5 הפחדים הגדולים של המעשנים

פחד הוא אחד מהאלמנטים ההישרדותיים החיוניים באבולוציה של המין האנושי כי הוא מונע מאיתנו מצבי סיכון. כך לדוגמא, אנחנו לא ניסע על 180 קמ"ש כי אנחנו מפחדים מתאונת דרכים והפחד הוא זה שישמור עלינו מפגיעה. אולם יש מצבים בהם דווקא הפחד הוא המנוע להמשיך בפעילות המזיקה. דוגמא מצוינת לכך היא עישון. אנשים מעשנים ממשיכים עם ההרגל המגונה הזה רק בגלל החשש מה יקרה להם אם יפסיקו. מעשנים רבים מפחדים מהשמנה, משעמום, מעצבנות ומדברים נוספים ולכן פשוט ממשיכים לעשן.

 

עוד באון לייף:

 

"עצם החוויה של הפחד גורמת לנו לאי נוחות במקרה הקל ויכולה לגרום למצוקה במקרים קשים יותר, ולכן הרבה פעמים אנשים יעדיפו להימנע מעצם החוויה על ידי שימוש באמצעי הרגעה שונים או הסחות דעת. במקרה של עישון בהחלט יכול להיות שאדם יהיה מעוניין להפסיק לעשן (בעיקר מסיבות בריאותיות או מסיבות של עלות כלכלית), אבל יבחר לא לעשות זאת כדי לא להרגיש את החוויה של הפחד", אומרת שני ביסר-סגל, נוירו פסיכולוגית קלינית מומחית, מתמחה ב-CBT (טיפול התנהגותי קוגניטיבי).

 

ביסר-סגל מוסיפה כי "מה שחשוב להבין לגבי פחדים הוא שהנטייה שלנו לרצות לברוח מהם בסופו של דבר רק מחזקת את הפחד, וגורמת לנו לתחושות קשות יותר ולמצוקה הולכת וגוברת. הדרך הנכונה להתמודד עם פחדים היא שילוב בין עבודה מחשבתית (למשל להבין מה מפחיד אותי, לחשוב על דרכים להתמודד עם מקור הפחדים, לנסות להפעיל ולהשתמש בהיגיון שיש לכל אחד מאיתנו ושבדרך כלל לא מופעל במצבי לחץ/פחד) לבין עבודה התנהגותית (לתכנן מראש מה אני יכולה לעשות כשהצורך לעשן עולה ואני מרגישה אי נוחות/ מצוקה, ולהכין ממש דרכי פעולה). לדוגמה, במקרה של פחד מעצבנות, האדם יכול להכין לעצמו אסטרטגיה חלופית לעישון כטכניקה להרגעת כעס (במקום הפסקת סיגריה לעשות הפסקה לנשימה, שבה אני יוצא לרגע מהסיטואציה, מוצא מקום שקט ועושה תרגיל קצר של נשימות במטרה להירגע, בדיוק כמו שבעבר יצאתי החוצה לעשן סיגריה). אותו הדבר במקרה של פחד מהשמנה: להכין אסטרטגיה שבמרכזה הכנה מראש 'מה אעשה כשרגיש צורך לנשנש?'".

 

מירי זיו, מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן נגד עישון

הקליקו והאזינו לאהוד אברהמסון בשיחה עם מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן מתוך תכנית הרדיו ב- 103FM

 

רוצים להפסיק לעשן? אברהמסון- 9933* לכניסה לאתר הקליקו כאן

 

 

אהוד אברהמסון, מייסד מכון אברהמסון ומומחה לגמילה מהתמכרויות, מסביר כיצד להתמודד עם הפחדים שחווים מעשנים:

 

השמנה

כשאין סיגריה נוטים לאכול משהו במקום וכך נוצרת נטייה לעלייה במשקל. יש לכך מספר סיבות: כשמפסיקים לעשן האוכל טעים יותר ויש לו ריח מגרה יותר מבעבר; חילוף החומרים מאט מעט כיוון שהניקוטין משמש כזרז של מטבוליזם; בלוטת התריס עובדת קצת יותר לאט כשלא מעשנים, כך שגם אם אוכלים בדיוק בדיוק אותו דבר, בכל זאת רוב האנשים מעלים מעט במשקל.

 

מה עושים? לדברי אברהמסון, מגבירים את צריכת המים, מתחילים לעסוק בהליכות ובפעילות גופנית לאיזון, מכינים מראש ירקות חתוכים בצורת מקלות (גזר, פלפל, מלפפון וכדומה) כי הזיכרון האוראלי עדיין קיים ומקנן ברקע. "אם מקפידים על ההכנות מראש אין סיבה לפחד מהשמנה. גוף בריא יודע לטפל בעצמו ובהמשך לאזן את עצמו", מרגיע אברהמסון.

 

 

עצבנות

חברות הטבק שכנעו אותו במשך תקופה מאוד ארוכה שסיגריה היא דבר מרגיע. כך זה נראה בכל הפרסומות, הסדרות והסרטים, אולם מחקרים מראים שהמציאות הפוכה, מסביר אברהמסון. מה שבאמת גורם ללחץ, לסטרס, לחרדה ולעצבנות היא ההתמכרות לסיגריות. כשמעשנים לחץ הדם והמתח רק עולים. אמנם הדלקת סיגריה מעלימה את התסמינים של הלחץ לכמה דקות, אולם בפועל התסמינים חוזרים מיד אחר כך ואם תשימו לב סביבכם – המעשנים הם אנשים עצבניים יותר ביחס לאנשים שאינם מעשנים. הטבק והחומרים הכימיים הנלווים מגבירים את תופעות הלחץ והמתח בגוף, ומי שמפסיק לעשן מרגיש נינוח ורגוע יותר, גם בכל הנודע לשהייה עם הילדים, כי יותר חמצן מגיע למוח ופחות רעלנים מגיעים לגוף.

 

פחד מלהיות מחוץ לחבר'ה

זוכרים את הפרק בסדרה "חברים" שבו רייצ'ל מתחילה לעשן רק בשביל להשתתף ברכילות המשרדית? אתם יכולים להירגע כי בפועל יש יותר אנשים לא מעשנים מאשר אנשים מעשנים. לדברי אברהמסון, בארץ ירד שיעור המעשנים מ-46% ל-19% (בקרב בני 21 ויותר), כך שבפועל יש יותר אנשים שאינם מעשנים שתוכלו לשהות בחברתם.

מה עושים? בכל מקרה, אל תוותרו על ההפסקות בעבודה, הכינו קפה או קחו כוס מים וצאו להפסקה. אל תתנו לעצמכם להרגיש מחוץ למעגל או לא חלק מהשיחה בברזייה או במרפסת. אל תאבדו את תחושת החופש, מציע אברהמסון, כך בעבודה וכך גם בכל הנוגע לבילויים בערב. יש יותר ויותר מסעדות, ברים ומקומות בילוי האוכפים את החוק האוסר על עישון. ביסר-סגל מוסיפה כי אפשר להתייחס להפסקת העישון כהזדמנות לעשות שינוי לטובה בהרגלים ולייצר למשל קבוצת ריצה, משחק כדור משותף, מפגשי קריאה, טיולים וכו', במקום מפגשי העישון מפעם, ואז יש הזדמנות להרוויח דרך הפסקת העישון גם מפגשים חברתיים חדשים שאין בהם בהכרח אלמנט של עישון משותף.

 

 

פחד משעמום

ההרגלים וההתניות כמו היד האוחזת בסיגריה או היד המשחקת בחפיסת הסיגריות או היד המאפרת הם הרגלים והתניות שייעלמו כמו זיכרון פאבלובי תוך 21 יום מרגע הפסקת העישון.

 

מה עושים? בזמן הזה, עד שיחלפו 21 יום, מציע אברהמסון, כדאי להתעסק עם כדור מעיך כלשהו, אבל לא לאמץ סיגריה מפלסטיק או מסטיקים. כל פעילות אוראלית תחזק את חוסר הסיגריה. לדברי ביסר-סגל, מומלץ לחשוב על זה כזמן פנוי שנוסף לי שאני יכול למלא אותו בדברים שמעניינים אותי, להיות פרו-אקטיבי ולהכין מראש עד כמה שניתן דרכי התמודדות (לפחות לשלבים הראשונים של השינוי) – תחביב חדש, בילוי זמן עם מישהו קרוב וכדומה.

 

פחד מאינטימיות

אנשים רבים שמעשנים משתמשים במסך העשן של הסיגריות כמסך שנוח להתחבא מאחוריו. לא חייבים להישיר מבט או למצוא נושאי שיחה, אפשר הרי להתחבא מאחורי הסיגריות. אבל לדברי אברהמסון, לא ממש צריך את זה בחיי היום-יום, בטח לא במחיר שגובה העישון מחיינו.

 

מה עושים? כדאי לאמץ הרגלים חברתיים של אנשים לא-מעשנים. ביסר-סגל ממליצה לעשות את תהליך ההתמודדות עם פחד מאינטימיות באופן הדרגתי, עם בנייה של אסטרטגיות התמודדות עם הפחד. למשל, כדאי לנסות לעשות תרגילים קצרים של התנסות בשיחה עם קשר עין ולבנות את הביטחון בצורה הדרגתית, עדיף תוך קבלת יעוץ מאיש מקצוע.

תגובות (0)
הוסף תגובה