דרושה מפכ"לית למשטרת ישראל

הנה מודעת דרושים, או בעברית מודרנית: "קול קורא/ת", שככל הנראה לא תתקלו בה בקרוב:
"לארגון ביטחוני גדול (17,000 איש ואישה) האמון על שמירת ביטחונם האישי של אזרחי ישראל ומיגור הפשיעה וסובל ממשבר ערכי ותדמיתי עמוק, דרושה אישה כריזמטית, ללא עבר פלילי (או חשד לכזה), ערכית ובעלת יחסי אנוש מצוינים, יכולת ניהול מוכחת וראייה מערכתית, בעלת תואר אקדמאי מתקדם והיכרות עם מערכת הביטחון".

"חוק שוויון הזדמנויות בעבודה – 1988" אמנם אוסר אפליה על רקע מגדרי, אבל נראה שבשבועות הקרובים, בהם יוכרע מי יהיה המפקח הכללי של משטרת ישראל (כרגע מהווה ניצב בנצי סאו מ"מ המפכ"ל), חשוב להפנים כי הדבר הטוב והנכון ביותר שניתן לעשות כרגע למשטרה, זה למנות בראשה אישה.

 

משטרת ישראל, נמצאת בחודשים האחרונים בשפל ארגוני חמור ועמוק ורק ניקוי אורוות יסודי בכל הרמות והדרגים – יכול לשקם אותה. אחת הפעמים הבודדות שהסכמתי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הייתה כאשר אמר בהופעה פומבית לאחר חשיפה של עוד פרשת הטרדה מינית מביכה בצמרת הארגון (7 ניצבים נחשדו לאחרונה בפרשות של הטרדה מינית כלפי שוטרות בארגון – כולל הסמפכ"ל לשעבר ניסים מור. מפקדים זוטרים יותר כבר קשה לספור וזה עוד לפני שהזכרנו את פרשות השחיתות השונות) כי ייתכן והגיע הזמן למנות אישה לתפקיד החשוב הזה.

 

מדוע לא בעצם?
בניגוד לצה"ל, שם עוד נוהגים לתרץ את העדר הנשים במטכ"ל באופי המבצעי-לוחמני של הצבא, עבודת המשטרה מתבצעת בתוך גבולות המדינה, מידת הסיכון אינה שונה בין גבר ואישה, ונשים לוקחות חלק במגוון רחב מאוד של תפקידים, ביניהם מבצעיים. הבעיה מסתיימת ומתחילה בעובדה שנשים במערכת הביטחון מוסללות מראש לתפקידים אדמיניסטרטיביים ועל כן קשה למצוא היצע הולם של מועמדות לתפקיד. גם כיום האישה (היחידה) בדרגה הגבוהה ביותר במשטרה – ניצבת גילה גזיאל – משרתת בתפקיד ראש אגף כוח אדם, תפקיד חשוב ומשמעותי כמובן, אך גם הוא הגיע לראשונה רק לפני מספר חודשים ונדמה שנעשה בין היתר כאקט יחצנ"י בירכתי אחת הפרשות המביכות שצוינו לעיל.

 

אם אבקש לא רק להצביע על הבעיה, אלא גם לנסות למצוא פתרון, אפשר לחשוב על מספר שמות הולמים למועמדות לתפקיד המפכל"ית הראשונה של משטרת ישראל.
השם הראוי ביותר (כל ההצעות במאמר הן על דעתי בלבד) הוא תא"ל במיל' ונציבת בתי הסוהר לשעבר אורית אדאטו. אדטו ,60, עמדה בראש ארגון בטחוני – השב"ס – והיא בעלת ניסיון רב בתחום ואף חברה במועצה לביטחון לאומי וב- 'פורום דבורה' – נשים במדיניות חוץ וביטחון לאומי.

 

אורית אדאטו. נציבת שירות בתי הסוהר וקצינת ח"ן ראשית

 

גם האלופה במיל' אורנה ברביבאי היא מועמדת ראויה ושמות נוספים יכולים להגיע גם מהמוסד,  מהפרקליטות וגם מתוך המשטרה עצמה. למרות מיעוט הנשים בצמרת הביטחונית, ניתן בהחלט למצוא אישה ראויה שכישוריה הולמים את התפקיד ולכל הפחות – חובה לנסות.

 


אורנה ברביביאי בדרגת אלוף, שנת 2011

 
אישה בצמרת ארגון בטחוני הוא דבר שבעולם התרגלו אליו ממזמן (ג'וליה פירסון – עמדה בראש השירות החשאי בארה"ב, ה – CIA  וישנן דוגמאות ממקומות נוספים בעולם) ובישראל אנחנו עדיין מתרגשים/ות כאשר ממנים אישה לתפקיד ראש אגף, לאלופה ולניצבת.

 

ג'וליה פירסון, מונתה באופן היסטורי לתפקיד ראשת השירות החשאי של ארה"ב

במינוי אישה (ראויה) לתפקיד המפכל"ית ישנו מסר חשוב וברור חיצוני ופנימי. במישור החיצוני, נשים יכולות וצריכות לקחת חלק בשיח הביטחוני הקיים במדינת ישראל, שיח שנשלט על ידי גברים באופן בלעדי כמעט. במישור הפנימי מדובר במסר חשוב לכלל השוטרות, אשר צל ההטרדות הבלתי פוסקות כלפיהן עדיין מרחף על המשטרה, כמו גם תקרת הזכוכית בארגון, שהנה הדבר אפשרי ומה שהיה – לא יהיה.
הגיע העת לשינוי תודעתי שחשוב גם למשטרה וגם למדינת ישראל, הגיע זמן המפכל"ית.

תגובות (0)
הוסף תגובה