מה יותר משמין: פחמימות או שומנים?

על פי מחקר חדש שהופיע ב-"Annals of Internal Medicine", דיאטה דלה בפחמימות דווקא עדיפה על דיאטה דלה בשומנים כפי שרובנו נוהגים לחשוב וזה בא יחד עם בונוס נחמד של הפחתת הסיכון למחלות לב. 
 
במחקר המדובר נעזרו ב- 148 אנשים שונים הסובלים מהשמנת יתר קיצונית וחילקו אותם לשתי קבוצות. האחת קיבלה הנחיה לקצץ בשומן הרווי, כלומר, בעיקר בבשר ומוצרי חלב בעלי אחוז שומן גבוה, ואילו השנייה נאלצה לקצץ בכמות הפחמימות עם דגש על לחם לבן, דגני בוקר ממותקים ומוצרים נוספים מקמח מעובד. הם אמנם לא קיבלו דגשים על כמות הקלוריות שהם אמורים לקצץ אבל בסופו של דבר כולם דיווחו על קיצוץ שבין 500 ל-700 קלוריות ליום. 
 
המשמעות של דיאטה דלת פחמימות הייתה – צריכה של עד 40 ג' פחמימות ביום בלבד (כמות שוות ערך פחות או יותר לשתיים וחצי פרוסות לחם). בעוד שהמשמעות של דיאטה דלה בשומנים הייתה, צריכה קלורית יומית שמכילה פחות מ30% קלוריות שמקורן בשומן (והשומן שנצרך צריך להיות פחות מ7% שומן רווי) .
מבחינת פעילות גופנית – כולם היו פחות או יותר באותה רמה של פעילות בכדי לוודא שפקטור זה אינו משפיע.
הנתון מעניין הוא, שכעבור שנה חברי הקבוצה שקיצצו בפחמימות ירדו בממוצע 5.4 ק"ג בעוד שחברי הקבוצה שקיצצו בשומן ירדו בממוצע 1.8 ק"ג – הבדל משמעותי לכל הדעות.  . 
באופן לא צפוי, גם רמות הכולסטרול של קבוצת הדיאטה דלת הפחמימות, היו טובות יותר והם איבדו יותר אחוזי שומן ופחות מסת שריר.
החוקרים שמו לב לעובדה, שהקבוצה שאכלה דיאטה דלת פחמימות החליפה את הקלוריות שהיו רגילים לצרוך ממזונות שמקורם בקמח מעובד או סוכרים בבשר אדום וגבינה צהובה אבל גם במוצרי מזון דלים בשומן רווי כמו דגים ואגוזים.
 
שאלת מיליון הדולר: דיאטה דלת פחמימות או שומנים. צילום: shutterstock
 
אז אפשר להפסיק לדאוג בנוגע לשומן ולהפחית בפחמימות מעובדות?
המחקר אמנם היה מצומצם, אך מוקפד מאוד, הן ברמת המעקב אחרי כל משתתף והן משום שרוב המשתתפים הצליחו להתמיד בתוכנית התזונה למשך שנה שלמה. אבל עדיין צריך לזכור, שהמחקר הזה הוא רק חלק קטן בתוך הפאזל המורכב מאוד של תזונה ודיאטה. 
 

 

עזרה ראשונה לבגדים

אתם בטוח מכירים את זה:  השמלה האהובה התלכלכה ממייקאפ; על הצווארון הצחור נמרח ליפסטיק אדום עז; הכפתור בחולצה החגיגית רופף ותלוי על חוט דקיק . יש פתרונות ביתיים, פשוטים ואפילו מבריקים

 

 

 
 
זמן לא רב אחרי פרסום המחקר הנוכחי, פורסמה ב: Journal of the American Medical Association, מטא-אנליזה הכוללת מסקנות של 48 ניסויים של דיאטות מסוגים שונים (חלקן מוכרות כמו אטקינס ושומרי משקל). מסתבר כי אנשים שהתמידו עם סוגי הדיאטה הדלות בפחמימות הפחיתו בממוצע 8.6 ק"ג יותר מאלו אשר לא עשו דיאטה בכלל, בעוד שאלו שלקחו על עצמם דיאטה דלה בשומנים הפחיתו בממוצע 7.7 ק"ג יותר מאשר אלו שלא עשו דיאטה בכלל. כלומר, ההבדל הינו קטן יחסית כך שאינו מאפשר מסקנה חד משמעית. ובנוסף, כאשר עשו בדיקה חוזרת כעבור שנה לא היה כלל הבדל בין שתי הקבוצות. לכן , המסקנה של מחברי המחקר היא כשמעמידים דיאטה דלה בפחמימות מול זו הדלה בשומנים – המומלצת היא זו שתצליחו להתמיד בה לאורך זמן.
 
למעשה, החלק הקשה והמאתגר בכל דיאטה הוא ההתמדה. כאשר אנחנו מתחילות בתהליך דיאטה, ישנם לא מעט קשיים אבל גם הרבה חיזוקים לאורך הדרך. חיזוקים בדמות קילוגרמים שנושרים , בגדים שפתאום עולים עלינו בקלות והרבה מחמאות מהסביבה. אבל אחרי שהצלחתם להוריד כמה קילוגרמים, מתחילה התקופה שאני מכנה "התקופה האפורה" – גם אנחנו וגם הסביבה התרגלנו למשקל החדש שלנו, אין מטרה ברורה של מספר קילוגרמים שצריך להוריד ונשאר רק המאבק הסיזיפי של שמירה על הקיים. זה מאבק לא קל שכדאי לתת את הדעת אליו ולהיות ערוכים אליו, לא פחות מאשר ההתלבטות שלנו בין פרידה מפחמימות או משומנים.
 
לא רק מה מכניסים לפה, אלא האם מצליחים להתמיד. צילום: shutterstock
תגובות (0)
הוסף תגובה