גלולות למניעת הריון: איך הם שינו את חיינו?

פסיקה אחת של בית המשפט העליון שניתנה לפני כחמישים שנה, שינתה את מהלך חייהן של נשים לנצח. ב -7 ביוני 1965 במשפט גריסוולד נ' קונטיקט פסק בית המשפט העליון של ארה"ב כי החוקה מגנה על הזכות לפרטיות. עד אותו הרגע החוק בקונטיקט אסר על כל אדם להשתמש "בכל תרופה, תכשיר רפואי או מכשיר לצורך מניעת הריון". ברוב של 7-2, ביטל בית המשפט העליון את החוק בטענה שהוא מפר את "הזכות לפרטיות בחיי נישואים". ביטול זה מהווה ציון דרך משמעותי במאבק על הזכות לפרטיות ביחס לפרקטיקות אינטימיות. בהמשך הפכה הגלולה למניעת הריון לחוקית עבור זוגות נשואים, וסללה את הדרך לפסיקה שהעניקה לכל הנשים, בסופו של דבר, את האפשרות למנוע הריון.

 

עוד באון לייף:

 

כיום, לגלולה יש כבר מקום של כבוד בתרבות. אמנם אנחנו לרוב מקשרים את הגלולה עם מהפכה מינית ועם המציאות המודרנית המאפשרת סקס מזדמן, אבל בפועל היא שינתה את חייהן של נשים בשלל דרכים שונות שלא קשורות בכלל למין. המספרים מדברים בעד עצמם: יותר מ -99% מהנשים הפעילות מינית בגילאים 15-44 משתמשות באמצעי מניעה אחד לפחות. אמצעי המניעה נתנו לדורות של נשים את האוטונומיה על הפוריות שלהן וכך גם על עתידן.  

 

להלן שבע דרכים עיקריות בהן לגלולה הקטנה יש השפיה על הישגיהן של נשים בחמשת העשורים האחרונים.

 

1. היא סייעה לנשים להגיע ללימודים גבוהים

להנגשת הגלולה בגילאים צעירים יש השפעה על ההרשמה ללימודים גבוהים. "בסך הכל, בקרב נשים בשנות ה -20 המוקדמות שלהן, הרשמה למכללות הייתה  גבוהה יותר ב-20% בקרב אלה שהיתה להן גישה חוקית לגלולה בגיל 18, בהשוואה לנשים שלא יכלו מבחינה חוקית לקבל את הגלולה בסוף גיל ההתבגרות," מצא את מכון גוטמכר.

 

הקשר בין צריכת גלולות להרשמה של נשים ללימודים גבוהים. צילום: shutterstock

 

"זוהי תקופה קריטית בה נשים מקבלות החלטות – האם להתחתן, האם ללמוד במכללה, איזה סוג של קריירה לתכנן," מסבירה פרופסור מרתה ביילי, חוקרת במרכז ללימודי אוכלוסייה באוניברסיטת מישיגן. "תקופה זו קובעת הרבה ממה שיקרה במשך 20 השנים הבאות, ולכן גישה לאמצעים למניעת הריון בתקופה זו היא קריטית ויש לה השפעה גדולה".

 

2. היא עוזרת להן להישאר יותר זמן בבית הספר

על ידי מתן שליטה על נשים על מתי והאם הן רוצות להקים משפחה, הגלולה אפשרה לנשים לקחת לעצמן את הזמן והמרחב לעיסוקים אחרים שלא כוללים נישואים או ילדים. פירושו של דבר יותר הוא שנשים במכללה, יכלו להתמיד בלימודיהן למשך זמן ארוך יותר.

 

"לנשים צעירות שהייתה להן גישה לגלולה לפני שנאלצו להחליט האם לרכוש השכלה גבוהה או לוותר עליה, יש בממוצע כשנת לימודים אחת נוספת לפני גיל 30", כך על פי מחקר שבוצע על ידי מכון גוטמכר. כיום, נשים עולות במספרן על הגברים בהרשמה ללימודים גבוהים.

 

3. היא הניעה נשים למקומות עבודה רווחיים יותר

מחקר של אוניברסיטת הרווארד מ-2002 מצא כי "נגישות גדולה לגלולות למניעת הריון ייצרה עלייה בגיל הנישואין של נשים וגם הביאה לעלייה במספר הנשים הנרשמות ללימודי מקצועות רווחים ופוצחות בקריירה. "המחקר אף העריך כי הגלולה העלתה ב-30% את שיעור נשים שנכנסו לקריירה מקצועית.

 

זה אומר שיותר נשים נמצאות במקומות עבודה רווחיים יותר כמו משפטים, רפואה ועסקים. מאז 1970, חלקן של נשים העובדות במקצועות ניהוליים עלה מ- 19.9% ??ל -51% בשנת 2011.

 

4. היא עזרה לצמצם את פער השכר בין גברים לנשים

הפערים בשכר בין גברים ונשים עדיין קיימים היום אולם הם היו גדולים בהרבה אילולא היה לנשים את השליטה על הפוריות שלהן. מחקר שבוצע ב-2012 מצא כי פערי השכר בין גברים ונשים בגילאי 25-49 קטנו ב- 10% בשנת 1980 לעומת 30% בשנת 1990, כשהאמצעים למניעת היריון היו נגישים יותר. האפשרות לדחות הקמת משפחה אפשרה לנשים להשקיע בקריירה שלהן ולקבל משכורת גבוהה יותר.

 

5. היא הביאה הריונות לא רצויים של קטינות למספר הנמוך ביותר לכל אורך ההיסטוריה

על זה אין ויכוח: ככל שיותר נשים משתמשות בגלולות, כך הסיכון להיריון לא רצוי קטן, במיוחד בגיל צעיר. מחקר משנת 2007 מצא כי ניתן לייחס 86% מהירידה במספר ההריונות בגיל העשרה לשימוש באמצעי מניעה טוב יותר.

 

הגלולות הורידו את מספר ההריונות הלא רצויים. צילום: shutterstock

 

ב-30 השנים האחרונות מספר ההריונות הלא רצויים בקרב בני נוער ובקרב נשים בכלל נמצא בשפל חסר תקדים וזה לא בגלל שנשים שינו את דעתן על נושאים אלה. אלא שבמשך מאות שנים לא הייתה להן גישה למידע רפואי ולשירותי בריאות שאפשרו להן לקבל את ההחלטות הטובות ביותר עבור עצמן.

 

6. היא גרמה למשפחות שלנו לשגשג כלכלית

מחקר שבוצע בשנה שעברה מצא כי לאנשים שנולדו בשנים שלאחר כניסתן של תכניות לתכנון המשפחה – אלה המספקות אמצעי מניעה – יש סיכוי נמוך יותר לחיות בעוני.

"אנו מוצאים כי לילדים שנולדו לאחר שתכניות אלה החלו (ביחס לאלה שנולדו לפני תכניות אלה באותם מחוזות) היה באופן משמעותי סיכוי נמוך יותר לחיות בעוני הן כילדים והן כמבוגרים," אמר מחבר המחקר.

 

7. אנחנו פשוט מאושרות יותר כשיש לנו את השליטה על הגורל שלנו

הורים שמתכננים את משפחותיהם עשויים להיות מאושרים יותר. "ללידות בלתי מתוכננות יש קשר ישיר לעלייה בסכסוכים בין בני הזוג, לירידה בשביעות הרצון מהיחסים ולסיכויים גבוהים לכישלונם. גישה לאמצעי מניעה ושימוש עקבי בהם משפיעים גם על תוצאות בריאות נפש היות והיא מאפשרת לזוגות לתכנן את מספר הילדים במשפחתם, כך לפי מכון גוטמכר. הגלולה לא רק משפיעה על נשים, אלא גם על המשפחה שהן בונות.

 

התקדמות שנשים עשו מאז המצאת הגלולה בא לידי ביטוי כמעט בכל תחום בחייהן – מרווחה כלכלית ועד רווחה נפשית וזה, גבירותיי וגבירותיי, הרבה מעבר לסקס חופשי.

תגובות (0)
הוסף תגובה