תרופות סבתא: מיתוסים או עובדות מדעיות

מצוננים? חשים בחילה? אולי הצרבת מציקה? לפני שאתם רצים לארון התרופות תנו צ'אנס למזונות שיש בכל מטבח ובכל סופרמרקט. תחת המושג "תרופות סבתא" יש לא מעט מאכלים שהוכחו כמועילים מאוד בכל הנוגע לבריאות. לעומתם יש גם כמה שרוכבים על המיתוס, אבל הם לא באמת תורמים להבראה. אסנת בוברוב, דיאטנית לייף מבית סופר-פארם, צוללת איתנו למזווה וממליצה על מה באמת עובד ומה רק נהנה ממוניטין מוצלח:

 

עוד באון לייף: 

 

מרק עוף עוזר להצטננות?

 

 

עוברים את החורף בטבעיות

איך אפשר לחזק את הגוף מפני תחלואי החורף ומה יכול לסייע בהתמודדות עם שפעת וצינון? המומחים של סופר-פארם מייעצים. כתבה פרסומית

 

 

"המיתוס שמרק עוף טוב לטיפול בהצטננות ובעיקר למחלות של דרכי הנשימה הוא נכון ואפילו חקרו אותו והוא מבוסס עובדתית", אומרת בוברוב. "באוניברסיטת נברסקה ובבית החולים המפורסם מאונט סיני בניו יורק נערכו על כך מחקרים, וכצפוי, מי שעומד מאחוריהם הם חוקרים יהודים, כי מרק העוף מזוהה מאוד עם המטבח היהודי-אשכנזי. בשורה התחתונה, ראו במחקרים שיש בעוף על חלקיו חומרים הגורמים לחידוש תאי דם אדומים, גם כאלו שהיו כבר נגועים בווירוסים, מה שמחזק את הגוף. מה שכן, רק למרק עוף אמיתי יש את האפקט ולא למרק עוף מאבקה. יתרה מזאת, במחקר שנערך בבית החולים מאונט סיני, גילו שאפילו האדים המתפזרים בבית כשמבשלים את המרק מפחיתים שיעול. אז לא בכדי זכה מרק העוף לכינוי 'הפניצילין של היהודים'".

 

 

בננה ואורז עוזרים לעצירת שלשול?

"כשיש שלשולים וכאבי בטן על רקע של קלקול קיבה או וירוס, חשוב לשתות הרבה לפני כל פתרון אחר, משום שהסכנה במקרה כזה היא התייבשות", מזהירה בוברוב. "בעבר הייתה נטייה להמליץ על 'כלכלה עוצרת' במקרה של שלשול במטרה למתן ואף לעצור אותו, וכך נולדה ההמלצה של אכילת בננות, אורז לבן וצנימים. היום הנטייה היא להמליץ על תזונה רגילה אבל בקצב איטי ובמנות מתונות ומדודות כדי לא להעמיס. מה שכן, בננות מומלצות בשל תכולת האשלגן הגבוהה שבהן. אשלגן חיוני לגוף בעת איבוד נוזלים מהיר וכדאי לשלב אותו בתפריט". מי שאינו מומלץ הוא השזיף ולמען האמת כל יתר הפירות בזמן שלשול פחות מוצלחים, ואם כבר אוכלים אותם אז מבושלים ומקולפים, בגלל שבפירות ובמיוחד בקליפה יש הרבה סיבים הגורמים לפעולת מעיים מואצת.

 

שזיפים מיובשים עוזרים להילחם בעצירות?

"שזיפים באשר הם, הן טריים והן מיובשים, מסייעים מאוד במצב של עצירות. זו תרופת סבתא שהשזיף פועל ומפעיל את המעי ביעילות. ואגב, מי שלא אוהב שזיפים מיובשים יכול להעדיף שזיפים טריים או רק להשרות את השזיפים ולשתות את המים. גם זה יעיל בשחרור. הסיבה ליעילות שלהם פשוטה למדי – ריבוי סיבים".

 

 

קולה עוזרת לכאבי בטן?

"בניגוד למיתוס השגור, משקה קולה לא עוזר לכאבי בטן ולמחלות מעיים למיניהן", אומרת בוברוב, "המיתוס השגוי נוצר במדינות עולם שלישי, שם הבחינו ששתיית קולה מקלה על כאבי בטן ועל מחלות מעיים, אולם הסיבה כלל לא נעוצה בקולה אלא במים המטוהרים והנקיים שהיא מכילה. המים במקורות אחרים הם בדרך כלל מזוהמים ומובילים לכאבי בטן ולשלל מחלות, ואילו הקולה מופצת בבקבוק סגור שלא מולא בצורה מפוקפקת. קולה גם די נפוצה אפילו במקומות נידחים מאוד, לכן הרבו לשתות אותה וכך נוצר המיתוס המייחס לה תכונות מרפא. בשורה התחתונה – תה חם עשוי לעזור יותר".

 

יוגורט עוזר לצרבת?

"צרבת נגרמת כשהסוגר בין הקיבה לוושט משוחרר ומיצי הקיבה עולים ומרגישים צריבה", מסבירה בוברוב, "לכן כשאוכלים מאכלים בסיסיים, כמו יוגורט או חלב, הם מקלים זמנית על תחושת הצריבה, אולם מדובר בהקלה זמנית בלבד משום שהמאכלים הבסיסיים מגרים את הקיבה והיא מפרישה עוד מיצים שעולים והצרבת מתחדשת. לכן, במקרה של צרבת כדאי להימנע ממאכלים בסיסיים בניסיון למגר אותה ולהימנע גם ממזונות המפריעים לסוגר כמו מנטה, קפה וקפאין ואלכוהול. כמו כן מומלץ לשבת אחרי ארוחה ולא לשכב, ולצרוך ארוחות קטנות שלא ימלאו את הקיבה. מה שיעיל לאכול בעת צרבת הם דווקא מאכלים סופחים וסופגים, כמו לחם ושיבולת שועל".

 

 

האם חמוציות עוזרות לדלקות שתן?

"מסקירה רחבה של מחקרים (שפורסמו ב- Cochrane review) נמצא שאין קשר של ממש בהנחיה לשתות מיץ חמוציות למניעת דלקות חוזרות בדרכי השתן. המרכיב הפוטנציאלי – אנטי אוקסידנט חזק בשם פרואנטוציאנידין  (PAC)– עשוי להיות מועיל לדלקות בשתייה של מיץ חמוציות במשך כל השנה, אולם אין מחקר חד משמעי המראה על הטבה בדלקת בעקבות שתיית מיץ חמוציות. עם זאת, כמו בכל דבר מרפא, אם את מרגישה שעבורך זהו פתרון טוב, אז לכי על זה", אומרת בוברוב.   

 

פירות הדר עוזרים להצטננות?

"פירות הדר מכילים לא מעט ויטמין C, שהוכח כיעיל למערכת החיסונית ונוגד חמצון חזק. ב-100 גרם תפוז יש 48 מיליגרם של ויטמין C", מסבירה בוברוב. "אמנם יש פירות וירקות שיש בהם יותר ויטמין C מאשר בפירות הדר, דוגמת גויאבה שיש בה 130 מיליגרם ויטמיןCל-100 גרם ופלפל אדום שיש בו 170 מיליגרם, אולם מה שהופך את התפוז ואת שאר ההדרים לנושאי המוניטין המבריא הוא הנגישות שלהם בחורף, המחיר הנמוך בעונה והאפשרות לאכול הרבה מהם בקלות".

 

 

 

ג'ינג'ר להקלה על בחילות

"המחקר תומך", מספרת בוברוב חד משמעית. "בסקירה רחבה בכתב העת הבריטי BJA מפורט כי לג'ניג'ר יש השפעה מקלה על בחילות במקרה של בחילות בוקר בהריון, מחלות ים וגם במקרה של טיפולים כימותרפיים. בחלק מהמקרים משלבים גם תוספת של ויטמין B6. אמנם המנגנון המקל בשורש הג'ינג'ר לא ידוע, אבל אין תופעות לוואי ובמחקרים שנערכו עם נשים בהריון הוכח שהג'ינג'ר מקל על הבחילות".

תגובות (0)
הוסף תגובה