חנוכה: האלטרנטיבות השפויות לילדים

אבל אפשר גם אחרת. ברחבי הארץ מתקיימות פעילויות לחנוכה – מופעים, הצגות, סדנאות ועוד, שבהם אין צורך להתפשר על הרמה והאיכות וגם לא לקחת משכנתא על מנת לממן אותם. הנה הצעות לכמה פעילויות אלטרנטיביות עם הילדים בחנוכה.

אליסה בארץ הפלאות של קרקס Y
מי שמתקשה לוותר על מופע חנוכה מושקע וצבעוני עם תפאורה מרשימה, ועדיין רוצה ליהנות מבילוי איכותי במחיר שפוי, ייהנה מאוד במופע אליסה בארץ הפלאות של קרקס Y. זהו מופע תיאטרון קרקס מקורי ומלא דמיון שמציג את סיפורה של אליסה ושלל הדמויות שהיא פוגשת – הכובען המטורף, הזחל, חתול צ'שייר ועוד, הכל בליווי של מוזיקה ושל מפגן אקרובטי מרשים.

אליסה בארץ הפלאות. צילום: יח"צ

כמה? 80-73 שקלים
מתי ואיפה? 20 בדצמבר בשעות 10:00 ו-12:30- תיאטרון הבימה,תל אביב, 22 בדצמבר בשעות 10:30, 12:00, 16:00 ו-18:00 – תיאטרון חיפה

 

חנוכה במוזיאון ינקו דאדא
במוזיאון ינקו דאדא בעין הוד, אותו הקים מרסל ינקו, ממייסדי תנועת הדאדא, תתקיים בחג החנוכה החגיגאדה, שתכלול הצגות, סדנאות ופעילויות לכל המשפחה. בכל אחד מימי החג יתקיים מופע או הצגה, ובהם ההצגה מעיל הפלאים של תיאטרון הקרון, מופע של קרקס פלורנטין, מופע של ריקודי בטן ומופע וסדנה של תיפוף אפריקני עם קבוצת טמ-טמ. בנוסף, תתקיים בכל יום סדנה, כשהמבחר יכלול סדנה של תיקי לבד, סדנת תכשיטים מנייר, סדנת רישום דיוקנאות וסדנת פיסול קרמי. כל אלה יתקיימו בנוסף לתערוכות שמוצגות במקום, ולפעילות המעבדאדא  – מרחב יצירה חווייתי שבו הילדים יכולים ליצור בחפצים שונים, לראות איך יצרו סרטים מצוירים לפני עידן המחשב, להתחפש ולהופיע על הבמה ועוד.


מירה זאויה במופע ריקודי בטן. צילום: מתוך אתר מוזיאון ינקו-דאדא

מתי? 23-20 בדצמבר, בשעות 15:00-10:00

כמה? 50 שקלים למשתתף, כולל כל הפעילויות, 140 שקלים לכרטיס משפחתי לשני ילדים ושני מבוגרים

פסטיבל הצגות ילדים בתיאטרון גבעתיים
תיאטרון גבעתיים יארח בחג החנוכה הקרוב את תיאטרון אורנה פורת המוערך לפסטיבל הצגות ילדים שיכלול את מיטב ההצגות של התיאטרון. המבחר יכלול, בין היתר, את המחזה המוזיקלי טופלה טוטוריטו שמבוסס על סיפורו של שלום עליכם, קלאסיקות של התיאטרון כמו ליצן החצר, פטר והזאב ומוצארט הקטן, ושתי הצגות בכורה – שבת הזהב וצוציקים. לפני או אחרי ההצגות ניתן יהיה ליהנות מהפנינג, דוכני יצירה ועוד.

טופלה טוטוריטו. מחזה מוסיקלי לכל המשפחה על פי שלום עליכם. צילום: יח"צ

כמה? 75-40 שקלים להצגה
מתי? 23-19 בדצמבר

חנוכה במדיטק חולון
המדיטק בחולון הוא מתחם תרבות שכולל, בין היתר, את תיאטרון המדיטק שמציע הצגות איכות לילדים, את המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס, את המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית ואת מוזיאון העיצוב עטור השבחים. בחופשת חנוכה מוצעות במקום פעילויות איכותיות, שכוללות הצגות ילדים, סדנאות עיצוב ותערוכת קומיקס, כשניתן ומומלץ לשלב כמה פעילויות יחדיו (למשל, הצגה וסדנה או הצגה ותערוכה) ולהעביר עם הילדים יום תרבותי ונעים. מבחר ההצגות יכלול את אריה הספריה, היידי בת ההרים, רוח היער ופרפרים בבטן. במוזיאון העיצוב תתקיים סדנת סביבונים היברידיים שמתאימה לגילאי 11-7, ובמרכז לאמנות דיגיטלית תתקיים סדנת סביבונים אינטראקטיביים, בה הילדים (מגיל 5 ומעלה) ילמדו כיצד בנוי מעגל חשמלי ויכינו בעצמם סביבונים מאירים. במוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס מוצגת התערוכה קומיקס קום איל פו: מישל קישקה מצייר קומיקס לילדים, ולצידה יתקיימו פעילויות שונות לכל המשפחה: שיח גלריה עם מישל קישקה שיסביר על תהליך העבודה שלו וסדנת עיצוב בובות מדו מימד לתלת מימד.

היידי בת ההרים. מדיטק חולון. צילום: יח"צ

כמה? 90-40 שקלים להצגה, 100 שקלים להורה וילד לסדנת הסביבונים האינטראקטיביים, 40 שקלים לסדנת עיצוב הבובות. מי שיציג כרטיס להצגה בכניסה למוזיאון העיצוב יוכל לרכוש כרטיס להורה וילד ב-40 שקלים.

מתי? 23-19 בדצמבר, כדאי להיכנס לאתר המדיטק ולהתעדכן בפעילויות שמתקיימות בכל יום

חנוכה בנאות קדומים

החורף הישראלי הוא לא בדיוק החורף האירופאי, ולמרות שיש בו יותר ימי שמש נעימים מימים גשומים ומקפיאים, מרבית הפעילויות לחנוכה נערכות באולמות, במוזיאונים ובמקומות סגורים ומחוממים. אם אתם בכל זאת רוצים לבלות עם הילדים בטבע וליהנות מפעילות עם ערך מוסף, אתם מוזמנים לפארק נאות קדומים הסמוך ליער בן שמן. הפארק, למי שלא מכיר, הוא שמורת טבע שמשחזרת את נופי התנ"ך, עם צמחים מארץ ישראל העתיקה, כרמי גפנים וזית, בריכות מים ומתקנים חקלאיים קדומים. כל השנה מתקיימים פה סיורים וסדנאות שמשחזרות מלאכות קדומות, ובחג החנוכה תתקיים בפארק פעילות תחת הכותרת "מן הזית אל האור". המבקרים יוכלו לסייר ברחבי הפארק (יש פה מסלולי טיול שניתן לעשות באופן עצמאי או מודרך), להתנסות בהפקת שמן זית בבתי הבד, לצפות בקדרית שיוצרת באבניים כדים ומנורות, להטביע מטבעות נחושת ולעסוק בפעילויות יצירה. ויש גם פעילויות נוספות כמו ההצגה "מונולוג של לוחמת מכבית", תערוכת פתיליות ושמנים ונסיעה ברכבת הפארק (בתשלום נוסף).


פארק נאות קדומים. צילום: עמוד הפייסבוק

כמה? 40 שקלים למשתתף
מתי? 19 בדצמבר בשעות 13:00-9:00 (כניסה אחרונה ב-11:00), 23-21 בדצמבר בשעות 16:00-9:00 (כניסה אחרונה ב-14:00)

חנוכה בעין יעל
מקום נוסף שבו הילדים יזכו להתנסות בשלל פעילויות עם שמן הזית שמאפיין כל כך את החג הוא המוזיאון הפעיל המקסים עין יעל שבירושלים. בנוסף למגוון גדול של סדנאות של מלאכות קדומות שמתקיימות פה באופן קבוע, ובהן הכנת חלילים מחומרים טבעיים, קדרות, קליעת סלים מנצרים, פסיפס ופרסקו, הכנת נייר ועוד (כדי להביא תיק כי הילדים יוצאים מפה בידיים מלאות); תתקיים בחנוכה פעילות של התנסות במסיק זיתים, הכנת שמן זית, אפיות פיתות עם מטבל שמן והכנת נרות שמן בסדנת הקרמיקה.


סדנת קדרות בעין יעל. צילום: יח"צ

כמה? 35 שקלים לילד, 25 שקלים למבוגר
מתי? 23-21 בדצמבר בשעות 14:00-10:00

פסטיבל הצגות ילדים בתיאטרון הקרון בירושלים
גם תיאטרון הקרון הירושלמי, ששוכן בקרון רכבת ישן בגן הפעמון ומתמחה בתיאטרון בובות ותיאטרון חפצים,  יקיים בחנוכה פסטיבל הצגות ילדים בשם בובות ונפלאות, שמתאים בעיקר לקטנים שבחבורה (מרבית ההצגות מתאימות לגילאי 4 ומעלה, אך חלקן מתאימות גם לגילאי שנתיים-שלוש). במסגרת הפסטיבל יעלו כמה הצגות חדשות, ובהן מעיל הפלאים, יואל אמר, רכבת המתנות של סבא וסבתא, גברת בלום ותהיה בריא מוריס מגי. ההפתעה הנעימה – כל ההצגות מוזלות במיוחד.

רכבת המתנות של סבא וסבתא. צילום: מתוך אתר תיאטרון הקרון

כמה? 30-15 שקלים להצגה

מתי? 23-18 בדצמבר

איפה? באולם הבית בגן הפעמון ובמתחם התחנה הראשונה

פסטיבל ילד פלא

ולמי שלא יכול בלי פסטיבל – הנה אחד שגם ההורים, כנראה, ייהנו ממנו. פסטיבל ילד פלא הוא פסטיבל שירי ילדים בטעם של פעם, שנועד להכיר לדור הצעיר את שירי הילדים הקלאסיים שכולנו גדלנו עליהם. ממש כמו פעם, מופיעים פה עשרות ילדים מוכשרים ששרים בו שירים שנכתבו לילדים, בליווי של רקדנים ואמנים נוספים. השנה, למשל, יוקדש הפסטיבל לתכנית הילדים המיתולוגית פרפר נחמד ויארח את עפרה ויינגרטן, ונראה שאין הזדמנות טובה מזו לפזם ביחד עם הילדים את "גברת קרש ומר מערוך". בנוסף, תתקיים מחווה לאהוד מנור, ששיריו, ובהם "גלי", "בן" ו"אחותי הקטנה", היוו חלק מפסקול הילדות של כל ילד שגדל כאן.

פסטיבל ילד פלא 2014 (כרזת המופע)

כמה? 50 שקלים

מתי? 21 בדצמבר בשעה 17:30
איפה? האודיטוריום לתרבות באשדוד