הוליווד גאה להציג: אפליה ברורה בין נשים לגברים

חוסר השוויון בין גברים לנשים, לצערנו, אינו דבר חדש. אחת לכמה חודשים מגיע תורו של סקטור חדש להיכנס תחת זכוכית המגדלת, אז מתגלים פערי השכר בין עובדים ממינים שונים, כשכמעט בכל תחום ותחום מסתבר כי העובדים הגברים מרוויחים יותר (ובמקרים מסוימים, הרבה יותר) מעמיתותיהן למשרד. לאחרונה נחשפו נתונים אשר העידו כי התופעה קיימת גם בתחום ההיי-טק המתקדם והמתפתח כל כך, ונראה כי לפחות בכל הקשור לשוויון בין המינים, גם לחברות הטכנולוגיות המתקדמות ביותר בעולם יש עוד לאן להתפתח.

 

אך כעת מסתבר כי הבדלים בין המינים נרשמים לא רק בגובה השכר לו זוכים העובדים השונים – אלא גם בצורות רבות נוספות. אחת מהן נחשפה בדו"ח מיוחד אשר פורסם לאחרונה בארה"ב, ובחן את מספר הנשים הפועלות בבירת הקולנוע העולמית – הוליווד. התוצאות, כפי שוודאי תנחשו, רחוקות מאוד משוויון.

 

רחוקות מאוד משוויון. צילום: shutterstock

 

מחברי הדו"ח בחנו 700 מהסרטים הפופולריים ביותר אשר הופקו בהוליווד במהלך השנים האחרונות, ולראייתם, חוסר השוויון בין המינים בהוליווד בולט אפילו במוצר הסופי אשר מפיקה התעשייה הנוצצת – סרטי הקולנוע. על פי הנתונים, בשנת 2014 זמן המסך אשר הוקדש לדמויות נשיות ומדבר הסתכם ב-28.1% בלבד. הדבר מטריד במיוחד, לדבריהם, שכן הם מזהים מגמת ירידה בשנים האחרונות בזמן המסך לו זוכות הדמויות הנשיות. בנוסף, מתוך 100 הסרטים הפופולריים ביותר אשר הופקו במהלך השנה החולפת, רק 21 כללו דמות ראשית נשית (יחידה או אחת מכמה דמויות ראשיות).

 

חוסר השוויון אמנם בולט מאוד בסרטים, אך לפי מחברי הדו"ח – הוא ממש לא מתחיל שם. למעשה, לראייתם דווקא ההפך הוא הנכון – וחוסר נוכחותן של נשים בתפקידי המעטפת מאחורי המצלמה מהווה בסיס להדרתן גם מהסרטים עצמן. למעשה, מאחורי המצלמה המצב גרוע בהרבה מאשר תואר עד כה: על פי הדו"ח בשנת 2014 רק 1.9% מסך הבמאים בהוליווד היו נשים. נשים גם היוו 11.2% מהכותבים בתעשיית הקולנוע בעיר, ו-18.9% מסך המפיקים.

 

בשנת 2014 רק 1.9% מסך הבמאים בהוליווד היו נשים. צילום: shutterstock

 

וחוסר השוויון נמשך גם מעבר לסוגיה המגדרית. כך, למשל, גילו החוקרים כי במהלך השנה החולפת לא פחות מ-73.1% מכלל הדמויות שהופיעו בסרטים השונים שהופקו בהוליווד הן דמויות "לבנות", בעוד 12.5% בלבד היו דמויות של שחורים ו-4.9% מהדמויות היו היספאניות. גם קהילת הלהט"ב לא זוכה לייצוג מרשים במיוחד, כשרק 14 מסך 100 הסרטים שנבחנו משנת 2014 כללו דמות להט"בית אחת או יותר.

 

את הדיונים בדבר המשמעויות וההשפעות של המספרים אשר עולים מהדו"ח נשאיר לאנשי אקדמיה, אך דבר אחד ברור מאוד: גם בתעשיית הקולנוע, אשר רבים רואים בה תעשייה פלורליסטית ומתקדמת, השוויון בין המינים הוא עדיין בגדר חלום רחוק (וזאת עוד מבלי לבחון את גובה השכר אשר מקבלים בעלי התפקידים השונים בתעשייה)

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל:

תגובות (0)
הוסף תגובה