להפסיק לפחד ממניות: 5 דברים שחשוב לדעת

נשים לא יודעות לדבר על כסף. מכירים את הקלישאה הזו?

 

נשים לא מבינות בכסף, נשים לא טובות במשא ומתן, נשים מתקשות לבקש העלאה במשכורת, נשים לא יודעות להתמקח, הן שונאות בנקים וקל מאוד לרמות אותן או לפחות קל יותר לרמות אותן מאשר גברים. הן גרועות במספרים וכל הדפים האלה שמגיעים מהבנק ומחברות האשראי רק מבלבלים אותן. נשים? תנו להן לבזבז. בזה הן מבינות. חסכונות? השקעות ארוכות טווח? הלוואות? חוזים? השאירו את העבודה לגברים.  

 

עוד באון לייף:

 

מספר הפעמים ששמעתי מישהו אומר משהו בסגנון הזה הוא בלתי נתפס. מספר הכתבות המטופשות שקראתי בעיתון שנשאו את המסר הזה בדיוק הוא עצום.

 

יש לי חדשות בשבילכם: אני יודעת לדבר על כסף. אני אוהבת כסף ואני מבינה בכסף. כפי שסיפרתי בפוסט הקודם ובקצרה: אני בת 37, סמנכ"לית שיווק ומתגוררת בדירה משל עצמי שקיבלתי בירושה. במהלך הקריירה שלי (שהתחילה, אגב, כדיילת מכירות איפשהו) עברתי שורה ארוכה של תפקידים. בהתחלה גם אני התביישתי לבקש את מה שמגיע לי. אני אפילו זוכרת שבראשית שנות ה-20 לחיי, כשעבדתי בעבודה זמנית של חבר'ה אחרי צבא, הבוס שלי קרא לי למשרד שלו ואמר לי שהוא רוצה לתת לי העלאה. בתגובה הסמקתי כמו עגבנייה ומלמלתי משהו כמו "אמממ… אתה בטוח?"

 

אני לא כועסת על הילדה חסרת הביטחון שהייתי וכשאני נזכרת בזה היום, אני יותר משועשעת מנבוכה. דרך ארוכה עברתי מאז ובמהלכה למדתי שאסור לי בשום פנים ואופן להיכנס לתוך המקום הצר והמסוכן הזה שאומר "אני אישה ולכן לא מבינה בכסף". כן, אני מכירה את המחקרים וקראתי לא מעט מאמרים שמצביעים על הבדלים תהומיים בין היחס של נשים ליחס של גברים לכסף. ברור לי שמדובר בחינוך ובהכוונה. אני לא באמת מאמינה שגברים נולדו עם יכולות כלכליות, תשוקה למזומן וידע בניהול משא ומתן. בהכללה, הם למדו וספגו את זה במשך שנים ולכן הם טובים בזה יותר. יחד עם זאת, לקחתי החלטה מודעת: אם אף אחד לא לימד אותי על כסף, אני אלמד את עצמי.

 

ובאמת למדתי. לקחתי קורסים, קראתי ספרים, עשיתי מנוי לעיתון כלכלי, הכרחתי את עצמי לחקור מה זה ריבית ומה זה מט"ח ולהבין כל סעיף וסעיף במשכורת שלי. אני מסרבת להגיע לבנק ולצאת מטומטמת ואני דורשת מעצמי להבין בכל רגע נתון איפה הדברים עומדים, מבחינה כלכלית.

 

רק בדבר אחד אני לא מבינה.

מניות.

 

ניסו להסביר לי את זה עשרות פעמים אבל משהו במוח שלי פשוט נסתם כשהמילה הזו עולה באוויר. כלומר, שלא תטעו, אני כמובן יודעת מה זו מניה ומה גורם לה לרדת/לעלות אבל לא יכולה להביא את עצמי למחשבה על השקעה מהסוג הזה. אנשים שמבינים במניות טוענים כל הזמן שבמקרה שלי זה ממש חבל. יש לי לא מעט כסף שחסכתי, בעבודה קשה (ויש שיגידו גם קצת בקמצנות) ויש מצב אמיתי שאני יכולה להגדיל את הוני. בכל פעם כשהם אומרים לי את זה, חולפת לי המחשבה בראש שאולי בכל זאת כדאי אבל אז אני מיד נסוגה.

 

אני מודה: השקעה במניות מפחידה אותי. 

————————————————————————————

סהר אביב – אנליסטית ב"פסגות":

סיוון, למדת כל כך הרבה על כסף, את כבר יודעת מה זה ריבית ומודעת לכל סעיף וסעיף במשכורת שלך. יותר מזה, את גם יודעת מה גורם למניה לרדת או לעלות. לכן, אנחנו בהחלט יכולות לעלות שלב ולהבין את הנושא קצת יותר לעומק. יש סיכוי שגם תהני מזה.. הנה חמישה דברים שכדאי לדעת:

 

1. להתאים את ההשקעה לפרופיל הסיכון האישי:

משקיעה אחת אינה דומה לשנייה, ולכן חשוב לבצע אפיון צרכים ייחודי ומתאים לך. תהליך זה, שנעשה בדרך כלל על ידי יועץ/מנהל השקעות, כולל התייחסות לכל הפרמטרים החשובים שחשוב לתת עליהם את הדעת לפני שמתחילים להשקיע, וביניהם: מטרת ההשקעה, טווח ההשקעה, מצבך האישי והכלכלי, היקף הנכסים שברשותך (תכניות חיסכון, דירה, נכסים אחרים) ההתחייבויות שיש לך ועוד.

 

2. לא להיגרר אחרי העדר:

אין טעם לבסס החלטות הנוגעות להשקעות על טיפים ששמעת מחברים, שמועות שמסתובבות או מצב זמני בשוק. כמו בחייך האישיים – גם בהשקעות רצוי ליצור התאמה למצבך האישי והכלכלי. חשוב להבין, שבעולם ההשקעות, מה שמתאים לחברייך ובני משפחתך, לא בהכרח מתאים לצרכייך.

 

3. לפזר את ההשקעה:

לאחר שהבנת מהם הצרכים הייחודיים לך, חשוב להיצמד לכלל מנחה בסיסי: פיזור הכסף על פני מגוון רחב של נכסים. האמרה הידועה: 'לא לשים את כל הביצים בסל אחד' רלוונטית גם בעולם ההשקעות. התמקדות במספר מצומצם של מניות עשויה להיות טעות, שכן במצב כזה ההשפעה של מנייה בודדת עשויה להיות משמעותית יותר. פיזור ההשקעה על פני מגוון רחב יאפשר לך להקטין את הסיכון  וליהנות מהתשואה הממוצעת של כלל המניות בתיק.

 

4. להשקיע במניה, לא בחברה:

בבואך לבחור מניות להשקעה, עלייך להפריד בין מניה ובין חברה. גם אם לחברה מסוימת יש תדמית טובה, מוצר טוב ופרסומות מגניבות, זכרי כי אין הכרח לכדאיות ההשקעה במניה שלה. 

 

5. להשקיע לטווח הארוך:

בדיוק  כמו שהשקעת בקריירה שלך לאורך השנים, וקצרת את הפירות, כך גם במניות. בקרב לא מעט משקיעים קיימת נטייה להיכנע לאירועים חד פעמיים שאינם בהכרח כלכליים ולמכור במהירות את תיק ההשקעות שלהם כאשר אי הוודאות עולה. חשוב לזכור כי ביצוע מהלכים דרסטיים על סמך אירוע בודד וחד פעמי עשויה להיות טעות בחלק מהמקרים. ניסיון העבר מלמד אותנו כי התמדה בהשקעה במניות לאורך זמן עשויה להניב תשואה חיובית

  

 

***סהר אביב היא אנליסטית בפסגות בית השקעות. האמור לעיל הינו מידע כללי בלבד המסופק כשירות על ידי פסגות ואינו מהווה תחליף לייעוץ/שיווק השקעות/פנסיוני אישי המתחשב בצרכים ובנתונים האישיים של כל אדם ו/או הצעה לרכישת ניירות ערך ו/או נכסים פיננסיים. פסגות עוסק בשיווק השקעות ובשיווק פנסיוני (ולא בייעוץ) ולו זיקה לנכסים המנוהלים על ידו.

תגובות (0)
הוסף תגובה