האם הפסיקו לחפש תרופה לאיידס?

יום האיידס הבינלאומי המצוין היום, לא מותיר מקום לספק. המחלה עדיין מפילה חללים וחולים חדשים מצטרפים למעגל, בעיקר במדינות אפריקה. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי (WHO), חיים היום כ-33.4 מליון חולי איידס ידועים ברחבי העולם. בישראל, בשנת 2009 חלו במחלה 382 איש, שמצטרפים ל-7,000 נשאי נגיף ה-.HIV

 

בשנים האחרונות, הפכה מחלת האיידס בעולם המערבי למחלה כרונית, בעיקר בזכות טיפול "הקוקטייל" שמאריך את חיי החולים בשנים רבות ומעניק להם איכות חיים. האם עובדה זו גרמה לעולם להפסיק לחפש את התרופה שתרפא את האיידס לחלוטין?

 

אחד הניסיונות הבולטים לחיפוש אחר התרופה נעשה דווקא בישראל. פרופסור אברהם לויטר ושותפו פרופסור אסף פרידלר, מהאוניברסיטה העברית בירושלים, הצליחו לפתח טיפול ייחודי, אשר מטרתו לגרום לתאים הנגועים באיידס להשמיד את עצמם וזאת מבלי לפגוע בתאים הבריאים.

 

הצוות פיתח חלבונים מיוחדים-פפטידים, שכשהם מוחדרים לתאים הנגועים באיידס, יש ביכולתם לגרום לתאים הנגועים לעבור תהליך של השמדה עצמית, המכונה בשפה המקצועית אפופטוזיס.תוצאות המחקר הוכיחו כי לאחר החדרת הפפטידים המיוחדים, נעלמו התאים הנגועים באיידס, לאחר כשבועיים. כמו כן, לא התרחשה פגיעה בתאים בריאים. שיטת טיפול זו, יכולה בעצם להשמיד ולעצור את התפשטות נגיף האיידס.

 

המחקר שנחשב כפורץ גבולות, פורסם בכתב העת העולמי AIDS Research and Therapy, בוצע עד כה רק בתרביות תאים במעבדות.

"נרדמו בשמירה" בחיפוש אחר תרופה

אולם למרות הפיתוח הכמעט מהפכני שלו, טוען פרופסור לויטר כי בגלל שחולים רבים חיים שנים רבות בזכות ה"קוקטייל" המפורסם, נראה כאילו אנשים פחות מפחדים וחוששים ממחלת האיידס, שאינה מוגדרת יותר כסופנית אלא כמחלה כרונית.

 

בשל כך, הוא מסביר, העולם המערבי אינו מחכה יותר לפריצת דרך, מציאת תרופות או חיסון למחלת האיידס ולמי שיש מספיק כסף לרכוש את תרופת הקוקטייל, יכול להמשיך לחיות.

 

אבל הבעיה העיקרית קיימת, לדבריו, במזרח ובאפריקה, שם לרוב האוכלוסייה אין את המימון הכספי לקנות את תרופת הקוקטייל ולכן אחוזי התמותה שם גדולים יותר מאשר במדינות המערב.

 

בנוסף, אומר פרופסור לויטר, שהמחקר שלו לא יכול להביא לפתרון כוללני לאיידס. התרופה החדשה שפותחה במעבדתו, אומנם עוזרת להשמיד את התאים הנגועים, אך רק אחוז מהם ולא את כולם.  לכן גם אם התרופה שלו תשווק בעולם, עדיין יהיה צורך לשלב אותה יחד עם הטיפול התרופתי הקונבנציונלי הקיים היום- טיפול הקוקטייל.

 

לא רק זאת. כדי להפוך את הממצא למבטיח, יש צורך בהשקעה כספית גדולה לצורך מימון המחקר. נכון להיום, ההשקעה במחקר באיידס אינה אטרקטיבית כמו בעבר, וחברות התרופות אינן ממהרות להשקיע את כספן ומדינות המזרח ואפריקה, אינן מסוגלות להשקיע סכומים כה גדולים.

יש כאלה שממשיכים לחפש פתרון

ובכל זאת, ברחבי העולם מנסים גורמים ממוסדים ופרטיים למצוא תרופה. כך למשל,  ביולי השנה, פורסם במגזין "Science", כי קבוצת חוקרים אמריקאים, הצליחו למצוא נוגדנים מיוחדים, אשר יכולים לחסל כ-91% מזני נגיף האיידס. מחקרם נערך על קבוצת גברים הנושאים את נגיף האיידס, ובשלב זה מנסים החוקרים לייצר את אותם נוגדנים מיוחדים באופן מלאכותי.

 

גם במדינות העולם השלישי, עובדים במרץ רב למצוא פתרון למחלת האיידס הפוצה שם מאוד, וגובה קורבנות בכל הגילאים בכל יום. אולם הפתרונות הללו מעוררים תהייה ופקפוק במקרה הטוב, והתעלמות במקרה הגרוע.

 

בגמביה, למשל, מצא רופא כי באמצעות תרכובת ייחודית של 7 עשבים ותבלינים שונים, ניתן להפחית את תסמיני האיידס הקשים בחולים ותרופתו עוזרת למאות חולים בגמביה.

 

רופא אחר, מניגריה, טוען כי מצא את התרופה והחיסון למחלת האיידס, ונכון להיום ריפא כבר עשרות חולי איידס. הרופא מסרב לחשוף את מרכיבי החיסון והתרופה לאיידס, אך כדי להוכיח כי ממצאיו אמינים ורציניים, הזריק לעצמו דם נגוע באיידס ולאחר מכן, טיפל בעצמו באמצעות התרופות שרקח ולטענתו נרפא לחלוטין.

 

בניסיון לקבל התייחסות כלשהי לממצאים של הרופא הניגרי, נעשתה פנייה לאו"ם, אולם הארגון סירב להתייחס לנתונים ולאפשרות שאולי, הפתרון כבר ממש באופק.

תגובות (0)
הוסף תגובה