12 עובדות מרתקות על מגנזיום

אנחנו כבר יודעים עד כמה מינרלים כמו אבץ וברזל חיוניים לגופנו, אבל איריס כהן, רוקחת ומנהלת סניף ברשת סופר-פארם, מדגישה כי גם המגנזיום הוא חיוני לא פחות.

 

עוד באון לייף:

 

"הוא מינרל שקשור להרפיית שרירים, בניית עצם, שמירה על הלב ועל כלי הדם ואפילו טיפול בכאבי ראש ובמיגרנות, הנגרמים מהתכווצות של כלי דם בראש", היא מסבירה. לכן אין פלא שהגוף חייב מגנזיום ובכמויות לא מבוטלות.

 

 

כהן מביאה 12 מפתיעות על מגנזיום:

 

1. חוסר במגנזיום יכול לעתים להתבטא בהתכווצויות פתאומיות בלילה, וכמובן גם בזמן פעילות גופנית. נשים בהריון מכירות את ההתכווצויות המשתקות בפתאומיות באמצע הלילה, ואילו ספורטאים עלולים להיתקל בתופעה המרגיזה מיד אחרי אימון אינטנסיבי (ולפעמים גם שעות אחריו, או בלילה).

 

 

2. אחד ההסברים שנשים בהריון חוות התכווצות שרירים פתאומית, בדרך כלל ברגליים, לא לגמרי ברורה אולם היא ככל הנראה קשורה להידלדלות מאגרי המגנזיום בגוף, ה"נלקחים" על ידי העובר.

 

3. אצל חלק מהילדים הסובלים מהיפראקטיביות ומהפרעות קשב נמצא חסר במגנזיום. חוסר במינרל החשוב הזה עלול להוביל לעצבנות, היפראקטיביות, חרדות, נדודי שינה וכדומה. קצת בדומה לחוסר בברזל.

 

4. המגנזיום הוא מינרל שלוקח חלק בכ-300 פעילויות ותהליכים המתרחשים בגוף. רוב המגנזיום מתרכז בעצמות, ורק משהו כמו אחוז בודד נמצא במחזור הדם, לכן בדיקת דם רגילה לא תבדוק אם יש חסר בגוף.

 

5. הצריכה היומית המומלצת היא כ-450-300 מ"ג ליום לפחות. יש הבדלים בין גברים לנשים ולגבי נשים הרות, ספורטאים וכדומה – יש המלצה לצרוך כמות גדולה יותר.

 

6. אפשר לקבל מגנזיום דרך התזונה, מירקות עליים ירוקים וירקות ירוקים כמו שעועית, אפונה, ברוקולי, תרד וכדומה (זוכרים את שיעורי טבע על הפוטוסינתזה? פה טמון ההסבר), אגוזים, גרעינים דוגמת גרעיני דלעת, קטניות, מוצרי סויה, שקדים, דגנים מלאים על קליפתם, אבוקדו, משמש מיובש ובננות. לשם המחשה, ב-100 גרם של תרד מבושל יש כ-25% מהקצובה היומית המומלצת לאדם ממוצע.

 

 

7. רבים לא צורכים מספיק ממנו במזון ומומלץ להם לצרוך תוסף תזונה (ולהיוועץ ברופא לפני כן). את תוסף התזונה כדאי לצרוך לפני השינה, אז הספיגה אופטימלית.

 

8. לספורטאים מומלץ לצרוך תוסף תזונה דווקא לפני תחרות מאומצת.

9. יש מגנזיום ציטראט ויש מגנזיום אוקסיד – שני התוספים טוענים לכתר "התוסף שנספג טוב יותר". כנראה שמדובר בעניין אינדיבידואלי של סביבה חומצית או סביבה בסיסית, שעדיין לא הוכרע חד משמעית.

 

10. לאנשים הנמצאים בסיכון גבוה לאירוע לב ובעיות כלי דם מומלץ לצרוך תזונה עשירה במגנזיום, שכן הוא המינרל החיוני לפעילות הלב: הוא מרפה כלי דם מכווצים. כלומר – כדאי לשלב עלים ירוקים, ירקות, דגנים מלאים, אגוזים וקטניות בתפריט על בסיס קבוע.

 

11. מי שסובל מבעיות של לחץ דם או בעיות של כליות חייב להיוועץ ברופא לפני נטילת תוסף מגנזיום.

 

12. סידן ומגנזיום הם הפכים-משלימים: סידן שותף לתהליך כיווץ השריר ואילו מגנזיום קשור להרפיה. לכן, כדי לטפל ולמנוע אוסטאופרוזיס כדאי לצרוך את שניהם. עם זאת, כדי שתהיה ספיגה טובה יותר, לא מומלץ לצרוך אותם ביחד, או בתוסף המשלב בין שניהם.

תגובות (0)
הוסף תגובה