כשהפייסבוק מציע לך להתחבר עם האנס שלך

הפייסבוק עוזר לחבר בין אנשים ברחבי העולם, לקשר בין מאבקים, לזווג זיווגים, ובאופן כללי להפוך את העולם לשכונת חיים. אבל כמובן שגם בשכונת חיים הכי מאושרת שיש, לפחות זו שלא נמצאת רק באולפני החינוכית, יש את האנשים שאי אפשר לחמוק מהם, גם אם ממש מנסים.

 

עוד באון לייף: 

 

קווין קנטור הוא אמן, שחקן, משורר ובמאי אמריקאי. לאחרונה הוא הופיע באירוע Poetry slam– סוג של ערבי שירה מודרניים שמתעסקים בהכל ובכל צורה אפשרית – שם הוא עלה עם שיר חושפני שלו, שמתחיל בשורה המזעזעת "כשהאנס שלי הופיע תחת 'האנשים שאולי אתה מכיר' בפייסבוק".

 

אם שפר עליכם מזלכם ואין לכם חשבון בפייסבוק שמכלה את זמנכם, נסביר שהפייסבוק טורח מדי פעם להציג בפנינו אנשים שיש לנו חברים משותפים איתם, כדי שנוכל לבדוק האם גם אנחנו מכירים אותם והאם בא לנו לצרף אותם למעגל החברים הכה לא אינטימי שלנו. מדי פעם צוקרברג ואנשיו אכן מצליחים לקלוע, אבל לרוב הם מציפים לנו אנשים שאין לנו מושג מי הם וגם לא רצון לדעת, ולפעמים – כמו במקרה של קנטור – הם מזכירים לנו אנשים שהיינו מעדיפים לשכוח.

 

"כשהאנס שלי הופיע תחת 'אנשים שאולי אתה מכיר' בפייסבוק, זה הרגיש הכי קרוב שהייתי לזירת רצח", התחיל קנטור את דבריו, וממשיך בתיאור שכולנו מכירים – היסחפות אחרי התבוננות בתמונות של אנשים שאנחנו מנסים להתרחק מהם: "אני יושב בסלון ומחפש רמזים: קליק – אני רואה את עצמי תפוס בין שיניו, הוא רוקד ללא חולצה בעיר שמעולם לא הייתי בא. קליק, הוא אוכל סושי ושותה בירות עם חברים ואני מתחת לציפורניו. קליק, אני מכיר את הסמטה הזו. קליק, הרגתי את הזיכרון של החולצה הזו. קליק…".

 

קנטור מתייחס גם לאופן שבו הקורבנות הרבה פעמים מעדיפים לחשוב על הטראומה שהם עברו – להוציא אותה אל מחוץ לחיים, כאירוע שלא קשור למציאות היומיומית, ואולי ככה להרגיש שהוא לא באמת התקיים. כמובן שגם את זה הפייסבוק כבר לא מאפשר לעשות, אלא הוא מכריח את הקורבנות לחיות עם הטראומה ולחיות את הטראומה שוב ושוב. הוא גם מאלץ אותם לחיות עם העובדה שהאיש שהתקיף אותם הוא אדם, בעל חיים, חברים שאוהבים אותו, משפחה שדואגת לו, שהוא מצליח ליהנות ולהיות שמח, ושגם הוא היה פעם ילד חייכני ותמים.

 

"כשאני כותב עליו אני קורא לו 'הזאב', כדי להפוך אותו לחלק מסיפור עד כמה שאני יכול", קנטור משתף, ואחר כך עושה שימוש נרחב בשתי המשמעותיות של המילה Know– יודע ומכיר. "פייסבוק הודיע לי שיש לנו שלושה חברים משותפים. שזה אומר שאולי גם הוא איש שאתה מכיר. שזה אומר שאולי גם אני מהאנשים שאתה מכיר. ויש אנשים שיודעים ואנשים שלא יודעים ואני רוצה להכיר ואני פוחד לגלות ובטח יש אנשים שמכירים אותו שמכירים גם אותי ומכירים את המילה 'לא'. ועכשיו אני יודע את השם האמצעי של הזאב".

 

קנטור גם מספר על תמונה של אותו אדם, שקיבלה 64 לייקים, בעוד שארבעה אנשים אמרו לו שעדיף שהוא לא היה מתלונן. "שני שוטרים אמרו לי שאני צריך לתת שם למה שהוא עשה, אחרת זה לא קרה. שברור שהייתי יכול להתנגד".

 

לקראת הסיום, קנטור אומר "בכל יום אני כותב שיר שכותרתו 'מחר', זו רשימה כתובה ביד של אנשים שאני יודע שאוהבים אותי, ואני דואג לשים את השם שלי בראש". 

 

תגובות (0)
הוסף תגובה