מחקר: האם ירידה במשקל תעשה אתכם מאושרים?

מחקר חדש שפורסם ב-PLOS ONE, מגלה שלא רק שהורדה במשקל לא תהפוך אותנו ליותר מאושרים, אלא היא גם עלולה להוביל לתוצאה לגמרי הפוכה. המחקר, שנערך בקולג' האוניברסיטאי בלונדון, ביקש לבדוק כיצד משפיעה ההרזיה על המצב הנפשי שלנו, ולצורך כך נבדקו 1,979 כבדי משקל, בגיל 50 ומעלה, שבמשך ארבע שנים שמרו על דיאטה. לאורך השנים האלו נשקלו הנבדקים על ידי צוות אחיות מוסמך, ומעת לעת גם תושאלו לגבי מצבם הנפשי. למרבה ההפתעה, כבר מתחילת התהליך הסתמן בבירור שאצל אלה שהצליחו לרדת כחמישה אחוזים ויותר ממשקל גופם, נרשם שיפור משמעותי במצב הפיזיולוגי, אך בד בבד  הם דיווחו על מצב רוח דיכאוני יותר מאשר אלו שלא הצליחו להוריד קילוגרמים משמעותיים.  
 
עוד באון לייף
 
עורכי המחקר ציינו בנוסף, כי תוצאותיו לא מרמזות על כך שהרזייה בהכרח מובילה לדיכאון, אלא שבניגוד למה שגרמו לנו לחשוב כל השנים – היא גם לא תביא לנו את האושר האבסולוטי, או אפילו איזשהו אושר קטנטן ורגעי. "אנחנו לא רוצים למנוע מאף אחד להפסיק לנסות להוריד במשקל, כי יש לזה יתרונות בריאותיים אדירים, אבל אנשים לא צריכים לצפות שהורדה במשקל תשפר את חייהם בכל האספקטים האפשריים", אמרה מחברת המחקר ד"ר שרה ג'קסון. "פרסומות מעוררות השראה של חברות דיאטה ככל הנראה גורמות לאנשים ציפיות לא מציאותיות בכל הנוגע להרזיה. הן הרבה פעמים מבטיחות שיפור משמעותי בחיים, מה שלא בהכרח קורה למרבית האנשים. אנשים צריכים להיות ריאלים לגבי הורדה במשקל ולהיות מוכנים לאתגר". 
 
ד"ר ג'קסון הוסיפה ואמרה כי "העמידה בפני הפיתוי האינסופי של אוכל לא בריא בחברה המודרנית גובה מחיר מנטלי, משום שהוא מצריך כוח רצון חזק ומדי פעם גם ויתור על אירועים חברתיים והנאות. כל מי שאי פעם עשה דיאטה יכול להבין את ההשפעה שיש לה על איכות החיים". 
 
 
עם האוכל בא הדיכאון? צילום: Shutterstock
 
 
לא רק אנשים בעלי עודף משקל מהותי סובלים מהתופעה. כמעט כולנו נמצאים בדיאטה חלק זה או אחר מחיינו. אסנת בוברוב, דיאטנית קלינית של לייף מבית סופר-פארם, מסבירה שתהליך ההרזיה בהכרח מלווה בקושי מסוים, כמו זה שמגיע עם כל שינוי מהותי בהרגלים. יחד עם זאת, היא סבורה שאפשר בהחלט להפוך את תהליך ההרזיה למהנה ונעים יותר, אבל הכל תלוי בייעוץ ובהכוונה. אז איך לא אוכלים את העוגה וגם משאירים את מצב הרוח מרומם? הנה כמה טיפים שהיא מביאה:  
 
1. לפני שמתחילים תהליך של הרזיה, כדאי לעשות תיאום בין הדברים שאנחנו רוצים ואוהבים לעשות לבין המחויבויות שיש, כמו העבודה והטיפול בילדים. "כשנכנסים לתהליך של ירידה במשקל, עולה כמות הדברים שצריך לעשות ועמה התחושה של עול המשימות – לדאוג שיהיו בבית מאכלים מסוימים, לדאוג לקחת איתנו ארוחות כשצריך, לתכנן הכל מראש. עצם העלייה בכמות המשימות עשויה לפגוע במצב הרוח. לכן, עם הכניסה לתהליך ירידה במשקל צריך לחשוב גם על דברים שגורמים לנו אושר וכלל אינם קשורים לנושא. למשל: להתחיל להתנדב, להירתם לפעילות יצירתית או לפעילות גופנית שלאו דווקא מכוונת להורדה במשקל, כמו מדיטציה או הליכה איטית בטבע". בוברוב מדגישה כי חייבים להסתכל על המאזן הזה, שבין הרצוי למצוי. "תפקידי כדיאטנית הוא לאתר דברים שהמטופלים אוהבים לעשות לא פחות מדברים שהם אוהבים לאכול ולא גורמים להשמנה".
 
2. הרבה פעמים כשחושבים על פגישות עם אנשים חושבים מיד על אוכל, או כשרוצים ללכת לסרט – מיד עולה החיזיון של פופקורן. אבל אפשר למצוא לכך חלופות, אומרת בובורוב: "אנחנו יכולים לפגוש אנשים בשעה שבה אמורים לאכול ולבחור במזונות שהם בריאים ומתאימים לדיאטה, או לשלב בין מפגשים חברתיים לפעילויות שיקדמו את תהליך הדיאטה, כמו הליכה בחוף עם חברה". 
 
כדאי לעשות מראש רשימה של ציפיות מדורגות ולהציב יותר ממטרה אחת. "נניח שהמטרה הסופית שלי היא לרדת 15 קילוגרמים. במקרה כזה, אני עלולה לא לספור בכלל ירידה של שלושה קילוגרמים ולא לראות ירידה של שבעה קילוגרמים. אם אני אבנה מטרות מדורגות, אני ארגיש שאני משיגה מטרות לאורך כל התהליך". בוברוב ממליצה גם להציב מטרות נוספות שהן לאו דווקא המשקל. "אם אני רוצה, למשל, לרוץ חצי מרתון, אני יכולה להתחיל עם מטרה קטנה כמו 5 דקות ספורט ביום ולהחליט על נקודת זמן שבה אני אעלה לרבע שעת כושר ביום. מטרות הביניים האלו משפרות את הדימוי והערך העצמי וככה אנחנו מפחיתים את הסיכוי למצב רוח מדוכדך". 
 
3. אכילה רגשית משמעותה שאנחנו מתרגלים לאכול כדי לשפר את מצב הרוח שלנו או כי אנחנו משועממים. "זה סוג של פיצוי קל ומהיר שמעניק את החיזוק המיידי של הסוכר, אבל צריך לזכור שזו תחושה שחולפת מהר. לעומת זאת, תחושת הערך העצמי שאנחנו מקבלים כשאנחנו הולכים אחרי המטרה ולא נכנעים לפיתויים היא יותר גדולה וגם נמשכת לזמן ארוך יותר", היא מזכירה.
 
4. בגלל שברגעים הקשים זה כמעט בלתי אפשרי, כדאי להרחיק מאיתנו את הפיתויים עוד ברגעים שבהם אנחנו חושבים באופן 'צלול', כדי שברגע המשבר והלחץ לא נצטרך לעמוד במבחן שרוב הסיכויים שנכשל בו. "אם בכל זאת רוצים שיהיו בבית מאכלים שמעלים את הסרוטונין, אז הקיץ הוא תקופה מצוינת של פירות. מה שטוב בהם הוא שאפשר לשבוע מהם. שוקולד אפשר לאכול עוד ועוד, אבל אי אפשר לרדת על 10 תפוחים". בנוסף, יש היום היצע מאוד רחב של חטיפים עם כמות קלורית מוגבלת, בין אם מלוחים ובין אם מתוקים, שאפשר לאכול כארוחות ביניים או בזמנים שבהם מרגישים שצריך מתוק.  
 
5. בוברוב ממליצה גם לנצל את הדיאטה ולהפוך אותה לתקופה שתרחיב את הידע הקולינרי שלנו. "זה הזמן לעשות חיפושים למתכונים חדשים. היום יש ברשת המון מידע ואפשר למצוא בקלות ארוחות בריאות וטעימות". העיקר שתרגישו מסופקים ומרוצים עם האוכל שאתם אוכלים, ולרגע לא להרגיש שאתם בעונש אלא בתוך תהליך מאתגר, שגם אם הוא לא קל לפעמים, הוא בכל זאת מספק".
תגובות (0)
הוסף תגובה