בלי דיאטה או מאמצים מיוחדים: כך תרדו 5 קילו בשנה

אם משפטים כמו: "שנה שעברה המכנס נסגר עלי" או "אני לא מבינה איך עליתי 5 קילו" מוכרים לכם, הכתבה הזו במיוחד בשבילכם. אם נעבור ביחד על סדר היום התזונתי נאתר בקלות לפחות 100 קלוריות מיותרות שהיינו מסתדרים מצוין בלעדיהם.

בימים שגרתיים, שאין בהם אירועים מיוחדים, אנחנו לא יודעים להעריך במדויק אם צרכנו מעט יותר קלוריות ממה שהגוף שלנו צריך. תוספת קטנה יומיומית של קלוריות לא מורגשת לא תגרום לנו להרגיש שהגזמנו, אבל אם נחרוג באופן קבוע – אין ספק שיהיו לכך השלכות בעתיד.  

 

"אבל זה כולה 100 קלוריות!" נכון, זה כולה תוספת של 100 קלוריות יומיות, אבל 36,500 קלוריות שנתיות. אמנם אנחנו לרוב לא מודעים לגורמים שמשפיעים על כמות המזון שאנחנו אוכלים, ולכמות ההחלטות שאנחנו מקבלים בנושא, אבל אם נהפוך, אפילו רק חלק קטן, מההחלטות האלה למודעות, נוכל לצמצם חלק מהקלוריות הנכנסת.

 

למה רק 100 קלוריות? בשביל לרדת במשקל צריך דיאטה. כשאני שומעת את המילה דיאטה אני ישר מתכווצת, המוח מסמן לגוף שנכנסים למלחמה, הבטן צורחת לעוד טעימה אחרונה של שוקולד, העיניים נפערות ומאתרות את כל הפיתויים שמעכשיו אסור והכל נראה כל כך טעים.

 

זה לא חייב להיות כך. בשביל להיות 5 ק"ג פחות עוד שנה, כל מה שצריך לעשות זה ליצור גירעון קלורי יומי של 100 קלוריות, והדרכים לעשות זאת- רבות ומגוונות והכי חשוב- בלתי מורגשות.

 

איך חוסכים 100 קלוריות ביום?

תמדדו. נוטים לתבל את האוכל שלכם בשמן ורטבים "לפי העין"? יתכן ואתם מוסיפים כמות נכבדת של קלוריות. מדידה של הרוטב והגבלתו תחסוך ממכם לא מעט קלוריות. העדיפו אוכל ביתי על פני אוכל בחוץ, שבו כמות השומן נשלטת. באכילה בחוץ בקשו את הרוטב בצד, והוסיפו כמות מדודה של כף.   

 

תבחרו בקטן. מחקר שבדק את כמות האוכל הנאכל ביחס לגודל צלחת מצא שלאורחים שנתנו קערה גדולה אכלו 31% יותר גלידה מאשר אורחים שקיבלו קערית קטנה. צלחת גדולה משדרת לעין מסר של ריקנות מול צלחת קטנה עם אותה כמות אוכל.

איפה עוד אפשר לבחור בקטן? כשקונים בחוץ. ההבדל בין שייק גדול לשייק קטן יכול להסתכם ב200 קלוריות. לפעמים ההבדל בכסף הוא בשקלים בודדים, אבל ההבדל בקלוריות הוא משמעותי.

 

הבדל מהותי בצריכת קלוריות בין קטן לגדול. צילום: shutterstock

 

תשאירו משהו בצלחת. מה לעשות שאנחנו מאמינים יותר לעיניים שלנו יותר מאשר לבטן. העיניים שלנו רעבות והן לרוב יעזבו אותנו לנפשנו רק אחרי שנחליט שהגיע הזמן לפתוח כפתור. מחקר שבדק את כמות כנפי העוף הנאכלים במסעדה בזמן צפייה במשחק מצא עובדה מעניינת. המלצריות במסעדה פינו את שאריות עצמות הכנפיים רק ממחצית משולחנות הסועדים. ומה התוצאה? אלו שפינו להם את עצמות העוף במהלך המשחק אכלו 28% יותר כנפיים, לא היה איתות חושי שאמר "די,תראה את הערימה, מספיק". תשאירו את העצמות בצלחת, תשאירו ביס מהעוגה, תשאירו משהו שיזכיר להם שאכלתם מספיק, לפני שהבטן מתפוצצת.

 

רחוק מהעין, רחוק מהלב.יש גבול לטרחה שנשקיע עבור מזון מסוים. זו הסיבה שמחשבה על פלטת ירקות מפנקת אינה אטרקטיבית. להתכופף אל ממגירות הירקות המוסתרת, לרחוץ, לחתוך ולסדר בצלחת לוקח הרבה יותר זמן מלחטוף את העוגייה הטעימה שנמצאת על השיש. ככל שנסתיר ונקשה על השגת נשנושים שאנחנו אוהבים, כך סיכוי נמוך יותר שנאכל אותם. נצלו את העובדה הזו. בשעות ה"קשות" שאתם חשים יותר עייפים ויותר צורך לנשנש, שימו במקום גבוה או נמוך את הדברים המשמינים, עטפו אותם טוב, סגרו אותם הרמטית, והפכו מאכלים מזינים ובעלי ערך קלורי נמוך יותר לזמינים. כך למשל, ניתן לשטוף את הירקות כך שכל מה שיישאר לנו זה לחתוך אותם. הכינו מטבל טעים וזמין, הפכו את הארוחה למשביעה ומספקת ותחסכו 200 קלוריות.

 

מים מים מים. בכוס שתיה ממותקת שמכילה 200 מ"ל יש בין 80-100 קלוריות, ולרוב לא נסתפק באחת. צמאים? שתו מים והרבה. כוס השתייה הממותקת היומית ששתינו בשנה האחרונה היא בדיוק הסיבה לכך שעלינו 5 ק"ג מבלי לשים לב.  מים הם מרווים, מרעננים, טובים לעור, לכבד לכליות ואפס קלוריות.  

 

מים – מרווים וללא קלוריות. צילום: shutterstock

 

מצאו דרך לשרוף 100 קלוריות ביום. תחנו קצת יותר רחוק, ותרו על המעלית, קומו מהמחשב לעתים יותר קרובות. אם תזוזו קצת יותר במהלך היום, תשרפו עוד כמה עשרות קלוריות ותצמצמו זמן אכילה. במהלך היום יש לנו נפילות מתח, שהעייפות נופלת עלינו והיום עוד ארוך וזה מביא אותנו לחפש אוכל. הסחת דעת כמו סיבוב הליכה של 10 דק' ישרפו לנו 50 קלוריות של אנרגיה. בתוספת 100 קלוריות של נשנושים שהיינו אוכלים אם היינו נכנעים לשעמום והעייפות יחסכו לנו 150 קלוריות מסך הקלוריות היומיות. אז קומו מהכסא, חלצו עצמות ולכו לקבל מנת שמש.

 

אפשר ליהנות בלי אוכל?בתרבות שלנו ובתפיסה שלנו, בילוי טוב זה בילוי שכולל אוכל. מסעדות, בתי קפה, כיבוד ואירוח, פורס בפנינו מגוון רחב ועתיר קלוריות. נסו לחשוב על בילויים ללא אוכל. משחק באולינג, טיול בטבע, הליכה על חוף הים, סרט (נטול פופקורן), הופעה. לא תמיד חייבים ללעוס בבילויים. 

 

לעשות פעילות שאינה כוללת אוכל בהכרח. צילום: shutterstock

 

תקשיבו לגוף. השעה 22:00, אנחנו עייפים מהיום הארוך ומרוחים מול הטלוויזיה, ובמקום ללכת לישון אנחנו הולכים למטבח, לארון ולמקרר. אם יש לכם עוד לילה ארוך של משימות ועבודות עצרו רגע כדי לבחור לעצמכם נשנוש מזין ודל קלורית, אל תחטפו את הדבר הראשון והזמין ביותר שעיניכם צדה. אם מאוחר והערב לא יתקדם מעבר לצפייה ונשנוש מול הטלוויזיה, פנקו את עצמכם בשנת לילה ארוכה, חסכון של מאות קלוריות של נשנושים ותחושה רעננה בבוקר.

 

לא טעים? לפח! כמה פעמים אכלתם עוגה שלא באמת הייתה טעימה או שווה את העלות הקלורית, אבל סיימתם כי לא היה נעים לזרוק והוספתם לסך הקלוריות היומיות שלכם 350 קלוריות?

החיים מלאים פיתויים. שינויים קטנים במהלך היום מסיתים אותנו מלסגל לעצמנו עוד ועוד הרגלים מזיקים. אל תקשיבו לכל גחמה שיש לבלוטות הטעם שלנו. הזמן הכי טוב להתחיל לעשות בחירות יותר נכונות ושקולות הוא עכשיו, פחות עוגייה פה, פחות סוכר שם, ותראו איך שנה מהיום אתם נכנסים שוב לג'ינס המהמם ששוכב בארון ומחכה לצאת לעולם.

 

לאתר חברת מותר לי

 

 
 

אנחנו כל כך רוצים לפעול נכון – לאכול בריא, מאוזן ולהצליח לשמור על משקל תקין, אך לעיתים בלי לדעת אנחנו חוזרים שוב ושוב על אותן טעויות

 

צום ממושך מדי

איפה טעינו? אומנם בצום אנחנו "חוסכים" כביכול קלוריות. אך האם זה באמת מסייע לנו לרדת במשקל? בטווח הקצר אולי כן, אך בטווח הארוך מחקרים מראים שזה עלול לגרום לעלייה במשקל. צמצום קלורי משמעותי מאותת למוח על מצב של רעב, מה שמפעיל את מנגנוני ההגנה של הגוף. קצב חילוף החומרים הבסיסי יורד, מה שמונע מאתנו לרדת במשקל גם אם נפחית בכמות המזון.

מה עושים? נשמע מוזר אבל בשביל לרדת במשקל צריך לאכול. בדיאטה מאוזנת אין מקום לצום או דילוגים על ארוחות. רצוי לחלק את כמות המזון היומית על פני 5-6 ארוחות (3 ארוחות עיקריות ו-2-3 ארוחות ביניים קטנות יותר), שכן אכילה תכופה ממריצה את חילוף החומרים ומסייעת לנו בתהליך ההרזיה.

 

תכנון יתר 

איפה טעינו? תכנון של מה ומתי נאכל הוא טוב במידה מסוימת. אם אנחנו יודעים שבעבודה אין לנו זמן להכין סלט, ולוקחים אותו מראש מהבית. אולם אם תכננו מראש שנאכל ב- 10 כריך וב-14:00 את הסלט, זו חשיבה פחות טובה, כי מה יקרה אם לא נהיה רעבים? סתם נאכל כריך, או אם נהיה שבעים כבר בחצי מהכמות ונמשיך לאכול אותו כי זה מה שרשום לנו בתפריט? תכנון יתר יוביל אותנו למצב בו נאכל לפי תכתיבים חיצוניים ולא נקשיב לגוף.

 

מה עושים? משלבים בין תכנון מראש לבין הקשבה לגוף. אפשר לתכנן ולהביא אתנו אוכל אבל ברגע האמת חייבים להקשיב לאיתותי הרעב והשובע ולפעול בהתאם. אם קשה לנו לזרוק אוכל אפשר לשמור לעוד כמה שעות, להקפיא או לחילופין להניח מראש כמויות קטנות יותר בצלחת או בקופסת האוכל. כל פתרון מתקבל, העיקר שלא נכניס לגופנו מזון מיותר.

 

 

חוסר תכנון מוחלט
איפה טעינו? 
גם ספונטניות יתר אינה מובילה אותנו למקום טוב. אם נגיע לעבודה בלי אוכל בכלל ו"נזרום" עם מה שיש, ההחלטות שלנו יהיו פחות שקולות וסיכוי גבוה שנסיים את היום עם שווארמה בפיתה.

מה עושים? כמו בסעיף הקודם, הסוד הוא בתכנון כללי מוקדם ובמקביל קשב מתמיד לעצמנו. השילוב ביניהם ייתן לנו את האפשרות לשלוט באכילה ולנווט את עצמנו בצורה הנכונה ביותר.  

 

אבל זה במבצע!
איפה טעינו? המבצעים בסופר משדלים אותנו לקנות כמויות גדולות יותר באריזות גדולות יותר: דגני בוקר, לחמניות, קרקרים, עוגיות, חטיפים, שוקולדים ועוד. כשהאריזה גדולה, יש נטייה לאכול יותר.

מה עושים? מוותרים על מבצעים ואריזות חסכון שמעמידים בפנינו פיתויים. אם יש מזונות שמגיעים באריזות קטנות וסגורות – קנו אותם במקום את האריזות הגדולות. אם יש מאכלים שכשאתם מתחילים איתם קשה לכם לעצור צרכו אותם לעתים רחוקות יותר או שתוותרו עליהם לגמרי.   

 

 

קפה, תה ומה שביניהם
איפה טעינו? 
2 כוסות קפה/תה ממותק ביום לא יהרגו לנו את הדיאטה, אך כדאי לזכור שכוס קפה או תה עם רבע כוס חלב 3% וכפית אחת של סוכר שווה לכ-50 קלוריות, הפוך קטן כ- 100 קלוריות וגדול כ-200. זה בלי שהוספתם עוגייה או מאפה אחר.   

 

מה עושים? לגבי ההפוך – רצוי להגביל לכוס אחת קטנה ביום ולהתייחס אליה כאל מזון ולא כאל שתייה.לגבי החלב – אפשר להפחית את הכמות או לעבור לחלב 1% ובכך לחסוך כמה עשרות קלוריות. הכי מומלץ זה להפחית את כוסות הקפה והתה ל-2-3 ביום ואם רגילים לשתות עם סוכר, כדאי להפחיתו בהדרגה. סוכר הוא חומר ממכר – הלשון שלנו נעשית פחות ופחות רגישה לטעם המתוק. אם נתחיל לשתות עם כמות קטנה יותר של סוכר חוש הטעם שלנו יתרגל לפחות, עד שבסופו של דבר נחוש את אותו הטעם עם פחות סוכר. משתלם לא?

 

 

הטעימות שלא מורגשות
איפה טעינו? אם נרשום כל מה שנכנס לנו לפה, סביר להניח שנגלה שאנחנו מנשנשים לא מעט בין הארוחות. בבוקר טועמים מהממרח לכריך, בצהריים מנשנשים קצת בייגלה בישיבה, אחר הצהריים לוקחים חצי בננה שהילד השאיר ובערב כשמעבירים את הפתיתים מהסיר לקופסא, אוכלים את השאריות מהסיר… 

מה עושים? הכול עניין של מודעות ותרגול. אם אנחנו יודעים שיש לנו נטייה לנשנש, נשתדל להתרחק מהשולחן, אם הדבר ניתן, או נסתיר את המזון הנגיש משדה הראייה שלנו. אפשרות אחרת היא לקחת צלוחית/כוס קטנה עם כמות קצובה מראש, ולהתייחס אל מה שאכלנו כאל ארוחה לכל דבר (או חלק ממנה). כדי שלא נתפתה לטעום מהסיר בזמן הבישול אפשר ללעוס מסטיק ללא סוכר, ובזמן שמעבירים את תכולת הסיר לקופסא אפשר לשטוף אותו מיד במים, כך שהשאריות יהיו פחות אטרקטיביות.

 

זה רק סלט
איפה טעינו? 
סלט נתפס כמילה נרדפת לבריאות. לרוב הוא מכיל הרבה ירקות והרבה ויטמינים ומינרלים. אבל- לא מעט קלוריות. כשאנחנו מזמינים סלט עם תוספות במסעדה סביר להניח שיש בו כמה מאות קלוריות, שמקורן בגבינות השמנות (גבינת חלומי, פטה, מוצרלה) ובתוספות האחרות (טונה, בטטה, זיתים, גרעינים, אגוזים). אם נוסיף לכל זה רוטב נקבל תוספת נכבדה של שומן וקלוריות שהיינו יכולים להסתדר גם בלעדיה.

מה עושים? מבקשים את הסלט עם התוספות בצד ואוכלים מהן כמה שבאמת רוצים ולא כמה שהטבח החליט. אם מכינים סלט בבית מומלץ להשתמש בגבינות רזות, טופו, אגוזים טבעיים (במידה) וטונה במים או בשמן לאחר סינון. כתחליף לרוטב מעובד אפשר להכין רוטב ביתי, שמכיל פחות שומן וקלוריות, או להסתפק באופציה הפשוטה והבריאה – לימון/חומץ ומעט שמן זית או קנולה, שנחשבים לשמנים חיוניים.

 

 

דל, דיאט, מופחת ולייט
איפה טעינו? 
נעשה קצת סדר בהגדרות:
דל קלוריות/דיאט = מוצר המכיל עד 40 קק"ל ל-100 גר' מזון מוצק. אין זה אומר שהמוצר יהיה בהכרח דל סוכר. הרבה מיצי פרי מכילים כמות גדולה של סוכר למרות שהם עונים על ההגדרה של מוצר "דיאטטי".
דל שומן = מוצר המכיל עד 2 גר' שומן ל-100 גרם. אין זה אומר שהמוצר יהיה בהכרח דל קלוריות ו/או דל סוכר.
מופחת קלוריות/לייט/קל = מוצר המכיל עד 2/3 מהקלוריות שבמוצר הדומה הרגיל. אין זה אומר שהמוצר יהיה בהכרח דל קלוריות.
מופחת שומן = מוצר המכיל עד 2/3 מהשומן שבמוצר הדומה הרגיל. אין זה אומר שהמוצר יהיה בהכרח דל שומן.
התיוג של מוצר כ"דיאטטי" או "קל" עלול להטעות, כיוון שהוא עדיין יכול להכיל כמות משמעותית של סוכר, שומן ו/או קלוריות. בנוסף, מכיוון שמוצרי הדיאט לא כל כך משביעים, קיימת נטייה לאכול מהם יותר. זאת ועוד, מחקרים מראים כי חלק מהממתיקים המלאכותיים במוצרי הדיאט משבשים את מנגנון הרעב והשובע במוח ויוצרים תאווה גדולה יותר לסוכר, מה שמלכתחילה ניסינו למנוע באמצעות צריכת הדיאט. 

 
מה עושים? כדי להימנע מפרשנות מוטעית מומלץ לקרוא את התווית שעל גבי אריזת המוצר. יש לשים לב בעיקר לכמות הקלוריות, הפחמימות, השומנים והכולסטרול ל-100 גרם ולתרגמם לכמות הנאכלת. אם אין מגבלה בריאותית, עדיף לאכול את ה"דבר האמיתי" (במידה כמובן) מאשר את מוצר הדיאט המקביל. תחושת הסיפוק תהיה גדולה יותר והצורך במתוק ייענה. מבחינת הטעם – זה כבר עניין אינדיווידואלי, אך רוב האנשים יעדיפו את הטעם של הסוכר על פני הממתיקים המלאכותיים.

אם תיישמו אפילו חלק מהעצות הללו, לא רק שתשפרו משמעותית את התזונה ואת הרגלי האכילה שלכם. קיים סיכוי לא קטן שתרדו במשקל עוד לפני שפצחתם רשמית בדיאטה. אז קדימה, אמצו הרגל חדש אחד או שניים ותיווכחו לראות איך צעד קטן עושה הבדל עצום.

 

לאתר חברת  מותר לי

תגובות (0)
הוסף תגובה