גבר מרביץ לבת זוגו במעלית. ומה אתם עושים?

"הם היו נראים כל כך מאוהבים", "הוא בחור כזה עדין", "אם רק היינו יודעים, היינו עושים משהו" –  אנחנו כבר די רגילים למשפטים האלו שיוצאים תמיד כשכבר מאוחר מדי. בכל פעם שאישה נחבלת – או יותר נכון: בכל פעם ששומעים על אישה נחבלת – ולצערנו גם גרוע מכך, האנשים שמסביבם מתקשים להבין איך זה קרה, ואיך הם לא שמו לב למה שמתרחש מתחת לאפם.

 

עוד באון לייף: 

 

אבל אם נהיה לרגע כנים, נוכל להודות שלרוב אלימות לא באה מ"שום מקום". גם אם מצליחים להסתיר את הנטיות האלימות של בן הזוג מהסביבה הקרובה, ולהציג חזות של הזוג המושלם והמאוהב, תמיד יש מקרים יוצאי דופן, שמתרחשים בעין הציבור. למעשה, סביר להניח שאפילו אנחנו היינו עדים מתישהו לאירוע כזה, שבו בחרנו שלא להתערב בשם צנעת הפרט. כמובן שאנחנו עושים את זה מתוך החשיבות הרבה שיש לפרטיות, אבל אולי לפעמים הפרטיות לא יותר חשובה מביטחון של אישה.

 

חוסר תשומת הלב שלנו, או הבחירה להתעלם, גם היא נותנת לגיטימציה למקרי אלימות, ואף מעודדת את הסלמתם, לא רק משום שבן הזוג המתעלל לא מוצא סיבה להפסיק, אלא גם משום שהמותקפת או המותקף מניחים כי כל עוד אף אחד לא מתערב, כנראה שגילויי האלימות האלו, בין אם המילוליים ובין אם הפיזיים, הם נורמאליים לחלוטין וקיימים בכל יחסים תקינים.

 

סרטון שרץ עכשיו ברשת, מנסה להראות עד כמה אנחנו אדישים ואיזה מחיר יש לאדישות שלנו. מאחוריו עומדת STHLM Panda– קבוצה שוודית שמתמחה במתיחות שהן "ניסויים חברתיים", כלומר הם מביימים סיטואציות חברתיות לא נעימות (כמו קיבוץ נדבות או התעללות בהומלס) ומצלמים את התגובות – ובעיקר את חוסר התגובות – של ההולכים ושבים. קצת בדומה ל"מה אתם הייתם עושים", של חיים הכט.

 

הסרטון האחרון שלהם צולם במעלית, שם נתקלים הנוסעים בזוג שנמצא בעיצומו של ריב סוער, שבמהלכו הגבר מתעלל באישה גם פיזית וגם מילולית.

 

 

על פי הקבוצה, כ-53 אנשים עברו במעלית הזו במשך היום. מכולם רק אחת הגיבה ואף איימה שאם הגבר המתעלל ירים על בת זוגו יד עוד פעם אחת היא תקרא למשטרה. כל שאר האנשים התעלמו מהסצנה הקשה שהתחוללה כמה סנטימטרים לידם, ואישה אחת אף הפליאה לבקש מהם להספיק לריב בזמן שהיא במעלית, כי זה עושה לה רעש.

 

הגרסה האמריקאית

אבל זה לא הסרטון היחידי שעף עכשיו ושמבקש לעורר מודעות ותגובות מהסביבה. בימים אלו רץ הקמפיין האמריקאי it's on us, בו פוליטיקאים וסלבריטאים, ובהם ג'ון האם, קרי וושינגטון ואובמה בכבודו ובעצמו, קוראים לעדים להטרדות מיניות להתערב ולפעול. במקביל, הבית הלבן דן כיצד להילחם בהטרדות מיניות בקולג', עניין שעלה לאחרונה לכותרות, אחרי שיצאו יותר ויותר עדויות על הטרדות ומקרי אונס במרחב המשוחרר ורווי ההורמונים. שני המאבקים האלו מתגלמים בסרטון הבא, שגם הוא מבקש מאתנו לנקוט עמדה במקרה ואנחנו נתקלים בהתנהגות שנראית כמו הטרדה מינית.

 

 

עם כל החשיבות של קידום ההתערבות מצד הסביבה, בכל זאת יש בסרטונים האלו טעם קצת חמוץ: האם הם למעשה אומרים שאין שום סיכוי לעצור גברים מתעללים, ולכן כעת כל מה שנותר לנו לעשות זה לקוות שאלו שמסביב ידעו מה הגבולות ומתי הם נחצים? אנחנו מאוד מקוות שלא.   

תגובות (0)
הוסף תגובה