האימפריה הסודית של ג'סיקה אלבה

אחרי ששיחקה בזבלון "מלאך שחור" ובסרטי אקשן שבעיקר פיארו את גופה החטוב, כגון "ארבעת המופלאים" ו"עיר החטאים", היתה השחקנית ג'סיקה אלבה מסוגלת לעבור לדפי ההיסטוריה של IMDB ומבלי שהיינו חשים הפסד גדול מידי. אלא שאלבה ממש לא התכוונה להישכח, ובזמן שטיפחה קריירה מדשדשת בהוליווד, פנתה להקים את חברת “Honest”, שנכון להיום שווה כמיליארד דולר. ובכך, די בשקט ומבלי שנרגיש, הצליחה לעשות את מה ששחקניות אחרות רבות בהוליווד ניסו ונכשלו.

עוד באון לייף:

"אמרתי לעצמי, 'מה קורה פה? מה עשינו לעולם?'"

לפני שבע שנים הבחינה אלבה, שסבלה בתור ילדה מאסטמה ומאשפוזים רבים, בעליה בשיעורי אוטיזם והפרעת קשב וריכוז בקרב ילדים. לטענתה, היא בכוחות עצמה הסיקה שהרבה מהאשמה קשורה בחומרים הרעילים והכימיקלים שאנחנו משתמשים בהם מידי יום. "אמרתי לעצמי, 'מה קורה פה? מה עשינו לעולם?'", סיפרה בראיון ל- Hollywood Reporter. אחרי שחיפשה ללא הצלחה חומרים בטוחים לשימוש, אלבה, היום בת 33 ואם לשתי בנות, החליטה ליצור "מותג לייף סטייל אמין, שנוגע בכל דבר בבית שלך ושהוא זול, פשוט להשגה ולא רעיל".

את המותג הקימה בשנת 2007 וכיום היא עובדת בסנטה מוניקה, במשרדים אותם עיצבה בעצמה. לפני שנתיים היא השיקה את החברה בבורסה, תחת השם Honest.Co ועל פי מדד דאו ג'ונס היא שווה היום קצת פחות ממיליארד דולר. החברה, שבה עובדים למעלה מ-200 איש, מייצרת מגוון מוצרים, החל מחיתולים דרך חומרי ניקוי לבית ועד לנרות. את כל המוצרים ניתן לקנות דרך הרשת, כמו גם בחנויות האמריקאיות נורדסטרום, טארגט ו- Whole Foods. על פי הערכה, השנה הכנסות החברה ישלשו את עצמן, ויעלו על 150 מיליון דולר.

ג'סיקה אלבה והאיש שלצידה. צילום: Shutterstock

האם האולטימטיבית

הסיבה המרכזית להצלחה האסטרונומית של המותג היא אלבה עצמה, שמתגוררת בלוס אנג'לס ותמיד שמחה להציג בפני צלמי הפפראצי תמונות אידיליה משפחתית עם בעלה, קאש וורן, ובנותיהם, הונור, 6, והייבן, 3. התוצאה היא זו של אמא אולטימטיבית שכל אישה הייתה רוצה להיראות כמוה כשהיא מוציאה את בנותיה מהגן. בניגוד לגווינת' פאלטרו, בעלת חברת הלייפסטייל Goop שקיימת כבר 6 שנים, אלבה לא נתפסת כריץ' ביץ' שאי אפשר להזדהות עמה. בתור מי שלא גדלה כבת עשירים, ונאלצה לעזור במימון משפחתה כשחקנית כבר מגיל 13, אלבה נתפסת כמעוררת הזדהות, חייכנית ובעיקר מציאותית בנוגע לתקציבים של אנשים שאינם עשירים, מה שבא לידי ביטוי במחירים הנמוכים של המותג. בנוסף לכך, חשוב לזכור שאלבה מגיעה מרקע רב- אתני (אביה מקסיקני ואילו אימה דנית וקנדית צרפתייה), כך שמגוון רחב של אמריקאים יכולים להזדהות עימה.

אולם, לפי דעתה של אלבה עצמה, השם המוכר שלה לא בהכרח תרם לחברה כשהושקה לראשונה. "ביליתי הרבה לילות בבכי, אבל בכל פעם קמתי נחושה יותר מתמיד לגרום לזה לעבוד", היא מספרת. למרות שאין לה תואר אקדמי, אלבה הבינה שיש לה זהב ביד והיא לא התביישה להציג את הרעיון שלה בפני לא מעט אנשי עסקים, בנקאים ומומחים לאינטרנט. המפתח להצלחתה, היא אומרת, היה מציאתו של השותף שלה, אחרי ארבע שנים בהם חיפשה שותף עסקי. "ידעתי מה החוזקות והחולשות שלי", היא מסבירה. "אני מאד יצירתית, אני חולמת. אני פרקטית אבל אני חושבת בגדול. אבל אני לא אשת עסקים, אני גרועה במתמטיקה".

למרות שזכתה לביקורות שליליות על טיב מוצריה, כולל הערה עוקצנית מהמתחרה פאלטרו, אלבה לא מוטרדת. "מעולם לא מכרנו את עצמנו בתור חברה ירוקה", היא אומרת. "יש לנו פשוט מוצרים לא רעילים, אפקטיבים ומעוצבים באופן יפהפה וזול". למרות הצלחת החברה והעובדה שהיא נמצאת כמעט כל יום במשרד, היא לא רואה את עצמה מוותרת על עולם המשחק. "בהתחלה אנשים לא ציפו ממני לכלום", היא מספרת. "הגישה הזו של 'אין לי מה להפסיד' שמגיעה מעולם המשחק, מתחברת גם לעסקים ולצורך להסתמך על תחושות הבטן שלי, שזה משהו שלא מעריכים מספיק בעולם העסקים".

גווינית פאלטרו, הצ'ילבה. צילום: Shutterstock

לא רק עולם המשחק או המוזיקה

כאמור, לא רק אלבה ופאלטרו פיתחו את כישוריהן הרחק מעולם המשחק. האחרונה שפרצה לסצינה היא כוכבת "אחת שיודעת" ואשתו של ראיין ריינולדס, בלייק לייבלי, שהקימה גם היא אתר לייף סטייל יוקרתי בסגנון היפסטרי, הכולל בלוג וידאו. למרות ניגוד האינטרסים הקל, ובניגוד למערכת היחסים הקרירה עם פאלטרו, השתיים דווקא צולמו ביחד השבוע בפוזות ידידותיות במיוחד.

אבל לא רק השחקניות האלו החליטו לקחת את ההצלחה אל מעבר למסך. לשחקנית אליזבת בנקס יש אתר פופולארי שהקימה לפני כשנתיים, ובו טיפים הקשורים לסטייל, מתכונים, וסרטונים בכיכובה. כמובן שעל הדרך היא גם מקדמת סרטים בהם היא משתתפת, כמו "משחקי הרעב" ו"פיץ' פרפקט 2" (אותו גם ביימה).

דרו ברימור היא עוד מגה סלב שעשתה את המעבר המוצלח מתחום המשחק לתחום ההפקה, הבימוי ואפילו האיפור (עם חברת Flower) וכמי ששנים היתה חביבת הקהל, נראה שהולך לה רע בכלל. כמוה, גם הזמרות גוון סטפני וג'סיקה סימפסון שעשו את המעבר המוצלח לתחום האופנה, סטפני עם L.A.M.B וסימפסון עם ליין בגדים משלה.

נראה שעניין ההצלחה בעסקים נוספים פרט לכשרון המשמעותי של הנשים הללו, נובע בעיקר משלושה גורמים עיקריים: הפופולאריות שלהן מלכתחילה וכמה הן נתפסו בתור מודלים לחיקוי עבור נשים. הבחירות הנכונות שלהן בשיתוף פעולה עם אנשי עסקים מוכשרים. הנגישות שלהן כלפי קהל היעד, והיכולת שלהן לעורר הזדהות. אין ספק שכל הנשים עליהן הרחבנו כאן אוחזות בכל שלושת הדברים האלו, אולי למעט פאלטרו, שעם כל הכסף בעולם היא עדיין לא רכשה לעצמה קצת צניעות.