עוף בטריאקי עם שעועית: ארוחת החג הכי בריאה

והנה שוב החגים בפתח, מה שגורר ארוחות חג עם הרבה יותר מדי אוכל, שמביאות כבדות, נפיחות והרבה ייסורי מצפון.

 

בשנה שעברה החלטתי לשים נפשי בכפי ולשנות את המעגל הזה. גם ככה כולם כבר חשבו שהשתגעתי לגמרי עם כל המהפך הבריא הזה שעשיתי, ואמא שלי הייתה קרובה לפנות למועצה לשלום הילד אחרי שאסרתי עליה לחלק לילדים ממתקים בכל הזדמנות, אז איזה נזק תדמיתי נוסף אני עוד יכולה לייצר לעצמי? החלטתי לקפוץ למים.

 

שלב ראשון – הודעתי לכולם שהארוחה אצלנו. תאמינו לי, צעד לא קל בשביל אישה במשרה מלאה עם שלושה ילדים.

 

השלב השני היה לבדוק מה הולך להיות התפריט. אצלנו בעדות המזרח, סדר ראש השנה כולל 8 ברכות שונות, כל ברכה מלווה בתבשיל. נכון, זו לא מנה שלמה, רק טעימות, אבל הרי ככה בנויות ארוחות במסעדות גורמה ואף אחד לא מחכה בסוף למנה העיקרית נכון?

 

אז הפעם החלטתי שהברכות האלו, שבדרך כלל אף אחד בכלל לא סופר אותן בדרך לארוחה העיקרית יהיו העיקר. גם נשים יותר דגש על המסורת ועל מהות החג, וגם נאכל פחות, ובריא. 

 

כשקוראים את הברכות האלו, הן נשמעות יותר כמו קללות – שיכרתו אוייבנו, שיסתלקו אוייבנו …ובואו נגיד שהן גם לא ממש מתיישבות עם החינוך לסובלנות ונגד אלימות שאנחנו מקנים לילדים שלנו – אבל היי.. אי אפשר הכול.

 

בעצם, אם נבדוק את חגי ישראל, נראה שברוב המקרים המסורת כבר דאגה גם לתפריט של הארוחה, וזה אפילו נמצא בתוך ההוראות. משום מה אנחנו בעידן המודרני החלטנו שזה לא מספיק, והעמסנו על כל חג עוד ערימות של אוכל. כולנו מכירים את ההתנהלות – מתחילים את ארוחת החג על פי המסורת, אוכלים את כל מה שכתוב בדרך, ואז – אז עוברים לארוחה. כך זה בראש השנה וכך זה בסדר פסח שם אנחנו תוקעים מצות עם חרוסת, מרור, ביצים ותפוחי אדמה ודג, ורק אז בעצם מתחילים ארוחה.

 

עוד תגלית לא מפתיעה הייתה  שמדובר בתבשילים בריאים בבסיסם. האגף המתוקים יש לנו, תפוח בדבש – ללא ספק בריא ומלא באנטי אוקסידנטים ואפילו בנוגדי דלקת, התמרים והרימונים – שגם הם נחשבים בריאים ביותר ומלאים באנטי אוקסידנטים (ממש מפליא שאבותינו הצמיחו קמטים בכלל עם כל האנטי אוקסידנטים האלו) וויטמינים ומינרלים. אבל אלו מתוקים, לא לשכוח, הם מלאים סוכר וכדאי לא להפריז בהם. באגף האוכל האוכלי כמו שאחותי קוראת לזה, שזה בעצם מילה אחרת לאוכל מבושל, יש תבשילים ופשטידות מבוססי ירקות וקיטניות, ובשר בקר רזה.

 

בריא, ברור שבריא, רק קצת מתוק

 

שיכרתו אויבנו? יש כרת, שזו בעצם דלעת, שיסתלקו אויבנו – סלק עלים (מנגולד) שמייצר פשטידה נפלאה ותבשיל עם גרגירי חומוס ובשר, ירבו זכויותינו ויתלבלבו? ליביא (שעועית שחורת עין) וכן הלאה. נשמע כמו ארוחה מצויינת.

 

אבל בגלל שלא רציתי להיות מנודה מהמשפחה לעולמי עד,  תכננתי עוד שתי מנות עיקריות ו-3 תוספות. בעיקרון בארוחת חג לא צריך להיות יותר מזה. זה מגוון מספיק בשביל מי שלא אוהב אחת מהן שייקח את השניה, ובתוספת שניים שלושה סלטים על השולחן, תאמינו לי, אף אחד לא ייצא רעב.

 

בעיקריות הכנתי מנת דג, שתתאים לברכה של נהיה לראש ולא לזנב, רק שבמקום הקרפיון השמן וחסר הערך, הכנתי סלמון, שהוא בריא הרבה יותר. משהו פשוט בתנור עם עשבי תיבול. והמנה השניה שניצלים, בשביל הבררנים בינינו, למרות שכל מנה של עוף הייתה הולכת פה מצויין.

 

סלמון אפוי. התקבל בשמחה

 

באגף התוספות עשיתי – תפוחי אדמה אפויים בתנור, ירקות מוקפצים בטריאקי, ושעועית ירוקה עם שום ואגוזי מלך. נשמע קצת דל? ברור. איך שהוא התקבע אצלנו בראש שתוספות חייבות להיות פחמימות. אם אין אורז, תפוחי אדמה ופסטה על השולחן אנחנו מרגישים ששכחנו משהו במטבח. אז זהו שלא. גם ירקות יכולים להיות יופי של תוספת לבשר. זה בריא יותר, קל יותר, ולא גורם את תחושת הנפיחות והכבדות שמייצרות הפחמימות הרבה פעמים, ויש המון תבשילי ירקות נפלאים שיכולים להתאים לכל אחד.

 

תאמינו או לא, עבר בשלום. כולם יצאו באופן מפתיע (בשבילם) שבעים ומרוצים (מה שהפתיע קצת אותי…). 

 

השנה אמא שלי הזמינה אותנו אליה, אבל שאלה – "תגידי, אפשר לעשות שוב את הארוחה הזאת כמו אז? מה בדיוק עשית שם? הרגשתי הרבה יותר טוב אחרי זה…"  מה עוד אפשר לבקש?

 

אה, ועוד טיפ קטן. ותרו על החלה. אפשר לברך עליה ואז לשים אותה בצד, היא אחד הדברים הכי מנפחים שיש לכם על השולחן, והיא ממש מיותרת.

 

 

מתכון לירקות מוקפצים בטריאקי

הרכיבים:

כרוב סגול

בצל גדול

2 סלסילות פטריות שמפיניון

4 גזרים

3 שיני שום פרוסות

חבילת נבטי שעועית

רוטב טריאקי

4 כפות סוכר חום

 

אופן ההכנה: 

חותכים את הירקות לחתיכות גסות, לא לקצוץ אותם דק מדי. את הגזר כדאי למקלות דקים, את הכרוב לרצועות.

שמים בווק קצת שמן זית, מקפיצים את הירקות לפי הסדר – הבצל, הכרוב, הגזר, השום והפטריות.

 

אם אתם משתמשים ברוטב טריאקי תעשייתי, כזה כמו של אוסם או קנור, פשוט שמים 3-4 כפות ממנו על הירקות ונותנים להם עוד כמה ערבובים במחבת עד שהם מתרככים טיפה. אם משתמשים ברוטב איכותי יותר, במחבת קטנה מחממים חצי כוס של רוטב טריאקי כשהוא מתחמם מוסיפים את הסוכר ומחממים עד שהסוכר נמס בפנים,  והרוטב הופך סמיך יותר, ושופכים על הירקות.

מורידים מהאש, זורקים פנימה את הנבטים ומערבבים, ומשאירים לעמוד ביחד.

 

תוספת: שעועית ירוקה 

מקפיצים בשמן זית שקית סנפרוסט של שעועית ירוקה עדינה שהופשרה מראש

מוסיפים מלח ים גס, 4 שיני שום פרוסות, ו2 חופנים של אגוזי מלך.

 

עוד מתכונים, טיפים ותובנות גאוניות – בדף הפייסבוק שלי – מרב הבריאות

תגובות (0)
הוסף תגובה