הדרך הנכונה לרדת במשקל אחרי הלידה

קודם כל, מזל טוב! אין כמו השמחה וההתרגשות מהתינוק/ת החדש/ה בבית, אבל יחד איתן מגיעים גם העייפות, ערימות הכביסה, הלחץ, וגם הקילוגרמים המיותרים שאספת בתשעת החודשים האחרונים.

 

אם התכנון שלך הוא לרדת את אותם הקילוגרמים המיותרים ככה בזריזות – אסנת בוברוב, דיאטנית לייף מבית סופר-פארם מציעה 10 טיפים יעילים ביותר וחשובים – כדי לעשות את הירידה הנכונה, ההדרגתית והבריאה ביותר.

 

עוד באון לייף:

 

לא לשחק עם המטבוליזם – זה לא הזמן לדיאטות כאסח. הגוף עבר זעזוע בדמות הריון ולידה ולא מומלץ להתחיל דיאטה לא מאוזנת וחסרת אחריות, וזה נכון שבעתיים אם מניקים. לאמץ תפריט מאוזן המתאים לתקופה הזו בחיים. או כמו שאומרים: לאט ובטוח .

גיוס תמיכה – מדובר בראש ובראשונה בתמיכה פיזית, שתוביל גם לתמיכה רגשית. הקיפי את עצמך בחברות ובבני משפחה, עד כמה שאפשר ומתאים לך. כמובן חשוב שהעזרה תהיה אפקטיבית (ולא חמות מבאסת, למשל) כי עומס והתרוצצות גורמים לאכילה מוגברת והעדפה למתוקים. כשיש עוד מישהו, רצוי בסביבה, תוכלי לחזור לאכילה שפויה ולשליטה בסדר היום שהתערער באחת. ואל תרגישי לא נעים – את היית עושה את אותו דבר עבור אחות או חברה קרובה.

שתייה מרובה – בכל תהליך של ירידה במשקל חשוב לשלב מים והרבה. מים תורמים לחיוניות והם נחוצים לתהליכי פירוק ויצירה ביוכימיים בגוף שלנו. כל זה נכון פי כמה וכמה כשמדובר באם מניקה, הזקוקה לכמויות מים גדולות לשם ייצור חלב. פזרי בנקודות אסטרטגיות בבית בקבוקי מים, בייחוד במקומות שבהם את נוהגת להניק או לשהות עם התינוק. בנוסף, בקשי בכל הזדמנות שיגישו לך מים (אצל חברים, בבית קפה ואפילו כשיש איתך עוד מישהו בבית). כמה לשתות? 30 מ"ל כפול משקל הגוף (למשל 30 כפול 70 ק"ג = 2.1 ליטרים) זה המינימום ההכרחי, ולמניקות כדאי לשתות עוד. 

 

תמונה: Shutterstock

 

זה רעב או צמא? בחיים המודרניים יש בלבול בין תחושת רעב לבין תחושת צמא. לעתים כמה כוסות מים יעבירו את התחושה של "בא לי לאכול משהו".

 

זיהוי סוג הרעב – יש שלושה סוגי רעב: פיזיולוגי, כמיהה ותאווה. הראשון הוא הרעב האמיתי, שבעקבותיו צריך לאכול; כמיהה היא תחושת החשק שיש כלפי מזון מסוים (וזה בדרך כלל לא חסה או ברוקולי); תאווה נוצרת רק כשנתקלים במזון מגרה מסוים ואם לא היינו נתקלים בו, לא היינו כלל חושקים בו. למשל בונבוניירה שקיבלנו במתנה וניצבת על השולחן יוצרת תאווה לשוקולדים. ובכלל כדאי להסתכל על השעון: אם הרעב מופיע זמן קצר מדי אחרי שאכלנו – זה לא רעב פיזיולוגי אמיתי.

 

אוכל בריא זמין – כשאין זמן לבשל וסובלים ממחסור בשעות שינה נוטים לאכול שטויות, וחבל. דאגו שיהיו בבית דברים מזינים שצריך רק לחמם כמה דקות או רק להניח בצלחת. מה למשל? ירקות ופירות שטופים על השולחן או במקרר, גם עדיף לחתוך אותם מראש כי אז יש יותר סיכוי שנאכל אותם, בהשוואה לירקות שחבויים במקרר. עוד אופציות נשנוש מוצלחות: מרק ירקות או עדשים (ללא שמנת או שומן מוגזם), יוגורט, דייסת שיבולת שועל שבתוכה אפשר להוסיף פירות יבשים במקום ממתיק, אגוזים, כריך עם ממרח מזין דוגמת טחינה, חביתה או אבוקדו, פולי סויה מבושלים (אדממה) וקלחי תירס בקיץ.

 

תמונה: Shutterstock

 

פעילות גופנית – לצד אכילה מאוזנת אי אפשר לדבר על ירידה במשקל ללא שילוב של פעילות. זה יכול להיות הליכה עם העגלה, צפייה בתוכנית כושר בטלוויזיה או באינטרנט ביום גשום ותרגול או כל פעילות שמתאימה לך. זכרי, גם 5 דקות של התעמלות עדיפות מ-0 דקות. בהדרגה יתפנה לך זמן ותוכלי להקדיש לכך יותר זמן, מה גם שיש היום פעילויות יחד עם התינוקות, דוגמת בייבילאטיס.

 

שינה – לומר לאמא טרייה שהיא צריכה לישון זה בחזקת לעג לרש, אולם כדאי שתדעי שיש מחקרים המצביעים על הקשר שבין עייפות וחוסר שינה לבין השמנה. ההסבר פשוט: בזמן שינה מופרש הורמון בשם לקטין הפועל כמאזן של הורמון הרעב והוא שאחראי על תחושת שובע. אז כדאי להיעזר גם פה בסביבה התומכת, להשאיר ערמות כלים וכביסה ופשוט לשכב לישון בכל רגע שאפשר.

 

להיפרד לשלום מפיתויים – לכולם קשה לעמוד בפיתוי של שוקולד טעים או איזו עוגה עסיסית שהביאו מבקרים. ואכן אין שום סיבה שהם יישארו בבית. חשוב שאמהות מניקות יידעו שלא משנה רק מספר הקלוריות הנכנסות לגוף שלך בהנקה, אלא גם איכות הקלוריות. יש ויטמינים ומינרלים שלא קיימים במאגרים והם תלויים במזון שאת אוכלת, לכן חשוב לאכול אוכל מגוון ומזין, הכולל הרבה ירקות, פירות, סיבים ועוד כדי לקבל חלב מזין עבור התינוק. יש אפילו מחקרים המצביעים על העדפות עתידיות של התינוק בהתאם למזון שאמו צרכה בהריון ובהנקה.

 

הטיפים האלה, מסכמת בובורוב, נכונים גם לכל אישה שרוצה להוריד במשקל בצורה נכונה והדרגתית. הירידה אחרי ההיריון היא אמנם קריטית, לנשים רבות, אבל דווקא הן צריכות לשמור על עצמן יותר מהאחרות – כי הרי יש יצור חדש, צעיר וסקרן, שצריך אותן חזקות, בריאות ושמחות.

תגובות (0)
הוסף תגובה