ג'יין פונדה: מסמל מין ללוחמת פמיניסטית

"האולפנים מנוהלים על ידי גברים והם הפוסקים האחרונים בשאלה מי יקבל עבודה ומי ולא ובשורה התחתונה הם מעדיפים לתת עבודות לאנשים כמותם. זה עניין של מגדר, לא שאין לנו ניסיון". השורות האחרונות, שנלקחו מתוך נאום בארוחת הצהרים הרשמית של פסטיבל סאנדנס, לא שייכות לסטודנטית אקטיביסטית למגדר, או לבמאית לוחמנית כמו קתרין ביגלו. מי שנשאה אותן והצביעה בנחרצות על האפליה המינית ששולטת בהוליווד גם ב-2015 היא ג'יין פונדה, פעם שחקנית בינונית ואימפריית קלטות אירובי והיום אקטיביסטית פוליטית מהזן הפמיניסטי ושחקנית מבוקשת ומוערכת.

 

עוד באון לייף: 

 

בגיל 77 מצליחה פונדה לנפץ את תקרת הזכוכית ההוליוודית שמנשלת נשים מעל גיל 45 מתפקידים על המסך הגדול, והיא נחשבת לאחת השחקניות העסוקות בעיר. בימים אלו היא מצטלמת לשלושה סרטים שיעלו במהלך השנה וחצי הקרובות ומסיימת להצטלם לסדרה החדשה של נטפליקס בשם "גרייס אנד פרנקי". השנה היא הופיעה על המסך גם בתפקיד עוצמתי כליאונה לנסינג ב"חדר החדשות", נתנה הופעת אורחת ב"משפחת סימפסון" ושיחקה בעוד שני סרטים מסחריים. לא רע למי שלפני שבע שנים הצהירה על עצמה שהיא "גרוטאה ישנה. אני מאבדת את הצלחות, הגלגלים והפגושים שלי בכל מקום".

 

שומרת על כושר. תמונה: Shutterstock

 

פונדה היא נצר לאצולה הוליוודית. היא נולדה בניו יורק לשחקן הנרי פונדה ולאשת החברה הגבוהה פרנסס פורד סימור (שהתאבדה כשפונדה הייתה בת 12). היא התחנכה במכללת יוקרה ולמדה אמנות בפריז והשיקה את הקריירה שלה דווקא בעולם הדוגמנות, כשהופיעה על שער המגזין "ווג". ב-1958 ערך לה אביה היכרות אישית עם המורה למשחק האגדי לי שטרסברג והיא החלה לשחק בתיאטרון ובקולנוע.

 

עם האבא הנרי פורדה. האמא התאבדה כשהיתה בת 12

 

פונדה השתלבה היטב בתעשיית הסרטים של שנות השישים ואף זכתה בגלובוס הזהב בתחילת דרכה. ב-1968 הופיעה בתפקיד הראשי בסרט "ברברלה", קומדיית מדע בדיוני ארוטית של הבמאי רוזה ואדים, שהפכה אותה בין לילה לסמל מין בינלאומי. היא וואדים אף נישאו לזמן קצר. שנה לאחר מכן היא הופיעה בסרט "הם יורים גם בסוסים" וזכתה למועמדות ראשונה לאוסקר (בו זכתה שנתיים לאחר מכן ב"נערת הטלפון והבלש"). אבל פונדה לא הייתה רק נערת זוהר ושחקנית נערצת, אלא גם פעילה פוליטית בתעשייה שבה עליך לשמור על עמימות בנושא ככל האפשר. היא התנגדה למלחמת ווייטנאם ושילמה על כך מחיר אישי כבד. היא הוחרמה על ידי הקהל והאולפנים ונפגעה כלכלית ומקצועית. אמנם היא הוסיפה לשחק בסרטים בעלי מודעות חברתית ואף הצליחה להופיע בלהיט אחד ("תשע עד חמש") ובסרטים שזכו לפרסים ("האגם המוזהב" ו"הסינדרום הסיני" שעליו זכתה באוסקר נוסף), אבל למרות זאת הקריירה הקולנועית שלה דעכה.

 

מתוך הסרט "ברברלה". הפך אותה לסמל מין

 

במקום לשבת בבית ולגדל ילדים, פנתה פונדה לעולם הכושר והחלה להוציא קלטות וידאו בהדרכתה שמכרו מיליוני עותקים והפכו אותה לשם דבר בתחום ההתעמלות הביתית ולהכרזה רשמית על פרישה במשחק. היא נישאה לאיל התקשורת טד טרנר (על פי השמועות בתעשייה באותה תקופה, ביקש ממנה לפרוש מכיוון שלא אהב את תשומת הלב הציבורית שלה היא זוכה) ובילתה את זמנה בטיפוח חיי משפחה באחת החוות הרבות של בני הזוג.

 

עם דעיכת טרנד קלטות הכושר האירובי, היתה פונדה "השחקנית ההיא", שהופיעה מדי פעם בסרטים ישנים וטובים. פונדה, בינתיים, השתגעה בבית. "הייתי פעילה פוליטית שנויה במחלוקת, אשת איש, ספורט גורו, נערת פיתוי", אמרה לניו יורק טיימס ב-2005, "אבל לא ידעתי מי אני באמת. איך ייתכן שאישה חזקה לכאורה יכולה כל כך ביסודיות לאבד את עצמה? מה בעצם עשיתי עד עכשיו?", שאלה את עצמה ואת העולם.

 

באותה שנה היא פרסמה אוטוביוגרפיה חושפנית בשם "חיי עד כה", שכללה וידויים על אורגיות, בולימיה ואנורקסיה ועוד. פונדה, זיקית שכמותה, הצליחה לתת קול חדש, מרענן ובעיקר ריווחי לבני השישים פלוס עמוסי הזמן הפנוי ותקציב הפנאי. היא יצאה למסע יח"צ לספר ובו פימפה את התפיסה החדשה שלה ואף נשאה הרצאה בטד בנושא, שבה צפו מיליונים. "אנחנו צריכים לראות את הגיל כפוטנציאל", אמרה שם, "כשהייתי מתעוררת בבוקר בשנות הארבעים שלי, שש המחשבות הראשונות שלי היו שליליות. היום, כשאני באמצע המערכה השלישית של חיי אני הכי מאושרת שהייתי. אני חיונית יותר ואני עדיין עצמי. אולי אפילו יותר. החדשות הרעות: שליש מהתחושה הזו הוא גנטי. החדשות הטובות: שני שליש הם בשליטתנו. אנחנו חיים יותר שנים מאי פעם, בריאים יותר ויש לנו יותר כסף. בואו נתחיל לנצל את זה!".

 

הקול של הגיל השלישי. תמונה: Shutterstock

 

פונדה לא עצרה שם. היא התגרשה מטרנר והחלה לצאת עם ריצ'רד פריי. הוציאה את שתלי הסיליקון מהאייטיז, מתחה עפעפיים והחליקה את עור הפנים, הצוואר והשקיות מתחת לעיניים. "נשבעתי שלעולם לא אעבור שום ניתוח, אבל השנה נמאס לי להיראות שונה מאיך שאני מרגישה… הלוואי שיכולתי להיות אמיצה מספיק כדי לא לעשות כלום, אבל במקום זה בחרתי להיות סבתא קצת יותר זוהרת", כתבה בבלוג האישי שלה. השיפוצים אגב, הובילו אותה היישר לחוזה פרזנטורית מפנק של אחת מענקיות הקוסמטיקה בעולם. היא הוציאה קלטת התעמלות חדשה שפונה לבונת השישים פלוס ואפילו עשתה התאמות לקהל בוגר ושילבה תרגילים שנוחים למפרק ירך מלאכותית (פונדה החליפה את הירך שלה בגיל 70).

פונדה החדשה זכתה גם להתעניינות מהוליווד. הקאמבק התחיל בתפקיד מושלם של חותנת מרושעת שממררת לג'ניפר לופז את החיים ("חותנת בהפרעה", 2005) והמשיכה לשלל תפקידים של סבתות משודרגות, כשכמעט אין לה מתחרות בקבוצת הגיל שלה.

 

 

הביטחון העצמי החדש, הידע וההופעות כאישה בטוחה, עוצמתית וחזקה (רוצו ל"חדר החדשות" אם עוד לא צפיתם) הפכו אותה גם לפעילה פמיניסטית שלא מפחדת להתבטא נגד העריצות המיזוגנית של הוליווד, מבלי חשש שדבריה יפגעו בקריירה שלה. אחרי הכל, מי יכול עליה בשלב זה? "עלינו לבייש את בעלי האולפנים בשביל שיפסיקו להיות כל כך מוטים מגדרית", סיכמה בארוחת הצהרים של סאנדנס "אנחנו צריכות להוכיח שאנחנו יכולות להיות מסחריות. אנחנו חייבות להילחם כדי להציב נשים בעמודות כוח, לזכור שאין כללים שקבועים מראש". ואין ספק שהיא כבר עושה את זה.  

תגובות (0)
הוסף תגובה