קפה: טוב או רע לבריאות שלנו?

מרבית המחקרים שנעשו לאחרונה, לא מצאו קשר בין צריכת קפה וסיכון מוגבר לסרטן או מחלות לב. אז ממה נובע הפער בסטיגמה של הקפה? 
 
מחקרים קודמים לא תמיד לקחו בחשבון כי ישנן התנהגויות מסכנות כמו עישון וחוסר פעילות גופנית הנוטות להיות שכיחות יותר בקרב צרכני הקפה ולכן התוצאות באותם המחקרים אינן מדויקות.
 
עוד באון לייף:
קפה, פערים בסטיגמות הבריאותיות. צילום: shutterstock
 
המחקרים האחרונים תומכים בכך שלקפה עשויים להיות יתרונות בריאותיים הכוללים הגנה מפני מחלות כגון פרקינסון, סוכרת מסוג 2, תסמונת מטבולית, מחלות כבד, שיפור התפקוד הקוגניטיבי והקטנת הסיכון לדיכאון. 
 
מה זה קפאין?
הקפאין הוא החומר המעורר שנמצא בקפה. הוא מצוי בלמעלה מ- 60 צמחים כגון קפה ופולי קקאו, עלי תה, אגוז קולה, זוג ירבה וגוארנה. הקפה והתה הם המקורות העיקריים של קפאין למבוגרים, ואילו משקאות קלים הם המקורות העיקריים לקפאין בקרב ילדים. 
 
קפאין ידוע כחומר שגורם לערנות אך ישנם אנשים שרגישים לקפאין. אין לכך הגדרה רפואית וברוב המקרים האבחנה היא אישית ומוכרת לרופאים. התופעה מתבטאת בתסמינים כמו: הפרעות שינה, חרדה, דיכאון ועצבנות, הפרעות במערכת העיכול, ופעימות לב מהירות ובלתי סדירות גם לאחר צריכה רגילה של 100 מ"ג קפאין (גודל של כוס קפה ממוצע). לסובלים מהתופעה מומלץ להפחית את צריכת הקפאין. גם אנשים שסובלים מיתר לחץ דם ובעלי גורמי סיכון לשבץ ומחלות לב, מייעצים להוריד את צריכת הקפאין בהתייעצות עם הרופא. 
 
צריכה עודפת של קפאין, כלומר, מעל ל- 600 מ"ג קפאין ליום עלולה להביא ל"קפאיניזם". הסימפטומים כוללים: חרדה, חוסר מנוחה, עיכוב בהירדמות, שלשול, כאב ראש ודופק מואץ. סימפטומים אלו יופיעו גם אצל אנשים שאינם נחשבים לרגישים לקפאין. 
 
פוליפנולים
מלבד הקפאין הקפה מהווה מקור תזונתי עשיר לנוגדי חמצון, בהם הפוליפנולים. לפוליפנולים תכונות אנטי דלקתיות, אנטי סרטניות ואנטי חמצוניות. חלק מהמנגנונים שהוצעו כהסבר להשפעה המגנה של קפה מתייחסים ליכולת נוגדת החמצון של הקפה. 
 
יכול להועיל, אבל חשוב לזכור שלא לכולם. צילום: shutterstock
 
מהי הכמות המומלצת ליום לשתיית הקפה? 
בשנים האחרונות מצטברות עדויות לכך שצריכה מתונה של קפה (בממוצע כ- 4 כוסות ליום) אינה מזיקה לבריאות וייתכן שיש לה אף יתרונות בריאותיים. מחקר מקיף, שנערך באוניברסיטת הרווארד בארה"ב והתפרסם בכתב העת המדעי ANNALS OF INTERNAL MEDICINE בשנת 2008, כלל נתונים ממעקב אחר מעל 130,000 נשים וגברים במשך למעלה מ- 18 שנים. במחקר נמצא כי צריכה קבועה של עד 6 כוסות קפה ליום אינה מגבירה את הסיכון למוות כתוצאה מכל סיבה בריאותית שהיא, הן עבור נשים והן עבור גברים. 
 
קפה והריון
צריכת הקפה בהריון שימשה במשך שנים רבות כר פורה למחקרים, היות וקפאין חודר את השליה ומגיע לדם של העובר. כיום ברור לכל שבתקופת ההיריון עדיף למתן את שתיית הקפה לכמות המינימלית, ע"פ ההמלצות של משרד הבריאות עד כמות של 300 מ"ג קפאין ליום (2-3 כוסות נס קפה).
 
קפה ושמירה על משקל
לאחרונה פורסמו מספר מחקרים שמקשרים בין ירידה במשקל לבין שתיה או לקיחה של תוסף תזונה מהמיצוי של הקפה הירוק שנקרא CGA (שנמצא בחומר הגלם של הקפה עצמו לפני שהוא עובר את תהליך הצלייה ולכן הוא נהרס במהלך העיבוד של הקפה שאותו לבסוף אנו שותים). במחקרים שבוצעו על חיות ניתן היה לראות תוצאות חיוביות בירידה במשקל שנתנו להם תוסף של קפה ירוק, לעומת מחקרים קליניים שנעשו על בני אדם שהראו השפעה מתונה של קפה ירוק על ירידה במשקל. 
 
אם נחזור לקפה הרגיל שנמצא לנו על המדף, קיימת סברה ששתיית קפה מגבירה את ההוצאה האנרגטית של הגוף, כלומר, גורמת לגופנו לשרוף יותר קלוריות. אך מחקרים מראים שעל מנת להביא לעליה משמעותית בהוצאה האנרגטית יש לשתות כ-10 כוסות קפה, וגם כשהגוף מתרגל לכמויות אלו קצב שריפת הקלוריות חוזר לרמה הממוצעת. 
 
אז מרזה – הוא לא. הבעיה העיקרית בשתיית קפה היא לא הקפאין אלא כמות הסוכר שאנו מכניסים לכוס, החלב או השמנת ופרוסת העוגה שאנחנו מנשנשים. כדי לסבר את האוזן הקפוצ'ינו שנמכר ברשתות הקפה בכוס גדולה או ענקית, עלול להכיל 500 קלוריות, כלומר כרבע מתצרוכת הקלוריות היומית הממוצעת למבוגר. לכן אני מציעה לשתות, אך לבחור את הקפה שלכם בקפידה.
 
אורין גורוחובסקי, דיאטנית קלינית בחברת מותר לי
תגובות (0)
הוסף תגובה