה החברתית לתפריט שווה לכל נפש
"בקיץ בו התחילה המחאה החברתית וההפגנות השתתפנו גם אנחנו, כי מאוד כואב לנו מה שקורה פה בארץ.  אמרנו לעצמנו שצריך גם לעשות משהו לגבי יוקר המחיה ולא להסתפק בלהפגין", מספרת מור, נצר לשגריר פלשתינה באנגליה ואיטליה בתקופה העותמנית, ממשפחת פינצי–קונטיני האיטלקית שעלתה לארץ. מור מספרת כי חוויותיה כילדה קטנה עם קום המדינה והתבגרותה בשנות המדינה הראשונות, לצד תקופה של חיים שיתופיים בקיבוץ גנוסר כחיילת ובבוסטון כסטודנטית היפית, אחראיות באופן ישיר לקשר והמחויבות העמוקה שהיא מרגישה כלפי הארץ. החוויות והניסיון שלה לאורך השנים, הם שהביאו אותה לפתוח, ברבות הימים, את מסעדות "פודיקס".
הרעיון פשוט: פודיקס מציעה ארוחה בעלויות שבין 13-20 ?, כששתייה במקום תעלה לכם 5 שקלים במיטב מסורת קופיקס (באותו מחיר יתווסף בקרוב גם צ'ייסר אלכוהולי לתפריט). הסניף הראשון ברשת הצעירה נפתח בבאזור התעשייה בכרמיאל. הסניף השני הצטרף אליו ממש בימים האחרונים, בשכונת פלורנטין בת"א, חידוש מרענן לתושבי השכונה שהתרגלו לשלם עד היום את מחיר הארוחה המלאה של פודיקס עבור משולש פיצה, ויותר מכפול מכך למנות עיקריות דומות.
"הכי חשוב בסופו של דבר – שהאוכל יהיה טעים". צילום: יח"צ
אוכל אידיאולוגי – בתיאבון
"אנחנו לא סתם קוראים לזה מסעדה חברתית, מאוד חשובים לנו התנאים מהם נהנים אנשים, גם לעובדים אנחנו משלמים יותר משכר מינימום, אם כי לא הרבה יותר כי כמובן שאנחנו מרוויחים הרבה הפחות על כל מנה מכל מסעדה אחרת. אנחנו בעצם צריכים למכור הרבה מנות ביום כדי שהרווח הקטן הזה יאפשר לעסק להתגלגל ולהצליח.  זה אפשרי כי יש לנו ידע מקצועי שמאפשר לנו להתאים את התפריט למוצרים שאנו יכולים לקנות במחירים טובים ובכמויות מסחריות, כל הירקות שלנו למשל מגיעים מהצפון ישירות מחקלאים מקומיים בעלויות ללא תיווך".
המודל העסקי המתוכנן של פודיקס  כולל מחשבות על זכיינות בדומה לרשת קופיקס, שעדיין מפעילה רק סניפים בבעלותה נכון לרגע זה. "הקונספט שלנו הוא בעצם  Slow Fast Food, בישול איטי איכותי שמוגש בסגנון של מזון מהיר, ואנחנו מאוד רוצים להתפרס לזכיינות", מאשרת מור, "שתי המסעדות הראשונות הן
בבעלותנו ויש לנו כבר מתעניינים בהפעלת סניפים בזכיינות".
הרשת מציעה לקהל לקוחותיה גם מקומות ישיבה. צילום: יח"צ
"אין לנו תכנית התפרסות מסודרת עדיין. את סניף תל אביב הקמנו במו ידינו ואנחנו מתייחסים לכל התקופה הזו כאל פיילוט שממנו נלמד ונמשך הלאה. בסופו של דבר מה שמשנה זה לא רק המחיר – האוכל חייב להיות טעים. תמיד יש מי שמפקפק כשהמחיר כל כך נמוך, ויש מי שאומר לנו שאין סיכוי שזה טעים בכזו עלות, אבל מסקרים שערכנו בין אנשים שטעמו ואנשים שבאו לאכול יש לנו אחוזי שביעות רצון כמעט מלאים. אנשים בפייסבוק כבר כותבים לי, מתי תגיעו לחיפה, ירושלים, פתח תקווה? הציפיה היא שאנשים יבואו ויהנו ויחזרו שוב ושוב. התקווה היא לסניפים בכל רחבי הארץ".
הרעיון להקים את רשת המסעדות המוזלות הגיע למור אחרי שנים רבות של עיסוק בפסיכולוגיה ותרפיה, בזמן מפגשי ארוחות חברתיות שהיו נהוגים להיערך בביתה, בין היתר בהשתתפות אחד השותפים העתידיים למיזם. "באחד המפגשים הללו עלה הרעיון שאפשר להכין אוכל מנחם, טרי ואיכותי במחיר סביר, ושאפשר גם אחרת. אני אידיאליסטית ונחושה בדעתי, והחלטתי לקחת את הסיכון הכלכלי יחד עם שותפיי", היא מספרת, "באמונה שהמיזם יצליח".
אז מה בתפריט? בין המנות לקרניבורים תגלו קציצות בשר שוודיות ברוטב, נזיד פיקנטי של קורקבנים וירקות שורש על קוסקוס (ואגב מתי ראיתם קורקבנים לאחרונה בתפריט של מסעדה? או בכלל?), תפו"א ממולא בתבשיל בשר וירקות, שניצבורגר – המבורגר מבשר בקר מטוגן כשניצל, קבבוני דג ברוטב פיקנטי, כנפי עוף בסגנון קנטקי, קרוקטים של עוף ותפו"א ועוד.
פודיקס אינה פוסחת על המגמה הצמחונית והטבעונית ושוחריה ימצאו גם כאן מנות עבורם, ובהן נתחי חציל וקישוא ברוטב איטלקי, שעועית לבנה עם עשבי תיבול ריחניים, וקוסקוס על מצע ירקות. את העיקריות בפודיקס מלווה תוספת של אורז או קוביות תפו"א ברוזמרין, ומגוון של לא פחות מ-5 סלטים, בהם סלט מלפפונים וכרוב בסגנון יפני, כרוב וגזר בויניגרט, סלט סלק שטלילה אוהבת במיוחד ועוד, לצד שני סוגי מרק יומי מתחלפים. עוד במקום – עמדת קפה ב-5 שקלים, שהתשלום עבורה מבוצע על ידי הלקוחות – על בסיס אמון בלבד.
גם לך יש עסק קטן שהתחיל מחלום גדול? היכנסי לעסקים משתפים ושתפי את הסיפור שלך.