משימה אפשרית: לאכול מתוק מבלי לזלול

"אני יושבת בישיבת צוות, המנהל שלי לא מפסיק לדבר על יעדים ומשימות חשובות אבל אני לא שומעת כלום, כל מה שעובר לי בראש הוא קרואסון השוקולד שקורץ לי מקצה השולחן. 'הוא נראה כל כך טעים ומריח כזה טוב, אני חייבת לאכול אותו.. אבל רגע, היום כבר אכלתי שוקולד. אין מצב שאני אוכלת גם את הקרואסון הזה! הרי החלטתי שהיום אני מתחילה לשמור! מה יהיה איתי? למה אני תמיד חייבת משהו מתוק אחרון?? במקום זה אוכל יוגורט, זהו מעכשיו אני אוכלת נכון' אני משננת לעצמי. בסופו של דבר באמת אכלתי את היוגורט… אבל מיד אח"כ אכלתי את הקרואסון…".

 

כמה פעמים מצאתם את עצמכם בסיטואציה כזו?

אז לפני שאנחנו עטים לפתור את הבעיה, אנחנו צריכים ללמוד אותה היטב, לזהות מתי החשק למתוק תוקף ולמה. הנה כמה סיבות לאכילת מתוקים מוגזמת:  

 

שרשרת מתוקים  – פעמים רבות הוא מגיע לאחר שאכלתם כבר משהו מתוק, איך זה הגיוני? הרי כביכול לאחר שסיפקנו מתוק לגוף אנחנו אמורים לחוש הקלה ולהפסיק לחפש עוד מתוק, אז למה זה משיג את התוצאה ההפוכה? כאשר אנחנו אוכלים פחמימות פשוטות (מתוקים למיניהם) הסוכרים נספגים במהירות לדם ומעלים את רמת הסוכר בדם. כתוצאה מהעלייה המהירה הגוף שלנו מפריש הורמון שנקרא אינסולין שתפקידו להוריד את רמות הסוכר בחזרה לנורמה אך כשעלית הסוכר מהירה, גם הירידה מהירה וזה מה שמעודד אותנו לחפש עוד מתוקים.

 

נפילת סוכר  – סיבה נוספת לחשקים למתוק היא פיזור לא נכון של הארוחות במהלך היום או הקפדה על דיאטה דלה מידי בקלוריות ופחמימות. מצבים אלו גורמים לנפילות סוכר שגורמים לנו לחפש מתוקים על מנת לעלות את רמת הסוכר בדם במהירות.

 

מחסור בשינה – אחד הצרכים הבסיסים ביותר של גופנו הוא שינה. כשאנחנו עייפים ואיננו יכולים לתת לגופנו לנוח אנו מנסים להשיג את האנרגיה הדרושה לנו באמצעות פניה לאוכל.

 

סוכרת סמויה – כאשר מתפתח תהליך של טרום סוכרת או סוכרת סמויה עלולים לחוש דחף עז לאכילת מתוקים. במצב זה יש עמידות יחסית לאינסולין, התאים מאותתים שחסר להם סוכר כי הגוף לא מצליח להכניס אותו ביעילות לתאים, ולכן מרגישים דחף לאכילת מזון מתוק שיביא אנרגיה במהירות. לרוב במצבים אלו קיימת השמנה בטנית ובבדיקות הדם ניתן לזהות רמות סוכר בצום וHba1cגבוהות מהנורמה.

 

עד כה ציינו סיבות פיזיולוגיות אך כולנו יודעים שיש גם סיבות נפשיות לפניה לאכילת מתוקים

אכילה רגשית– יש אנשים שפונים לאוכל כשחווים רגשות קשים. האכילה מסיחה את דעתם מאותו רגע קשה ומשפרת את מצב הרוח בצורה זמנית. מזונות עשירים בפחמימות וסוכרים מעלים את רמת הסרוטונין. הסרוטונין הוא נוירו-הורמון שמופרש במוח וכשהוא עולה הוא גרם לנו למצב רוח טוב.

 

זלילה במקום אכילה מתונה. צילום: shutterstock

 

אכילה כתוצאה מחסך – כיוון שמזונות מתוקים נחשבים ללא בריאים, רוב האנשים שמנסים לשמור על משקלם מנסים להימנע מאכילתם. הבעיה שנוצרת היא שככל שאנחנו נמנעים ממזון מסוים אנחנו כמהים אליו יותר. וברגע שנחשפים אליו, קשה להפגין שליטה ולעצור בזמן.

 

אכילה כתוצאה מרגשות אשם ו"אם כבר אז כבר"– כשאנחנו מתייגים מזונות מסוימים כאסורים ובכל זאת אוכלים אותם, אנו עלולים לחוש רגשות אשם. רגשות האשם מונעים מאתנו ליהנות מהאכילה עצמה וגורמים לנו להרגיש חרטה ודכדוך כיוון שאנו מרגישים שאין  דרך חזרה מהחטא שחטאנו .תחושות אלו מגבירות את הדחף לאכול.

 

לאכול מתוקים בצורה מאוזנת: יש חיה כזאת?

לאכול במהלך היום פחמימות מורכבות – דגנים מלאים כמו קמח מלא, אורז מלא, שיבולת שועל, קטניות ועוד. מזונות אלו עשירים בסיבים תזונתיים המאטים את קצב ספיגת הסוכר לדם וכך מונעים תנודות קיצוניות ברמות הסוכר בדם.

 

לאכול כל 2 – 4 שעות – פריסת הארוחות בהלך היממה מסייעת  לשמור על רמות סוכר מאוזנות בדם ולהימנע ממצבי רעב קיצוני.

 

לישון טוב – כאשר אנחנו עייפים הצורך במתוק גובר. הגוף דורש אנרגיה ואנחנו מחפשים דרך להישאר ערניים ומהר מאוד מוצאים את עצמנו מסיימים חפיסת שוקולד. כאשר הפתרון הפשוט והיעיל ביותר הוא פשוט ללכת לישון.

 

להבין על מה הצורך במתוק בא לענות– לברר עם עצמי מדוע מתחשק לי מתוק? מה ניתן לעשות במקום? מה יעזור לי להעביר את התחושה הלא נעימה? זה יכול להיות ספר טוב, מקלחת חמה, טיול בגינה או כל דבר אחר שישפר את הרגשתכם.

לעשות פעולות שיגבירו את השליטה באכילה:

1.    להקטין את מגוון וכמות המתוקים בבית.

2.    לסדר את הארון/מקרר כך שהמזונות המפתים יהיו מוצנעים ופחות זמינים.

3.    לבחור במתוקים שארוזים אישית כך שנצטרך להפעיל מחשבה לפני שנפתח אחד נוסף.

4.    לבחור במזונות מתוקים טעימים ולא דיאטטיים על מנת שיספקו אותנו באמת.

5.    במידה ובוחרים לאכול –  לאכול בישיבה, עם צלחת, להתרכז באכילה ובטעם, לאכול לאט וליהנות מכל ביס.

6.    ללא רגשות אשם – אם אוכלים אז לפחות נהנים, אחרת פספסנו את המטרה.

 

על מה הצורך במתוק עונה. צילום: shutterstock

 

**אדרת אחרק וסיגלית פז הן דיאטניות קליניות בחברת מותר לי –הרזייה ללא דיאטה

תגובות (0)
הוסף תגובה