החופש הגדול והתזונה הבעייתית של המתבגרים

החופש הגדול כבר כאן, וליציאה מהשגרה יש יתרונות, ולצדם גם חסרונות. יש בקיץ אכילה בעייתית מכל מיני סיבות, ולצדם גם סכנות. אסנת בוברוב, דיאטנית ?לייף? מבית סופר-פארם, מסבירה: ?הגוף שלנו בנוי בצורה כזאת שהוא צריך להיחשף לאור כמה שיותר, אסור לדלג על זה?. האור, טוענת בוברוב, גורם להורמונים שלנו לעבוד נכון, וזה גורם לתיאבון שלנו לעבוד יותר טוב. חשוב לעשות משהו שחושף אותנו לאור. אם בכל זאת קמתן בדיוק כשההורים חזרו מהעבודה, יש כמה טריקים קטנים שמומלץ ליישם.

 

עוד באון לייף:

 

1. לא לאכול מול הטלוויזיה – אפילו שהשעה קצת מאוחרת ולא כולם יושבים לארוחה משותפת, חשוב לאכול ליד שולחן, בישיבה.

 

2. אפשר לקחת מגש ולהחליט שעליו שמים את כל מה שאנחנו עומדים לאכול בשעות הבאות, על מנת שתהיה לנו שליטה על מה שנכנס לפה שלנו. עדיף שיהיו שם פירות וירקות ומזונות מחיטה מלאה. בכל מקרה, רק מהמגש הזה נאכל.

 

3. לשתות מים כמה שאפשר, במיוחד בתקופת הקיץ.

 

למרות הפיתוי, לא מומלץ לאכול מול הטלויזיה. צילום:  Shutterstock

 

דיאטת הפלא – שלא ימכרו לכם אשליות   

"הקיץ מביא איתו כל מיני דיאטות שמבטיחות ניסים ונפלאות, בחיפוש אחר התיקון המהיר להורדה במשקל. לדיאטות הללו יש סיכונים לא מעטים, ו?אם זה נשמע יותר מדיי טוב בכדי להיות אמיתי, כנראה שזה לא אמיתי?, אומרת בוברוב. ?בקיץ מאוד קל להשמין. אנחנו אוכלים הרבה יותר בלי לשים לב?. חשוב לוודא שבכל מקרה, לא משנה כמה נאכל, נעשה זאת בישיבה. ככה יהיה לנו יותר קל לשלוט ולשים לב מה אנחנו מכניסים לפה. הדרך המנצחת להורדה במשקל היא ללכת ולעשות ספורט. כשאנחנו עושים ספורט, המח שלנו הופך למכונה שמייצרת כ50 סוגים שונים של חומרים שונים שעושים אותנו במצב רוח טוב יותר.

 

התזונה שלנו קריטית לא רק לשמירה על משקל תקין, אלא גם כדי להעניק לגוף את הויטמינים שאליו הוא זקוק. לעתים אנו מגיעים למצב של חוסרים בויטימינים שונים, שמגיעים בעיקר מתזונה לא מאוזנת, אוכל לא מספיק מגוון, והיעדר פירות וירקות מהתפריט היום-יומי. איך נדע אם חסרים לנו ויטמינים? אפרת קלמן, רוקחת סופר פארם, מסבירה כי ?נדודי שינה אצל בני נוער נגרמים לפעמים מחוסר של ויטמינים שונים, ביניהםB-B1,B6,B12. זוהי לא הסיבה היחידה, אך יכולה להיות גורם עיקרי. אפשר לפתור את זה באמצעות נטילת תוספי תזונה שמכילים ויטמיני B?. לדעתה, לחוסר במינרלים ישנם סממנים נוספים, כגון נשירת שיער ושבירת ציפורניים, למרות שתופעה זו יכולה להיות קשורה לעונות השנה.

 

נדודי שינה עלולים להצביע על חוסר בויטמינים. צילום: Shutterstock

 

לא לתת לדברים להיעלם מעצמם

במקרים מסוימים ובגילאים האלו, נתקלים לראשונה ב?גלולת היום שאחרי?. לגלולה הזו יש יתרונות וחסרונות, וחשוב להיות מודעים להם. הגלולה הזו היוותה סוג של פריצת דרך למקרים שונים של קיום יחסי מין וחשש מהריון בעיקר בגיל צעיר. מצד שני, ?הגלולה הזו היא כמו פתרון לטיפול בפנצ?ר. כמו שברכב אנחנו מחליפים את הגלגל הרזרבי ואח?כ הולכים ומחזירים את הגלגל הקבוע, ככה אנחנו לא אמורות להשתמש בגלולה הזו באופן קבוע?, אומרת קלמן.

 

הקושי ידוע ומובן. לגשת לרופא נשים ולעבור את הבדיקה, יכול להיות דבר מביך לא מעט פעמים, אבל זה משהו אפשר להתמודד איתו. אפשר ללכת עם חברה, ללכת עם אמא, זה לא משנה. ?המטרה היא ללכת יד ביד עם מישהו שמרגיע אותך?, מסבירה קלמן. ?גלולת היום שאחרי? היא למעשה פצצה של הורמונים שמטלטלת את הגוף, היא מוציאה אותו מאיזון הורמונלי, ובגיל צעיר זה הרבה יותר גרוע – הגוף לא מאוזן וההורמונים לא בדיוק סגורים על עצמם, כל שבירה כזו של האיזון מבלבלת אותו עוד יותר.

למרות שהיתרונות שבגלולה, אם מצאת את עצמך משתמשת בפעם השניה, זה צריך להיות תמרור עצור שאומר שבנקודה הזאת השימוש מפסיק. זה הזמן לגשת לרופא נשים, לקבל טיפול קבוע ולעשות מעקב. 

 

בחופש הגדול כל ההרגלים משתנים, וחשוב לשמור על הילדים. מתוך הפאנל

 

מידע ברשת – כלי חשוב, אך לא בלעדי

בעידן של אינטרנט, רשתות חברתיות וניו מדיה, לפעמים יותר נוח לנו להתייעץ עם מישהו שהוא אנונימי. בהסתמכות על מידע כזה חשש מהצפה של מידע. ?מומלץ שכל מתבגר או מתבגרת שמרגישים משהו לא נח פיזית או נפשית יוכלו לגשת ולדבר עם מישהו?, מסבירה קלמן. חיפוש מידע באינטרנט יכול להביא ים של אינפורמציה, ולא תמיד יהיה סדר של מה שמתאים עבורכן ומה לא. ברשת אין סינון של מידע, וזה יכול להכניס לחרדות. זה מאוד מקל להוציא את הדברים מהבטן ולשמוע חוות דעת של מישהו שלא נמצא במרכז הסערה, אלא מישהו מהצדשיכול לשפוך אור על הדברים,להרגיע ולמלא באופטימיות. הטיפ הכי חשוב – ללכת יד ביד ולטפל בדברים, לא לתת לשום דבר להיעלם מעצמו.

 

צפו בפאנל במלואו. מתוך כנס נערות ?יוצאות מהשורות? של און לייף:

תגובות (0)
הוסף תגובה