ליידי גאגא: נטולת פרובוקצית והאיפור המוגזם

בתעשיית הטקסים של הוליווד נהוג לומר שכל השטיחים האדומים שנפרשים לפני הכוכבות והכוכבים הגדולים לאורך השנה, הם בעצם רק חזרה גנרלית לטקס האוסקר. הטקס, שזוהרו  עומעם מעט בשנים האחרונות, נחשב לטקס הפרסים החשוב ביותר של תעשיית הסרטים החזקה ביותר בעולם. ועם הטייטל, באה אחריות. כוכבניות נוער שמגיעות לטקסי מוסיקה בשמלות מינימליות משילות את האישיות המרדנית שלהן לפני הפסל המוזהב ומתעטפות בשמלות סינדרלה קלאסיות. ההתבטאויות על השטיח האדום נדחקות למחוכים של נימוס מוגזם וא-פוליטי ומחיאות הכפיים מנומסות להפליא ומשעממות להחריד. כולם משחקים על פי הכללים. אבל אף אחד לא ציפה שליידי גאגא תשחק על פי הכללים או יותר נכון, תתיישר בהתאם.

 

עוד באון לייף: 

 

האמנית שכבר התעטפה בשמלת בשר, חוללה בנעלי ארמידלו בלתי אפשריות, הסתובבה חשופת ישבן באמצע ניו יורק סיטי ולא יצאה מהבית עם פק"ל פאה-מחוך-איפור של דראג קווין, עלתה על במת האוסקר ושרה. שרה נקי, בשמלה נסיכותית, שיער מטופח ואיפור שניכר שעבדו עליו אנשים שלא משלימים הכנסה בקרקס. והיא הייתה מופלאה. במחווה לסרט "צלילי המוסיקה" התפשטה גאגא מכל המניירות המוגזמות, המחוות התיאטרליות ונגיסות הצומי ועמדה מול מיליוני צופים כזמרת מוכשרת. לא נותר אלא למחוא כפיים.

 

שמלת הבשר המפורסמת. צילום: shutterstock

 

יש שיגידו שהלוק החדש של גאגא הוא בסך הכל אישיות נוספת שבראה לעצמה הזמרת חובבת הפרובוקציות ויחסי הציבור. כי באמת, אחרי שאת בוקעת מביצה על הבמה בטקס הגראמי ב-2011, מקיאה על הבמה או קוראת למעריצייך האדוקים "מפלצות קטנות שלי, אולי הגיע הזמן לעשות (עוד) מהפך תדמיתי ולטבול בבורגנות. מצד שני, יש הטוענים כי דווקא אירוסיה האחרונים עם בן זוגה, טיילור קיני, הם אלו שהובילו להנמכת רעשי הרקע והתמקדות במוזיקה ובקריירה כזמרת ולא כפרפורמרית מטורפת שיודעת להרים שואו, אבל לא תעז לעשות אה-קפלה. קיני, שחקן חמוד אך בינוני למדי (יומני הערפד) יצא עם הגאגא עוד ב-2011, שרד את הפרידה הכואבת וחזר לפני שלוש שנים לסיבוב נוסף שהסתיים בהענקת טבעת לב צ'יזית למדי שסחטה "איי דו" הולם שתועד למען אומת האינסטגרם.

 

 

בין אם השינוי שעובר כרגע על גאגא הוא גחמה רומנטית, תרגיל יח"צ מבריק או שדרוג הקריירה, הוא בעיקר מאותת על תוכנית העל שלה: סטפני ג'ואן אנג'לינה ג'רמנוטה כאן כדי להישאר והיא זמרת הרבה יותר טובה ממה שתיארתם לעצמכם. קליפים שערורייתים, להיטי דאנס, להקת סטייליסטים ומעצבי אופנה שמקיפים אותה 24\7 הם אמנם חלק מהשואו, אבל עמוק בפנים גאגא תמיד הייתה קודם כל זמרת שגידלה עור של פיל כדי להצליח ולהישאר בחיים. "תמיד הייתי אמנית" אמרה לעיתון הטלגרף הבריטי ב-2010 "ותמיד הייתי מפורסמת, אתם פשוט עוד לא יודעים את זה".

 

 

את המסע שלה לפסגת תעשיית המוסיקה הבינלאומית החלה גאגא בניו יורק לפני 29 שנה. היא נולדה  לזוג הורים ממוצע איטלקי בעלי מקצועות חופשיים שגידלו אותה בדירה רחבת ידיים בברוקלין. היא החלה ללמוד שיעורי פיתוח קול בגיל 11 (המורה שלה לפיתוח קול, דון לורנס, נותן לה שיעורים עד היום) והתאמנה איתו כל יום לצד שיעורי פסנתר קלאסי (שאותם החלה בגיל 4!). את ימי שבת הקדישה לשיעורי משחק. "יש לי הכשרה קלאסית כפסנתרנית וזה בסיס מצוין אם את רוצה לכתוב שירי פופ" סיפרה בזמנו לטלגרף "באך בעצם מאד דומה לשיר פופ, זה בסך הכל עניין של מתח ושחרור". כשהתבגרה נשלחה להתחנך במנזר "הלב הקדוש" ומרדה בחינוך הזה בצורה יצירתית: שיזוף מוגזם וגבות מרוטות ותיאטרליות. "אנשים לא אהבו אותי ולא הבינו אותי" סיפרה למגזין הרולינג סטון בתחילת הקריירה שלה "כל הזמן היו שואלים אותי 'למה את כל כך שזופה? למה השיער שלך נראה ככה? האם את לסבית? האם את חייבת להופיע ככה לבית הספר? נהגו לקרוא לי זונה וזה שיקראו לך ככה, היו ימים שבכלל לא רציתי ללכת לבית הספר". הבריונות וחוסר ההבנה שספגה בנעוריה, היוו לדבריה את הדלק הבוער של הקריירה שלה. "בריונות באמת נשארת איתך לכל החיים" אמרה בשיחה עם מריסה מאייר, מנכ"לית יאהו "זה אף פעם לא נעלם. אני יודעת שאתם משתמשים במילים כמו "סופרסטאר" או "הכי מחופשת בגוגל" או 'מיליון צפיות ביוטיוב' אבל מעולם לא הייתי מנצחת. תמיד הייתי מפסידנית. וזה עדיין איתי. האם אני רוצה להוכיח לכל אלו שירדו עלי בתיכון? לא. אני רק רוצה לעשות מוסיקה" והיא אכן עשתה.

 

רוכבת על סוס אנושי. צילום: shutterstock

 

עם סיום התיכון עזבה גאגא את הסביבה האריסטוקרטית שבה גדלה, עברה לדירת חדר מטונפת בדאון טאון ועשתה הכל בשביל שמישהו יקשיב. הוא הוחתמה בחברת התקליטים דף-ג'אם, אבל הם ביטלו את החוזה איתה אחרי שלושה חודשים. היא עשתה קוקאין ורקדה בבר בורלסק לילה אחרי לילה. "הייתי על הבמה בחוטיני רוקדת ריקודי גוגו ושרה ושירים על מין אוראלי. זה היה כיף". במקביל, חבר חיבר אותה עם חברת התקליטים 'אינטרסקופ רקורדס' שחיפשו נואשות כותבת שירים חדשה. היא כתבה לפרגי, בריטני ספירס ולניו קידס און דה בלוק אד שמישהו נכון שמע אותה והבין שיש לו זהב בין הידיים.

 

ב-2009 הוציאה גאגא את האלבום הראשון שלה "התהילה" והפכה לסנסציה עולמית. השילוב בין שירי פופ, אישיות בלונדינית והופעות חד פעמיות עם אביזרים כמו חליפת אשת החתול ומקל דיסקו זוהר, נפלו כמתנה משמיים על תעשיית הפופ האמריקאית המשועממת ששיוועה לדם חדש. הסקס הנוזלי שגאגא הציעה לצד הופעות פרובוקטיביות וקשרים הדוקים עם תעשיית האופנה הובילו למכירות של מיליונים ולהפיכתה לאחד מהאנשים המשפיעים ביותר בעולם.

 

 

כל יציאה שלה לרחוב תועדה באובססיביות וזכתה לאלפי תגובות, פארודיות ודיונים מגדריים. היא הוציאה ארבעה אלבומים ויצרה סדרת קליפים שנחשבה לאירוע תרבותי חד פעמי. כיאה למי שנושמת את הקהל ובו זמנית נותרת נאמנה לעצמה בצורה טוטאלית גאגא ניצלה את הקריירה שלה להתנסויות ושיוף התפיסה המוזיקלית שלה. לא כל האלבומים שהוציא הצליחו באותה מידה, אבל לזכותה יאמר שהיא לא מפסיקה לנסות, להתנסות ולאתגר את החיך המוסיקלי של המעריצים והמבקרים שבטוחים שכבר לא ניתן להפתיע אותם. רק בשנה שעברה לדוגמא, הוציאה גאגא אלבום ג'אז (!) משותף עם טוני בנט (!!) שכבר הספיק לזכות בגראמי ומי שהגיע להופעתה האחרונה בישראל, זכה לשמוע דואט בלייב שלה עם בנט ולהתמוגג מהכישרון. כי זה מה שגאגא עכשיו. אחרי שקילפתם את הפרובוקציות והאיפור המוגזם והנעליים הבלתי אפשריות והפאות שלא נגמרות: זמרת מוכשרת מאד, עם קול בוהק וחזק ששמעה כל כך הרבה לא בחייה, עד שהיא הייתה חייבת לדאוג שכולנו נגיד כן. תנו לה סיכוי נוסף ברדיו שלכם. היא עוד תפתיע.

תגובות (0)
הוסף תגובה