ספירולינה כבר ניסיתם?

נאס"א ציידו את האסטרונאוטים שלהם בכמויות יפות ממנה, צמחונים וטבעונים מאושרים שיש אותה בשוק, ארגון הבריאות העולמי הגדיר אותה כמעניינת למגוון מטרות, והאו"ם הגדיר אותה כמזון העתיד – כעת כבר כולם יודעים שהספירולינה נחשבת למזון העל הכי טרנדי בשוק. ובכל זאת, כדאי לצלול מעט לעומק ולהבין – האם ספירולינה מתאימה לכולם, ואם לא – אז למי היא מיועדת?

 

עוד באון לייף: 

 

כמו כל תגלית חדשה, גם הספירולינה זכתה לתהילה בזכות ההרכב התזונתי המדהים שבה. "ספירולינה היא אצה כחולה-ירוקה, הגדלה במקורות מים, גם בישראל. למרות זאת, חלק מהמקורות טוענים כי הספירולינה היא בכלל חיידק", מספרת אסנת בוברוב, דיאטנית לייף מבית סופר-פארם. "יש המעדיפים לצרוך אותה במשקה ויש המשלבים אותה במזון – למשל ביוגורט או בסלט, שכן אפשר לרכוש אותה בתפזורת".

 

 

עוזרת בהרזייה, מגנה מפני זיהומים

שימוש בספירולינה מתועד כבר מהתרבות האצטקית (במאות 15-16). שם הם אספו את האצות מהאגמים ונהגו לאכול אותן. שימוש אחר ידוע דווקא מצ'אד, שם נהוג לייבש את האצות ולחתוך אותן בצורת עוגות להן קוראים Dihe‘ ולהשתמש בהן כציר מלוח להכנת מרקים גם כיום. אצלנו, בתרבות המערבית, אפשר למצוא את הספירולינה כאבקה אותה ניתן להוסיף לתבשילים, מרקים ושייקים, ככדורים אותם נוטלים כפי שהם, או בקוביות קפואות – צריכה שנחשבת לטובה ביותר משום שזהו שלב מוקדם יותר בטחינת האצות.

 

לדברי בוברוב, מה שהופך את הספירולינה לאהודה כל כך, אלו התכונות המיוחסות לה, בהן "חיזוק המערכת החיסונית, פילטר של הגוף מפני זיהומים, ויסות רמות השומנים בדם, סיוע בתהליך הרזייה ועוד ועוד". כל התכונות הללו הן תוצר של ההרכב שלה, "היא מכילה 60% חלבון בממוצע, ולא סתם חלבון אלא חלבון עשיר במגוון חומצות אמיניות הנחוצות לנו, חלבון הדומה להרכבו לחלבון מהחי ולא לחלבון מהצומח, שהוא חלבון חסר", מסבירה בוברוב.

 

"בנוסף, יש בספירולינה חומצות שומן חיוניות, דוגמת אומגה 3 ו-DHA, ויש בה הרבה מאוד ויטמינים ומינרלים, בראשם ברזל, מגנזיום, מנגן, ויטמין C, ויטמין A וכמעט כל ויטמיני B. בספירולינה נמצא גם סידן וכמובן פחמימות, ודווקא לא מעט נתרן". מרכיבים אלו, לדברי בוברוב, הופכים את הספירולינה לאידיאלית עבור טבעונים וצמחונים, שכן היא "מהווה מקור עשיר בחלבון מלא וגם מכילה 220% מהקצובה היומית (עבור אדם בוגר) של ברזל – וזה המון".  

 

 

כיתוב תמונה: ספירולינה 5 , מחיר: 65 שקל;
ספירולינה 5 פלוס, מחיר: 80 שקל, של ברא צמחים 

 

מי צריך ומי לא?
"אני ממליצה לצמחונים ולטבעונים ליטול ספירולינה כמקור טוב לחלבון, ברזל, סיבים תזונתיים, מינרלים, ויטמינים ועוד. לכל השאר, הניזונים גם ממזונות מהחי, הייתי ממליצה על נטילה נקודתית בפרקי זמן קצרים ולאחר מכן לעשות הפסקות. ובכל מקרה, כדאי להתייעץ עם גורם מקצועי לפני", אומרת בוברוב.

 

בנוסף, מציינת בובורוב,  איגוד הדיאטניות האמריקאי ואיגוד הדיאטניות הקנדי קבעו שאין לראות בספירולינה מקור ל-B12 משום שהוא אינו זמין לספיגה, למרות שיש בה B12. אלו המחפשים מקורות ל-B1 כדאי שימשיכו ליטול תוספים אחרים. דבר נוסף, בספירולינה יש די הרבה ויטמין K. מדובר בוויטמין המסייע לקרישת דם ולכן, עבור נוטלי המדללים, כדוגמת אספירין או קומדין, יש לתת את הדעת להשפעת הגומלין בין המזון לתרופות ולווסת ביניהם. חשוב לדעת שהספירולינה מפרישה חומרים שעלולים, לאנשים מסוימים, לגרום לאי נוחות במערכת העיכול. ודבר אחרון שחשוב לדעת – אנשים החולים בפנילקטנוריה (אנשים עם חוסר באנזים המפרק פניל-אלנין) מנועים מלאכול אותה, משום שהיא מכילה את החלבון המסוים הזה.

 

ספירולינה של סופהרב, 61 שקל

 

אפשר לאכול ואפשר גם לשתות את זה

במקרה והחלטתם להתחיל לקחת ספירולינה, כדאי לכם לצרוך אותה בבוקר או בצהריים, ורצוי לשלב את הצריכה יחד עם אכילת פרי או ירק טרי ועשיר בוויטמין C, במטרה להגדיל את ספיגת הברזל מן הספירולינה. הנה, למשל, דוגמה לצריכה מושלמת של הספירולינה, יחד עם שייק מפירות טריים ואגוזים, עמוס בוויטמינים ובברזל:  

 

מתכון לשייק עם אבקת ספירולינה

2 תמרים

בננה

כפית ספירולינה

4 חצאי אגוז מלך

כוס חלב סויה/חלב/מים

2 קוביות קרח

מערבבים יחד ושותים לרוויה בבוקר.

 

תמונה: Shutterstock

תגובות (0)
הוסף תגובה