האמא היהודייה שמשגעת את הרשת

תחליטי כבר – בנים או בנות?

קריסטן סטויארט היא הילדה הרעה והשנואה של הוליווד כבר מזמן. מי שהביאה הופעה עם כריזמה של קישוא בתור בלה ב"דמדומים" ולמרות זאת הצליחה להשיג את ה-כוכב של הסרט – וכל זה רק בשביל להיתפס בוגדת בו עם הבמאי הנשוי. וכאילו זה לא מספיק נורא עבור הוליווד, עכשיו היא נצפתה על ידי הפפארצי מתנשקת עם אחת המפיקות של הסרט האחרון שלה.

 

צילומי פפראצי של קריסטן סטויוארט והרומן החדש שלה

 

אף אחד לא מתעניין בחדירה לפרטיות שלה, במעקב האובססיבי אחריה על ידי הצלמים או בפרטיות של המפיקה שלה, שנגררה לתוך המערבולת הזאת בעל כורחה. כל מה שמעניין את טורי הרכילות (וגם את חשבון הטאמבלר עם הקיצור הקליט) הוא עצם זה שעכשיו היא עם אישה. ראינו את ההיסטריה הזו כבר עם השחקנית מישל רודריגז – קשה לעכל אישה

 

 

שמערערת על המוסכמות עם בגידה באליל נוער, אז בטח ובטח כשמדובר באחת שהייתה עם גברים ועכשיו היא עם נשים. כאילו, איך את מעזה "לא להחליט", "להיות לסבית עכשיו" ועוד משפטים שרק מראים עד כמה התפיסה שלנו על מיניות היא מוגבלת, ויותר מזה, מגבילה. אם ראינו התקדמות (כלשהי) בנראות של הומואים ולסביות, ביסקסואליות עדיין נתפסת כ"בלבול" ו"מתירנות מינית", וכשהיא מגיעה למסך זה בעיקר כמשהו שנועד לספק גברים. לא פלא שקירסטין סטיוארט הכריזה שהיא מתכננת פרישה, אחרי שהיא מתקשה להתמודד עם המציאות הזאת בו היא מושא למעקב וביקורת בכל צעד שהיא עושה.

 

הנשים משתלטות על פסטיבל סאנדנס

פסטיבל סאנדנס הקטן של הקולנוע העצמאי והאיכותי הצליח כבר מזמן לחדור למיינסטרים, והוא אף מכריז על מגמות וטרנדים עוד לפני שהם קורים. אם זה אכן ככה, צפוי שינוי גדול מאוד בשביל נשים בתעשייה.

השנה נשים לא רק כיכבו ככוכבות הסרטים, אלא גם ככוכבות שמאחורי המצלמה. 13 נשים היו מועמדות לפרסים על בימוי, ובסה"כ נשים זכו בכשליש מהפרסים שחולקו השנה בפסטיבל.

 

כרזת הסרט של רשידה ג'ונס שמוצג בפסטיבל סאנדנס

 

אבל כמו שאנחנו יודעות, לא תמיד זה מספיק שיש נשים כדי שנחגוג פמיניזם – צריך לשאול גם מה היא העשייה שלהן. ולשם שינוי, אנחנו לא מתאכזבות. מדובר בנשים שעשו סרטים על נשים, כמו על תופעת התקיפות המיניות בקמפוסים או על תעשיית הפורנו של "חובבניות" (בהפקת רשידה ג'ונס). נושאים כמו גזע, מגדר ופוליטיקה מובאים בסרטים שזכו מזוויות אחרות ומעניינות, ומסתבר שגם איכותיות. הנשים מצליחות לחדור לקולנוע סוף סוף? אני אופטימית, אבל 36% זה עדיין לא מספיק.

נקווה שלאור ההצלחה השנה המספרים יגדלו בשנה הבאה, וחברות ההפקה יבינו שנשים לא רק מביאות זוויות חדשות, אלא גם פרסים.

 

Who run the world?

העדר זכויות נשים? אי שוויון? זה לא יעצור אותנו. מחקר ענק שבחן הישגים לימודיים של 1.5 מיליון בנות ובני 15 מ-74 מדינות בעולם מצא שהבנות מביסות את הבנים בציונים. החוקרים יצאו למחקר עם ההנחה שבגלל אי השוויון במרבית מהמדינות, הבנות יפגרו בציונים אחרי הבנים – קשה מאוד ללמוד כשאין לך את אותה גישה לחינוך ומשאבים, או במרבית מהמקרים דברים טריוויאלים כמו היכולת להסתובב במרחב בחופשיות. אבל, למרבה ההפתעה, ההפך הוא הנכון. ב70% מהמדינות הבנות הצליחו להשיג ציונים טובים יותר במבחנים שכללו לא רק ספרות ושפה, אלא גם מתמטיקה ומדעים.

 

בנות מביסות את הבנים בציונים. צילום: shutterstock

 

למרות שכבר כמה שנים מחקרים מצביעים על פער בין היכולות של הבנים והבנות, נשים עדיין משתרכות הרבה מאחורה במקומות העבודה. לא צריך להזכיר כמה מנהלות ומנכ"ליות ישנן במשק בשביל להבין. שני דברים מעניינים עולים מהמחקר הזה, הראשון הוא שאנחנו צריכים לפענח איך גורמים לבנות ליישם את הכישורים שלהן ולהמשיך להתקדם. השני הוא התופעה שבה למרות העידוד המובנה שבנים מקבלים בחברה שלנו, עדיין מתגלה קושי ללמידה שהולך ומתגבר עם השנים. יכול להיות שמה שאנחנו מלמדות אותם ש"נכון לגב" פוגע בהם? די להסתכל במספר הבנים עם הפרעות קשב וריכוז כדי לראות שיש לנו בעיה.

 

א-יידשע-מאמה נחשפת באינסטגרם

אם חשבתן שרק אתן נאלצות להתמודד עם הלחץ של אמא\סבתא שלכן לגבי השעון הביולוגי, חתונה וקריירה, אתן לא לבד. קייט סגל בת ה-26 החליטה לחשוף את ההודעות הכנות-למוות שהיא מקבלת מאמא שלה בחשבון האינסטגרם שלה

 

מתוך חשבון האינטגרם crazy jewish mom

 

החשבון, לא מפתיע, נקרא Crazy Jewish mom ומחזיק במספר מרשים של 280,000 עוקבים ועוקבות, מה שמרמז שלא רק בנות לאמהות יהודיות מזדהות עם הנאמר. האמא המדוברת עוסקת באובססיביות בשאלת השידוך לביתה, כמה באובססיביות? היא פתחה לקייט חשבון ג'יידייט ודרכו ניסתה להכיר לה גברים, רצוי מאוניברסיטאות נחשבות ורופאים. היא מזכירה לבתה על החשיבות של תרגילי קגל ובאותה נשימה מציעה לארגן לשתיהן בת מצווה כפולה. תוך כדי ההתכתבויות מגלים ציטוטים שיש להם את הפוטנציאל להפוך לקאלט, כמו "NO ring on the finger – You must not linger" בזמן שבתה מאשימה אותה בגניבת זהות. מקסים (כשזה אצל אחרות).

 

משתלטות על בית המחוקקים – החשפניות מקימות לובי

קבוצה של חשפניות מאורגון, ארה"ב, יצרו התארגנות ראשונה מסוגה, שמטרתה להוות קבוצת לובי שתשפיע מבפנים בבית המחוקקים במדינה. מה הן רוצות? ראשית, הן דורשות יצירת סטנדרטים ותנאי סף מחמירים של בריאות וביטחון במקומות העבודה שלהם. בנוסף, הן דורשות מאמץ הסברתי, הכולל הצגת פוסטרים עם הזכויות המגיעות להן והקמת קו חם שבו הן תוכלנה להתלונן אנונימית על עבירות שונות, מהלנת שכר ועד שכר בנשים. הן אפילו הצליחו כבר לגייס נציגת מחוז שתתמוך בשתי הצעות חוק.

 

התארגנות ראשונה של חשפניות. צילום: shutterstock

המצב בו מרבית הרקדניות במועדוני החשפניות הן עצמאיות נותן להן יתרון שכן הן לא כבולות למעסיק, אך מונע מהן לפעמים לעמוד על זכויותיהן. התאגדות כזאת היא כוח ממשי לדרוש ולקבל את התנאים שהן רוצות ודוגמא לכיצד שיתופי פעולה יכולים להיות מכפילי כוח – במקרה הזה הן משתפות פעולה עם הארגון הארצי של העובדות הסוציאליות. לא רק חברות מסחריות יכולות להשפיע דרך לובי על נציגי ונציגות ציבור, אלא גם התארגנויות של אזרחיות ומקומיות, בשביל זה הם שם לא?

תגובות (0)
הוסף תגובה