B12: למה אנחנו צריכות אותו

כמה שמעתן על  B12 בשנים האחרונות? המון, ובצדק. ויטמין B12 הוא אחד הוויטמינים הכי חשובים. בשנת 2011 יצא ה-FDA, ארגון הבריאות האמריקאי, בהוראה גורפת לנשים וגברים מעל 50 ליטול את הוויטמין הזה באופן קבוע, בלי קשר לתוצאות בדיקות הדם ואם ישנו חסר של הוויטמין.

 

B12 הוא קריטי למערכות שונות בגוף – מערכת העצבים, השרירים והדם. מחסור בוויטמין B12 עשוי להתבטא בחולשה כללית, בנימול בידיים ברגליים, עשוי לגרום לחרדה ודיכאון, לבעיות קשב וריכוז, אנמיה, איבוד זכרון ולבעיות הורמונליות שונות. הוויטמין הוא בעצם תוצר של בקטריה. בעבר, כשהעולם המודרני לא היה כל כך סטרילי כמו היום, היינו מקבלים את הוויטמין ואת הבקטריות ישירות מהמזון שלנו. היום, הסטריליזציה אמנם חסכה מאיתנו מחלות רבות, אבל גם מחסירה מאיתנו כמה מהוויטמינים החשובים ביותר.

 

האם באמת חסר לכם b12?

חשוב לי להבהיר נקודה אחת בנוגע לבדיקות הדם שאנחנו עושים על מנת לברר האם אנחנו סובלים מחוסר בוויטמין B12: ויטמין B12 נקשר לשני סוגי חלבונים בדם ולסוג חלבון אחד בשתן. אנחנו מקבלים, בעצם, תוצאות בדיקות דם בלבד, ולא בודקים את החסר בחלבון השתני. כך, שאם מסתמכים רק על תוצאות בדיקות הדם (שעשויות להיות תקינות) אנו עלולים לפספס את החסר משום שלא בדקנו את החלבון השתני, שעלול להראות שאכן אין לנו מספיק B12.  B12  לוויטמינים מקבוצת ה – b (ביניהם גם החומצה הפולית המפורסמת), כולם מסיסים במים. כלומר שאין סכנה בנטילת B12 היות שהגוף לוקח את הכמות שהוא צריך, ואת כל השאר מפריש דרך השתן.

 

איזה סוג b12  לקחת?

חשוב לדעת, לא כל תוספי המזון של B12 זהים.  הצורה הנפוצה ביותר נקראת ציאנוקובלמין, שזו הצורה הסינטטית של ויטמין B12 אשר אינה קיימת בטבע, אבל קיימת בייצור של תרופות ותוספי תזונה עקב המחיר הזול של הייצור. בהנחה שמדובר באדם בריא שנוטל את הציאנוקובלמין בגוף, תתבצע המרה לצורה הטבעית של ה B12 שנקראת מתילקובלמין. הבעיה היא שלא אצל כולם זה תתבצע המרה, וה B12 לא יספג.

לעומתו, ישנה הנגזרת הטבעית של B12 בשם מתיל קובלמין. הקובלמין הוא ה B12 והמתיל הוא קבוצת החומרים בגוף האחראית על תהליך של מתילציה, שמירה על אנטי אוקסידנטים:  אנחנו בעצם נוטלים חומר שמסייע לשמור על ה DNA שלנו. B12 מסוג מתילקובלמין מסייע ביצירה של תאים חדשים, חיזוק כדוריות הדם האדומות, שמירה על נוגדי החמצון בגוף, מעודד פעילות בריאה של תאי המוח, תאי הזיכרון, מצב הרוח, תפקוד קוגנטיבי ועוד.

 

טיפ קטן: B12 קיים הן בצורת טבלית והן בצורה נוזל. על פי בדיקות שנעשו בשנים האחרונות – נמצא שהצורה הנוזלית משפרת בצורה משמעותית את הספיגה של הוויטמין.

 

בנוסף, אני ממליצה לצרוך ויטמין B12 בתוספת של חומצה פולית טבעית, בגלל שיתוף הפעולה ההדוק ביניהם לתהליכים רבים בגוף. אחד הדברים החשובים במערכת היחסים הזו ששני הוויטמינים יחד מייצרים תאי דם חדשים שמסייעים בספיגת הברזל בגוף, מורידים את הסיכון למחלות לב ולכלי דם והם מתחרים על אותם קולטנים בגוף.  חשוב לדעת, שכמו שבויטמין B12 יש צורה סינטטית וטבעית, כך גם בחומצה פולית, אחד הויטמינים הכי נפוצים בקרב נשים בשנות הפוריות. תמיד העדיפו לצרוך חומצה פולית מסוג Folate ולא Folic Acid. 

 

אור ביבה משתתפת באירוע הערב "לא יוצאות מאיזון" של און לייף, ב-20 ביולי בפארק שרונה.

תגובות (0)
הוסף תגובה