האישה שמאחורי החברה הבטחונית הגדולה בעולם

סביר להניח שאין אדם שמבין את החברה הביטחונית הגדולה בעולם טוב יותר מאשר יושבת הראש, הנשיאה והמנכ?לית של לוקהיד מרטין (LMT), מרלין א. יוסון. יוסון הצטרפה לחברה בשנת 1983, ובשלושת העשורים שחלפו מאז, כיהנה בעשרות משרות שהפכו אותה אחראית לרבים מהזכיונות החשובים ביותר של החברה. לכן, כאשר קודמה למשרת המנהלת הכללית של החברה בתחילת שנת 2013, היא כבר ידעה שללוקהיד מרטין יש את הפורטפוליו החזק ביותר, המוניטין הטוב ביותר והעתיד המבטיח ביותר מכל ארגון אחר בעסקי הביטחון.
 
נראה שגם בוול סטריט יודעים זאת. במהלך 20 החודשים בהם היא מכהנת בראש החברה, מחיר המניה של לוקהיד מרטין הכפיל את עצמו והגיע לרמתו הגבוהה ביותר אי פעם, בעוד המשקיעים מגיבים לאסטרטגיה המיושמת בקפידה, הכוללת תגמול בעלי מניות, שיפור קשרי הלקוחות והשקעה בהזדמנויות חדשות. למרות היחלשות הביקוש המקומי לסחורה ושירותים בטחוניים, ההכנסות החזיקו מעמד היטב הודות להגברת הדגש על שווקים בחו?ל והצלחה במה שיוסון מכנה ?שכנות קרובה? – שווקים חדשים הקשורים באופן הדוק למיומנויות הליבה של החברה. אבל קבלנים בטחוניים מתמודדים עם שורה של אתגרים עתידיים, ולכן נפגשתי השבוע עם יוסון על מנת לדון בשאלה כיצד היא מתכננת להמשיך ולשמר את הצמיחה בהכנסות ובתשואה של החברה.
 
לוקהיד מרטין איננה רק החברה הביטחונית הגדולה ביותר בעולם, אלא גם החברה הביטחונית הגדולה ביותר בהיסטוריה. רבות דובר בעובדה שמרלין יוסון היא האישה הראשונה שעומדת בראש החברה (למרות ששלוש מתוך חמש החטיבות העיסקיות שלה נוהלו על ידי נשים ביום בו החלה לכהן כמנכ?לית). אבל מבט קרוב יותר על קורות החיים שלה מגלה, כי היא מתאימה מאוד לתבנית של מנהיגי העבר של לוקהיד מרטין: היא החלה את הקריירה הבטחונית שלה כמהנדסת, טיפסה בהדרגה בסולם הדרגות במשך שנים רבות והצליחה בעיקר הודות למשמעת העצמית ולנחישות שלה. מאז ימיה הראשונים של החברה, לוקהיד מרטין הונהגה על ידי אנשים שבנו את עצמם במו ידיהם – אנשים שלא נולדו עם פריבילגיות – ומרלין יוסון איננה יוצאת דופן בדפוס הזה.
 
פירושו של דבר, שלמרות המוניטין האדיב והחברותי שלה, מרלין יוסון היא ריאליסטית שמוכנה לקבל החלטות קשות. היא יודעת שההצלחה העתידית של לוקהיד מרטין תלויה בכך שבעלי המניות ימשיכו להיות מתוגמלים, הלקוחות ימשיכו להיות מרוצים, העובדים ימשיכו להיות מעורבים והמתחרים ישארו רחוקים. בחזית בעלי המניות, היא חזרה לאחרונה על מחויבותה של החברה לספק לבעליה תשואה של ?לכל הפחות? 50% מתזרים המזומנים הפנוי; הרווח על כל מניה והדיבידנדים עלו בהתמדה במהלך השנים האחרונות, ונראה שהם ימשיכו לעשות זאת. בחזית הלקוחות, יוסון אומרת שהחברה רושמת ביצועים טובים יותר מאי פעם בתוכניות, ?באופן גורף?. במשמרת שלה החברה גם השתפרה מאוד בכל הנוגע לנכונות שלה להקשיב למה שהלקוחות רוצים.
 
מרלין יוסון, שלושה עשורים של טיפוס לפסגה. צילום: לוקהיד מרטין
 
בחזית העובדים, החברה הצליחה ליישב את אינספור יוזמות הצמצום של השנים האחרונות עם המחויבות ההיסטורית שלה לשימור תחושה של קהילה וייעוד משותף בקרב בעלי העניין. יוסון ואנשי צוותה מודעים לכך שהשמירה על הכשרונות חיונית להמשך הביצועים הטובים של החברה. ובחזית המתחרים, לוקהיד מרטין כבשה נתח שוק בתחומים חשובים, כמו אבטחת מידע, בעודה מציגה נכונות לשתף פעולה עם יריבים ותיקים כאשר הדבר מהווה את הסיכוי הטוב ביותר להצלחה. יוסון מעדיפה להשתמש בתואר ?אופורטוניסטית? על מנת לתאר את הגישה הניהולית שלה, כאשר בכך היא מתכוונת לומר שהאסטרטגיה שלה אינה משתנה, אבל תנאי השוק הם שמכתיבים את הטקטיקות והתזמון שלה.
 
האסטרטגיה הזו מתחילה בשימור רווחים ותשואות גבוהות עבור בעלי המניות, אבל המילה שחוזרת בתדירות הגבוהה ביותר כאשר יוסון מדברת על כך היא ?חדשנות?. לדבריה, ?חדשנות היא הנושא המרכזי של החברה שלנו?. הצורך להישאר בחזית הטכנולוגיה בשווקים המרכזיים שלה משפיע על כל היבט של פעילות החברה, מהבחירה היכן להשקיע, דרך הבחירה כיצד היא מגייסת וכלה באופן שבו היא מודדת מצוינות. כל החטיבות העיסקיות של לוקהיד מרטין משקיעות מאמצים ניכרים במחקר בתחומים כגון מהירות על-קולית, מדע חומרים ואבטחת מידע. לדברי יוסון, היוזמות הללו אינן מיועדות רק לחיזוק הפעילות הקיימת: ?אנחנו חושבים מעבר לשאלה איך נוכל לסייע ללקוחות שלנו היום, וחושבים על הבעיות שהם אולי עדיין לא מודעים להן?.
 
בין תחומי המחקר שבהם החברה מתמקדת הם אנרגיה מתחדשת, מים ומשאבי טבע. החברה רשמה פריצות דרך משמעותיות בהתפלת מי ים בעלות נמוכה, חקלאות ימית-מסחרית והמרת אנרגיה תרמית באוקיינוס. היא קיבלה לאחרונה רישיון לכרות יסודות נדירים ומינרלים אחרים על קרקעית האוקיינוס השקט, והיא מתמידה ברכישת חברות קטנות, אשר מעשירות את המומחיות שלה בתחומים כמו הכשרת טייסים מסחריים ואבטחת מידע תעשייתית. החברה מוציאה מדי שנה 700 מיליון דולר מכספה על מחקר הנוגע לטכנולוגיות חדשות – לא כולל את מיליארדי הדולרים המופנים למו?פ ומקורם במימון ממשלתי – ויוסון אומרת שהיא מחויבת לטיפוח ?תרבות של חדשנות? על פני החברה כולה.
 
חלק מהמחקר הזה מיועד להפחתת עלויות של מוצרים ותהליכים קיימים, דוגמת המחויבות של החברה לירידה בעלות של מטוס הקרב 35-F. הצוות של יוסון הצהיר שוב ושוב שכאשר הממשלה תגביר את הייצור של מטוס הקרב לרמות כלכליות יותר, היא משוכנעת שיש ביכולתה להפחית את עלותה של יחידה מהגירסה הנפוצה ביותר למחיר שאינו גבוה יותר מזה שעולה כיום לייצר מטוסי קרב מתקופת המלחמה הקרה. זה כשלעצמו יהיה הישג אדיר, בהתחשב ביתרונות בשרידות, במודעות המצבית ובהיבטים אחרים של ביצועים שמטוס הקרב החדש יספק. תוכנית ה-F-35 מייצרת 16% בקירוב מההכנסות של לוקהיד מרטין, נתון שהופך אותה לתוכנית הגדולה ביותר של החברה בהפרש ניכר.
 
האף-35 מבית לוקהיד מרטין, ייכנס לשימוש צה"ל ב-2017. צילום: ויקיפדיה
 
אך למרות כל האופקים החדשים שהמחקר פותח בפניו, יוסון אומרת שהיא לא מעוניינת לשנות מן היסוד את אופיו של הארגון. לדבריה, ?אנחנו מאוד מרוצים מהפורטפוליו שיש לנו כעת?, ולכן היא מעדיפה להשקיע בשכנויות; כלומר, בהזדמנויות דומות לתחומים שבהם החברה כבר מצטיינת. קל להבין את ההשקפה הזו, בהתחשב בעובדה שלוקהיד מרטין היא כיום המובילה העולמית במטוסים טקטיים, אלקטרוניקה ימית, לווינים צבאיים, הגנה מפני טילים ואבטחת מידע. סביר להניח שבכל אחד מהתחומים הללו יירשם בעתיד המשך בביקושים, ולוקהיד מרטין הגדילה בהדרגה את נתח השוק שלה בכל אחד מהתחומים הללו.
 
לוקהיד מרטין היא אחד ממרכזי החדשנות הטכנולוגית הגדולים ביותר בעולם, ויוסון מתכננת שזה יישאר כך. כאשר משוחחים עם יוסון אפשר לחוש שיש לה חזון ברור כשמש בנוגע לדרך שבה לוקהיד מרטין תוכל להישאר החברה הביטחונית החדשנית והרווחית ביותר בעולם גם בהמשך העשור, וכי כל הצוות שלה מיישם בהצלחה את התוכנית הזו.
 
 
לכתבות נוספות בפורבס ישראל:
תגובות (0)
הוסף תגובה