דוח: נשים הן הנפגעות העיקריות מחומרי ניקוי

בחודש פברואר, בקליפורניה, עלתה הצעת חוק שתחייב יצרני חומרי ניקוי לחשוף את כל המרכיבים על תווית המוצר. הצעת החוק לא מתייחסת ישירות לחשיפה לכימיקלים אבל אם היא תעבור תהיה לה השפעה משמעותית ורחבת היקף על נשים – המשתמשות העיקריות בחומרי ניקוי.

 

עוד באון לייף:

 

בעוד שמתחולל שינוי מסוים בתפקידי המגדר בעשורים האחרונים, סקר שנערך ב-2014 על ידי הלמ"ס האמריקאי מראה כי נשים עדיין מבצעות 55-70% מניקוי הבית, כ -30% יותר מגברים (שימו לב שמדובר בנתונים על מעצמת העולם המערבי). סביר מאוד להניח שהנתונים במדינות מתפתחות גרועים בהרבה. לצד העובדה שניקיון הבית מכלה זמן רב, היא מציבה את הנשים בעמדה מסוכנת בשל כל ההשפעות השליליות שיש לכימיקלים הנמצאים בחומרי הניקוי.

 

 

מבחינה מקצועית, ההבדל בין המינים בכל הנוגע לניקיון הוא אף חריף יותר: 89% מעוזרות הבית – עובדות ניקיון במוסדות ובמלונות – הן נשים. הן נחשפות לחומרים הללו הוא פי ארבעה מגברים. מרבית הנשים הן, כמובן, בנות מיעוטים.

 

עלייה בביקוש לחומרי ניקוי ירוק

חברות מסוימות ברחבי העולם חושפות מרצון את המרכיבים במוצרי הניקוי שלהם, ויש כבר מדינות שמתחילות לשקול תקנות שיחייבו תיוג מפורש יותר. עם זאת, אין חוק שמאלץ את החברות לציין את רשימת המרכיבים במוצרי הניקוי שלהם.

 

שלא במפתיע, צרכנים רבים, בעיקר נשים, מנסים יותר ויותר לרכוש חומרי ניקוי 'ירוקים'. מחקרי שוק מגלים כי בין השנים 2007-2011, המכירות של תכשירי ניקוי ירוקים הוכפלו. בעקבות המגמה החיובית, בשנת 2013, השיקה וול-מארט, אחת מהרשתות הקמעונאיות הגדולות בארה"ב, את Naturals, קו חדש של מוצרי ניקוי "טבעיים".

 

כדי לכבוש את שוק מוצרי הניקיון הטבעיים, יותר ויותר חברות מייצרות מוצרים ירוקים וחושפות את הרכיבים במדבקות המוצר או באתרי האינטרנט שלהם. כמה מהן גם הציגו רשימות של "מרכיבים בטוחים" באתרים שלהם.

 

זה מאוד נחמד מצד החברות להבטיח להשתמש ב"מרכיבים ירוקים" שלכאורה לא מזיקים לבריאותנו אבל מה המשמעות של מרכיב המכונה ירוק ומי קבע את הקריטריונים עבורו?

 

 

דו"ח חריף על מוצרי ניקוי שפרסם השבוע ארגון WVF (Women’s Voices for the Earth) מגלה כי חברות רבות בוחרות לא לחשוף את הקריטריונים לפיהם הן מעריכות את המרכיבים שהם מכנים "ירוקים". הדו"ח דיווח, למשל, שבדיקות מעבדה עצמאיות חשפו שמוצרי הניקוי של SC Johnson, אחת מחברות מוצרי הניקיון הגדולות בעולם, מכילים חומר כימי הפוגע במערכת ההורמונלית.

 

ובכל זאת, הדו"ח העניק ל-SC Johnson את הציון הגבוה ביותר הודות למאמצי החברה לחשוף את המרכיבים (השנה הם הפכו רשמית לחברה הראשונה שבחרה לחשוף את מרכיבי המוצר) ולהגיב לחששות הצרכנים.

 

 

בארגון ה-ACI, קבוצת סחר המייצגת יצרני מוצר ניקוי, טענו בתגובה כי הדו"ח לא לקח בחשבון את המאמצים שהתעשייה עושה בהגנה על הצרכן. "הדוח מתעלם מהעובדה שכמות עצומה של משאבים מוקדשת להבטחת הבטיחות של מוצרים, לרבות השקעות משמעותיות במחקר, פיתוח ובדיקות לפני שהמוצרים מגיעים למדפים".עוד הוסיף הארגון כי הדרישה לציין את כל המרכיבים על המוצר היא מגוחכת שכן לציון מרכיבים שאינן רלוונטיים לבריאות אין כל ערך עבור הצרכנים.

 

אבל בעוד ACI כינו את תהליך שיפור הבטיחות של חבריה "קפדני" ושבחו את מאמציהם "לשתף יותר מידע מאשר אי פעם על מרכיבים", מחברי הדו"ח לא השתכנעו. לטענתם, תהליך מיון קפדני אמיתי לא מאפשר לכימיקלים שמשבשים הורמונים להיכנס למוצרים, והוסיפו כי חברות צריכות להיות שקופות לחלוטין בכיתוב על המוצרים שלהן.

תגובות (0)
הוסף תגובה