איך ללמד תינוק לאכול אוכל מוצק?

ילדים רבים בגיל הרך מפתחים בעיות באכילה. בין השאר, מדובר בקושי לשבת סביב השולחן, אכילה איטית הנמשכת שעות על גבי שעות, בררנות וסרבנות לאכול המובילה לאי-עלייה במשקל. ברוב המקרים, אין צורך בהתערבות רפואית אלא בניסיון להקנות לתינוק הרגלי אכילה נכונים.

עשרת הדיברות להאכלה נכונה של תינוק:

1. הגיל בו אפשר להתחיל. רוב התינוקות מתחילים לאכול סביב גיל חצי שנה, אבל אין הכרח שכבר בגיל זה התינוק יאכל כוס מלאה של ירקות או פירות. חשוב להבין שלכל תינוק קצב התקדמות משלו ולכן אין טעם ללחוץ ולהילחץ, גם אם התינוק מתחיל להגדיל את כמויות האוכל רק לקראת גיל שנה.

 

2. עיקרון החשיפה. נדרשות כ- 15 חשיפות לסוג מזון חדש על מנת שהתינוק יתרגל לטעם וילמד לאהוב אותו. לכן, לא צריך להתייאש ולקבוע מראש את העדפותיו של הקטנטן, אלא להמשיך לנסות מדי כמה ימים. ככל שהתינוק ייחשף למגוון גדול יותר של טעמים, כך יקטן הסיכוי שיגדל להיות ילד בררן.

 

3. בכל מקרה – לא "לדחוף" בכוח. סביב גיל 9 חודשים מתחיל שלב התפתחותי חשוב, בו התינוק מבין שהוא ישות נפרדת ומחפש מעט עצמאות. אחת הדרכים היא דרך האוכל. יש לכבד את התינוק ולאפשר לו לאכול בכמות שהוא מסוגל, בין אם מדובר בכפית ובין אם מדובר ב- 10 כפיות. אין צורך לנסות לשדלו בדרכים מקוריות לאכול עוד כפית אחת.

4.סדר יום. פעמים רבות נדמה לנו שאם התינוק אינו אוכל כדאי להציע לו ארוחות תכופות. ההיפך הוא הנכון. ככל שניצור עבור התינוק סדר יום הכולל ארוחות מסודרות עם מרווחים הגיוניים בין ארוחות, כך התינוק יגיע יותר רעב לארוחה עיקרית ויגדיל את כמות האוכל.

 

5.ארוחה משפחתית. כחלק מהדוגמה האישית מומלץ להנהיג במהלך סדר יומנו העמוס לפחות ארוחה משותפת אחת ביום. תינוקות לומדים המון מהרגלי השולחן המשפחתי ומהעדפות ההורים. דוגמה אישית מוצלחת תגדיל את נכונותם לטעום ותשפר את הרגלי השולחן שלהם.

 

6.שתייה. אין ויכוח שמתן כמות מספקת של נוזלים לתינוק היא חשובה. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שרוב התזונה של התינוק היא נוזלית (הנקה או פורמולה בשילוב פירות מרוסקים, ירקות מרוסקים, מעדן חלב וכדומה) אין צורך להוסיף כמויות גדולות של מים. פעמים רבות המים ממלאים את הקטן על חשבון האוכל ולכן מומלץ להגביל את צריכת המים, ולתת מעט בסוף כל ארוחה מוצקה.

7. מיצים. מעניין לעניין באותו עניין – מיצים, בעיקר המיצים הטבעיים, נתפסים כבריאים ומומלצים. לא כדאי להרגיל תינוקות לשתיית מיצים מתוקים. מיץ מכיל סוכר ולכן מהווה בשביל התינוק תחליף לאוכל, אלא שאינו מספק את צורכי הגדילה שלו. כיום עודף המשקל בקרב ילדים הולך ותופס תאוצה, ואין צורך להרגיל לשתיית מיצים ממותקים.

 

8. אווירה. מומלץ לא לגשת להאכלה כפי שמתכוננים למלחמה. ארוחה צריכה להתרחש באווירה נעימה ורגועה. זכרו – אוכל צריך להוות חוויה חיובית, הרי אף אחד לא נענה בחיוב לחוויות שליליות.

 

9. הסחות דעת. לא כדאי להאכיל את התינוק במהלך צפייה בטלוויזיה, הקראת סיפור, משחק מחשב וכדומה. מסיחים אלו רק תורמים לבעיית האכילה ומעצימים אותה, שכן התינוק לא מודע לעצם האכילה ומבלבל בין אוכל ומשחק.

 

10. הכי חשוב – סבלנות. בסופו של דבר כל התינוקות, בשלב זה או אחר, אוכלים.

תגובות (0)
הוסף תגובה