הסוד לאושר: רגע, חכו עם זה רגע

 

ב-4 מחקרים שפורסמו לאחרונה בירחון למדעי הפסיכולוגיה נמצא כי המתנה לרכישת חוויה (כסף שמוצא למען עשייה) מספקת אושר ארוך-טווח יותר מאשר רכישה חומרית(הוצאת כסף כדי שיהיה לנו משהו). החידוש במחקרים האלה הוא שהפעם נבדקה הההשפעה הרגשית בטרם בוצעה הרכישה, בעוד שמחקרים קודמים בדקו את ההשפעה הרגשית לאחר שבוצעה הרכישה. . 

 

עוד באון לייף:

 

מתי כבר נוסעים לדיסניוורלד?

המחקרים הנוכחיים התבססו על ממצאי מחקרים קודמים, לפיהם חוויות גורמות לאנשים אושר רב יותר מאשר חפצים או דברים גשמיים. המחקרים הוותיקים גילו שהוצאת כסף על חוויות היא משמעותית יותר, מפחיתה את הנטייה להשוות את עצמנו לאחרים ומעודדת מעורבות חברתית גבוהה יותר. בתרגום חופשי – חופשה לוקחת התקף בזבוזים בקניון).

 

כעת, טוענים החוקים אמית קומאר, מת'יו קילינגסוורת' ותומאס גילוביץ' (מאוני' קורנל, ברקלי ואוני' קליפורניה) שאפילו ההמתנה לרכישת החוויות האלה היא מהנה יותר.

 

במחקר אחד התבקשו סטודנטים לחשוב על רכישה שהם מתכוונים לעשות בעתיד הקרוב – גשמית או חוויתית – ולדווח איך הרגישו בעת המתנה. האנשים הנרגשים והנלהבים ביותר היו אלה שהמתינו לקנות חוויה, ואילו הסטודנטים שהמתינו לרכישה גשמית היו חסרי סבלנות, בעיקר.

 

מחקר נוסף עקב אחר למעלה מ-2000 אנשים שנרשמו לפרויקט מדעי בשם Trackyourhappiness  . המשתתפים התבקשו לדרג מספר פעמים ביום מהי דרגת האושר שלהם ומה הם עושים באותו הרגע. מטרת המחקר היתה לעקוב אחר מצב האושר של המשתתפים לאורך היום דרך הסמארטפונים שלהם ולגלות מהם המרכיבים והגורמים בחיים המספקים להם את האושר הגדול ביותר. בין המשתתפים שתכננו רכישה כלשהיא, אלה שתכננו רכישת חוויה גם הם ניצחו במדד האושר. 

 

שני מחקרים נוספים בדקו כתבות ומאמרים בעיתונות אודות אנשים שחיכו בתורים ארוכים, ומצאו שאנשים שעמדו בתור בהמתנה לחוויה (קניית כרטיס להופעה או אוכל טעים) התנהלו בצורה נעימה ורגועה יותר מאשר אנשים שהמתינו לקנות דברים כמו גאדג'טים וכדומה. נחקרים שהתבקשו להיזכר בחוויות המתנה בתור, המתנה לחוויה דורגה כחוויה נעימה וזכורה לטובה.

 

אז מה לעשות עם הכסף?

נדמה שהתוצאות לא הגיוניות, כביכול. מוצר גשמי, מסך פלזמה, זוג נעליים יפות, מכונית, ספר – הם דברים שנשארים איתנו לאורך זמן ומשמחים אותנו מספר פעמים רב יותר מחוויה חד פעמית. "האירוניה היא שלמרות שזה נכון ברמה החומרית, זה לא נכון ברמה הפסיכולוגית" אומרים עורכי המחקר. "אנחנו יצורים סתגלניים, דבר שמעמעם את הערכה שלנו לדברים חומריים יומיומיים הנמצאים סביבנו יום יום".

 

לכן, בפעם הבאה כשאתם זוכים בלוטו/טוטו/פיס או סתם נפתחה לכם קרן השתלמות שווה – תחשבו טוב טוב אם כדאי להוציא את הכסף על שיפוץ או טלויזיה חדשה או מקרר תלת-דלתי עם קרח בצבעים. הדבר הנכון, היעיל והמאושר ביותר יהיה להוציא אותו על טיול של חודשיים בניו זילנד. לא רק שתיהנו יותר, אלא ככל שתמתינו לחוויה, ואף תשהו את הרכישה של הנסיעה – האושר שלכם יגדל ויתעצם.

 

הבעיה העיקרית שאנו רואות במחקר הוא, שישראלים, כישראלים, נצליח לתחמן גם את העניין הזה: אנחנו נמתין לרכישה עד כמה שאפשר, נשמח ונהיה מאושרים, יש מצב שאפילו נשלם חלקית – אבל כשסף האושר יגיע לשיאו – תמיד נוכל לבטל את הנסיעה ולהתכונן לאושר ההמתנתי הבא.

תגובות (0)
הוסף תגובה