הדרכים הבריאות והטבעיות לטיפול בשפעת

עם השנים אנחנו כבר לומדים לזהות את זה עוד לפני שזה מתחיל: זה יכול להיות בגלל צריבה בגרון או קושי בבליעה, אולי בגלל כמה שיעולים מרגיזים, או שזו סתם תחושת חולשה כללית. אבל במקום לחכות לשפעת בחוסר מעש, או לחילופין לתקוף את ראשוני התסמינים בתותחים כבדים, יש מה לעשות כדי להקדים תרופה למכה, תרתי משמע. 
 
עונות מעבר מגבירות את הסיכוי לחלות בשפעת. צילום: Shutterstock
 
עוד באון לייף:
"מכיוון שעונות השנה מתערבבות עכשיו, כלומר חם ביום וקר בלילה, ההתקררויות והשפעות מתחילות כבר עכשיו", מזהירה יהודית עמרה, רוקחת, הומיאופתית ומנהלת המעבדה ההומיאופתית בסופר-פארם. אבל אם חשבתם לנצח אותן בעזרת כדורים, עמרה ממליצה לחכות עוד כמה רגעים, שכן "אקמול, אדוויל ודומיהם מעניקים הקלה מיידית, אך אינם מטפלים במחלה". 
 
אז מה לעשות?
העצה הכי טובה בהתמודדות עם מחלה היא מניעתה, מסבירה שירלי קטרון, רוקחת ודיאטנית ברשת סופר-פארם. "שפעת והצטננות הן מחלות של דרכי הנשימה העליונות, הנגרמות ברובן על ידי וירוסים ומיעוטן על ידי חיידקים", אומרת קטרון, "המחלות נגרמות בעיקר עקב חוסר אוורור והיגיינה לקויה. ההדבקה היא טיפתית, כלומר מגיעה דרך טיפות רוק או נזלת העוברות מאדם לאדם ישירות או במגע על ידית דלת, מקשי מחשב, טלפון, כוס וכך הלאה". לכן, העצה הראשונה והכי טובה היא להקפיד על היגיינה, אוורור החלל והתעטשות ושיעול לפנים המרפק ולא לכף היד או לפרטנר שמולכם. קטרון ממליצה להתייעץ עם רופא לגבי חיסון לשפעת, בייחוד כשמדובר באוכלוסיות בסיכון: מבוגרים, בעלי מחלות רקע, נשים הרות, ילדים ובעלי משקל עודף קיצוני. 
 
טבעי או קונבנציונלי?
לפני שניגשים לכל טיפול, עמרה ממליצה להבחין בין שלושה מצבים: מניעה, ראשית המחלה ומחלה שנמצאת בשיאה. "מניסיוני הרב, בשלב המניעתי כדאי ליטול הרבה ויטמין C בכדורי מציצה/לעיסה. כדאי לקחת ארבע כמוסות מציצה בבת אחת במשך יומיים-שלושה ואז לחזור למינון מניעתי של שניים ליום. בעיני כמוסות הלעיסה/מציצה יעילות יותר מכמוסות בליעה", אומרת עמרה . בנוסף, ישנם בשוק תכשירים שאפשר לקחת לאורך החורף באופן קבוע במטרה לחזק את המערכת החיסונית, כמו סמבוק שחור ופרופוליס. 
 
בשלב התסמינים הראשוניים (כאבי ראש, חולשה, שיעול, נזלת, כאב גרון), ממליצה קטרון להיעזר בכמה תרופות ללא מרשם רופא, לצד מנוחה ושתייה מרובה. היא מחלקת את התרופות לקונבנציונליות – שמקלות על התסמינים, ולתוספים ותכשירים טבעיים – שיכולים להקל ולעיתים לקצר את משך המחלה. עם זאת, קטרון מוסיפה כי "כדאי לזכור שלשיעול, לנזלת ולחום יש תפקיד חשוב – הם מסייעים 'לנקות' את הגוף מווירוסים ולתת למערכות להתמודד".
סובלים מתסמינים שונים? ישנן תרופות משולבות. צילום: Shutterstock
 
הנה המדריך השלם לכל התכשירים והטיפולים שיעזרו לכם להתמודד עם המחלה:  
לגודש באף כדאי להשתמש בתרסיס או בטיפות אף, דוגמת אף-טיפה, אלרין ואוטריווין, אולם השימוש צריך להיות במינון מדוד ולא יותר מחמישה ימים ברצף (ובכל מקרה להיוועץ לפני כן). גם סינופד ונוסידקס הם כדורים המייבשים את הנזלת. בגזרת המוצרים הטבעיים יש תרסיס של מי ים. 
 
לילדים מומלץ לפזר על המצעים כמוסות של ג'נבול, המכילות תערובת של שמנים שמקלות על הנשימה, ולהיעזר בקרם ומגבונים ייעודיים לפעוטות, כמו של לייף או של טפטפים. בנוסף יש גם את השמן "אף קל" של חברת מורז. 
 
לשיעול ניתן להיעזר בסירופים טבעיים ללא מרשם רופא, דוגמת סירופ על בסיס תמציות צמחים של טננבלוט וינטר שילד, N-שיעול והרבליס של פלוריש המבוסס על טימין ושוש קירח, שידועים כמכייחים ומקלים על שיעול. 
 
לגרון כואב מומלץ להיעזר בכדורי מציצה דוגמת קלגרון ,סטרפסילס, או קלירוצין, המוכרים בגזרה הקונבנציונלית, או לפנות לתחום הטבעי ולהיעזר בפרופוליות של לייף על בסיס פרופוליס, ויטמין C ותמציות צמחים. מוצר נוסף הוא פרופולנטום של אלטמן, שבו פרופוליס, אבץ וסמבוק שחור. גם טבליות מציצה של אבץ בלבד עשויות לסייע בריפוי גרון דואב. ועוד בתחום הסוכריות מציצה: לחברת טננבלוט יש סוכריות מציצה על בסיס טבעי של תמציות צמחים, בראשם אזוב איסלנדי, ולחברת ד"ר סולדן יש מגוון כדורי מציצה המבוססים על צמחים, להקלה על הגרון ועל הנשימה. 
 
ומה עושים את התסמינים תוקפים בכל החזיתות? יש מגוון תרופות משולבות, דוגמת דקסמול קולד לטיפול בשלל תסמינים ביום ובלילה. אם רוצים לחזק את כל המערכות, כדאי להשתמש בתכשירים שנועדו לחיזוק המערכת החיסונית, דוגמת סדרת סמבוק פלוס של לייף, סירופ או כמוסות של סמבופלור על בסיס סמבוק וכן חיזוקית ופרוטק. מה הכי עוזר? זה עניין של ניסוי וטעייה וההשפעה משתנה מאדם לאדם, נסו עד שתגיעו למה שעובד עבורכם ועבור בני משפחתכם. 
 
תכשירים הומאופתיים על בסיס צמחים. צילום: Shutterstock
 
ומה מציעה ההומאופתיה?
בגזרת ההומאופתיה ממליצה עמרה ליטול תכשיר למניעה המבוסס על צמחים בשם פריבנט פרו. אלו תמציות של אכינצאה וציפורני חתול המסייעות בחיזוק המערכת החיסונית. אפשר ליטול 20 טיפות במשך חודשיים למניעה ואז לערוך הפסקה של שלושה שבועות. אפשר גם ליטול מיד עם תחילת הסימפטומים, לפני שעולה החום או כשמורגשת עייפות גדולה או פגיעה בתפקוד היום-יומי . 
 
אם מתחילים להרגיש חולים, מומלץ ליטול הומאו פלו, תכשיר הומאופתי המותר גם לילדים. התכשיר מחזק את המערכת החיסונית בעזרת חומצות האמינו שהוא מכיל. 
 
אם השפעת כבר בעיצומה, ואתם חולמים על חזרה לתפקוד שגרתי, מומלץ ליטול וינטר פרו, המכיל תמצית מצמח האסטרגלוס (קדד סיני בעברית) המחזק את המערכת החיסונית. הצמח ידוע בהקלה על תסמיני שפעת והתקררות רצינית וגם על כאבי גרון. במקביל, ממליצה עמרה, גם להמשיך וליטול ויטמין C במינון מוגבר של ארבע כמוסות מציצה בו זמנית. 
 
להתקררות – כשהאף נוזל והשיעול חוגג – ממליצה עמרה ליטול הומאו קולד, תכשיר המכיל בצל, המקל על התעטשויות וכן בלדונה, המטפל בחום ושיעול. 
 
לסינוסיטיס מומלץ ליטול וינטר פרו והומאו סינוס שבהם מינרלים המקלים על הדלקת בסינוסים ועל ההפרשות הנוזליות-צמיגיות. ואילו לשיעול טורדני, שעלול להישאר גם הרבה אחרי שהמחלה חולפת, ממליצה עמרה על טוס פרו המסייע לשיעול המלווה בליחה הודות לצמחי רפואה כמו אכינצאה. 
 
בנוסף מומלץ ליטול פרוביוטיקה, שמעלה את כמות החיידקים הטובים, המספקים לגוף הגנה טובה יותר מפני מחלות החורף. "ובכל מקרה, אם אין הטבה אחרי 48 שעות יש לפנות לרופא", מסכמת עמרה. 
תגובות (0)
הוסף תגובה