הדרך הטובה ביותר לטפל בסימני מתיחה

כשאני הולכת לקוסמטיקאית חדשה כדי להוריד שערות, היא שואלת אותי כמה ילדים יש לי. בכל פעם אני מסבירה מחדש שאין לי ילדים ושעודף סימני המתיחה שיש לי על הירכיים ועל המותניים הוא תוצאה של שנים מרובות בדיאטות יו יו. 

הציטוט הנ"ל שייך לנעמה, רווקה בת 30 מתל אביב שכמו נשים רבות אחרות – וגם גברים – סובלת מסימני מתיחה. על פי שירלי קטרון, רוקחת ודיאטנית סופר-פארם, "סימני המתיחה מופיעים בעיקר על פני היד האחורית, המותניים, הבטן והירכיים, והם נוצרים כשהגוף מתכווץ או מתרחב במהירות והעור לא עומד בלחץ. אבל כמובן שמראש צריכה להיות נטייה גנטית לכך".

עוד באון לייף:

הפסים הבהירים בעור נוצרים כאשר יש שבר או קרע בסיבי הקולגן והאלסטין, המרכיבים את רקמת של העור ואחראים לגמישותו. הפגיעה בהם יוצרת צלקת הפוכה, שבהתחלה נראית בצבעי אדום-חום ועם הזמן מתבהרת לצבע העור או לטון אחד בהיר יותר. על פי אגודת רופאי העור האמריקאית, 90 אחוז מנשים "יחטפו" אותם בחודש השישי או השביעי להיריונן. כאמור, זה לא פינוק ששמור רק להן, אלא לכל מי שעובר שינוי קיצוני בגוף במשך זמן קצר יחסית, כמו בדיאטה קיצונית או השמנה מהירה, גיל ההתבגרות ואפילו עבודת משקולות אינטנסיבית. עוד סיבה להופעתם של סימני מתיחה היא שימוש בתרופות המכילות סטרואידים (קורטיזון), שעלולים לפגוע בעור.

"המתיחה יכולה להתרחש גם בלי להשאיר סימנים", אומרת מורלי כרטשנר, מנהלת ההדרכה הראשית בד"ר פישר. "הסימנים מתהווים בשכבה הפנימית של העור והם למעשה קרעים. לכל אחד ואחת מאיתנו סוג עור שונה, המושפע בעיקר מהנטייה הגנטית. אפשר גם למצוא נשים הרות שאינן סובלות מסימני מתיחה".

אם אתן לא מאותן בנות מזל שהצליחו לחמוק מעונשם של אלה, בוודאי תשמחו לשמוע שכרגע לא נמצא קשר בין מספר הלידות, גיל האישה ההרה או משקלה בשעת הלידה, להופעתם של הסימנים. החדשות הרעות: כשמורידים במשקל, הם לא נעלמים. ואגב, בניגוד למה שגרמו לנו לחשוב, לא מדובר בתופעה נשית בלבד, וגם גברים העוברים שינויים קיצוניים במהירות עלולים לסבול ממנה. נערים מתבגרים, למשל, נוטים לפתח סימני מתיחה באזור בהגב התחתון.

"לצערנו, כרגע אין דרך להעלים סימנים שכבר הופיעו, אבל בהחלט אפשר לעדן ולטשטש אותם ולנסות למנוע את הופעתם", אומרת קטרון. במרפאות היופי קיימות לא מעט שיטות לטיפול בסימני המתיחה, בין ביתר על ידי לייזר, גלי רדיו וקילוף עור כימי. הרעיון שעומד מאחורי הטיפולים האלה הוא הרס של העור, בניסיון ליצור סיבי אלסטין וקולגן חדשים שיתפסו את מקומם של הסיבים שנפגעו.

אבל לפני שאתם לוקחים משכנתה כדי לטשטש סימנים, קטרון מדגישה שאפשר להגיע לתוצאות מספקות גם בבית. הנה כמה טיפים שכדאי לכם לנסות:

1. הדרך הטובה ביותר לעשות את זה היא על ידי מיצוק העור והגמשתו", טוענת קטרון. "לכן גם התעמלות, תזונה נכונה ושתייה מרובה יכולים לסייע".

2. על פי כרטנשר, "הקפדה על עלייה מתונה של משקל הגוף בזמן ההיריון תסייע לגוף להתאים את קצב חידוש תאי העור לקצב הגדילה, מה שיפחית משמעותית את הסיכוי להיווצרות סימני מתיחה".

3. "חשוב לשים לב לא להתקלח במים חמים מדי, מאחר שהם מייבשים את העור. עור יבש הוא גמיש פחות ופגיע יותר", אומרת כרטנשר.

4. אפשר לנסות את תרופות הסבתא הבאות: ערבבי כף סוכר עם קצת שמן שקדים וכמה טיפות של מיץ לימון, ועסי את העור במשך כמה דקות לפני המקלחת במשך חודש. אם את לא מחזיקה סוכר בבית, נסי את זה: חממי מעט שמן זית (אבל כמובן להיזהר לא לחמם יתר על המידה), מרחי אותו על האזורים הנגועים והשאירי אותו על העור למשך חצי שעה, כדי שהוויטמינים,D , ו-E שבו ייספגו בעור. זה יעודד את זרימת הדם באזור ויסייע בטשטוש סימני המתיחה.

5. על פי קטרון, "כדאי להשתמש על בסיס יומי בתכשירים שמלחחים את העור ושומרים על גמישותו, בייחוד כאלה המבוססים על שמנים ומכילים שמן נבט חיטה, העשיר בוויטמין E ולכן בעל תכונות של הזנה, הגמשת העור ושיקומו".

בין המוצרים המומלצים לטיפול בבעיה:

שמן היריון מבית Weleda

החברה האהובה על שוחרי טרנד הבריאות והטבעונים הוציאה שמן מיוחד שנועד למנוע את הופעת סימני המתיחה בזמן ההיריון. הוא פועל על הגמשת העור ושמירה על מאגרי הלחות שלו, באמצעות תרכובת של שמן שקדים, שמן נבט חיטה ותמצית של צמח הארניקה. בנוסף לכך, לשמן ניחוח נעים ביותר הודות לשמני ורדים ותפוזים שיש בו.

מחיר: 95 ש"ח

פלקסיטול, שמן עור משקם של טעם-טבע אלטמן

שמן עור משקם בעל נוסחה ייחודית המותאמת לטיפול במגוון מצבים בעור: עור יבש וחסר לחות, הזדקנות, גוון עור בלתי אחיד וכמובן – סימני מתיחה וצלקות. השמן מכיל רכיבים טבעיים בלבד, בהם שמן אבוקדו שעוזר לטפל בקמטים, שמן קלנדולה המעודד צמיחה של תאים חדשים ושמן לבנדר שמסייע בהפחתת הצלקות.

מחיר: 102 ש"ח

קרם למניעת סימני מתיחה של תפוח

קרם לטיפוח עור הגוף בזמן ההיריון ולאחר הלידה, עם שמנים המסייעים לגמישות העור ולשיקום רקמות. בין אלה תוכלו למצוא חמאת שיאה, שמן נבט חיטה, שמן חוחובה ושמן אובליפיחה. הקרם מומלץ גם להרגעת העור ולהקלה במקרה של יובש וגירודים.

מחיר: 70 ש"ח

Romessence Sculpt Firming Body Serum  של דקלאור

כמו להרבה בעיות אחרות, הפתרון של דקלאור למניעת סימני המתיחה הוא תמצית ארומתית. הפעם מדובר בסרום ממצק לגוף, שגם מפחית את סימני המתיחה בעזרת תמציות פרחים של שושן, קמומיל, אשכולית ועוד.

מחיר: 525 ש"ח

Body Shaping Cream של קלרינס

קרם המיועד לעיצוב הגוף ולחיטובו, שעובד גם על החלקת העור ועל הגמשתו ולפיכך מסייע במניעת סימני מתיחה. הוא מורכב מקומפלקס המבוסס על תמציות צמחים ואצות, ויש בו גם קפאין, שעוזר לשריפת שומנים. בנוסף לכך, הוא מכיל את האנזים קרטולין הפועל על מנת להפוך את העור למלא לחות, חלק וגמיש יותר.

מחיר: 361 ש"ח

קרם תשעה חודשים

ד"ר פישר הוציאו קרם מיוחד למניעה וטשטוש סמני מתיחה בתקופת ההריון ולאחר הלידה. הקרם מכיל נוסחה ייחודית המעושרת בוויטמין E ופרו-ויטמין B5 וכן קומפלקס של שמנים טבעיים, בהם שמן שקדים, שמן קלנדולה ושמן זרעי ענבים.
ד"ר פישר הוציאו קרם מיוחד למניעה ולטשטוש סימני מתיחה בתקופת ההריון ולאחר הלידה. הקרם מכיל נוסחה ייחודית המעושרת בוויטמין E, בפרו-ויטמין B5 וכן בקומפלקס של שמנים טבעיים, בהם שמן שקדים, שמן קלנדולה ושמן זרעי ענבים. 
מחיר: 60 ש"ח
הריון ולידהיופי של שינויסופר-פארםשמן לוונדרשמן שקדים