שחור זה הכתום החדש

כשהייתי ילדה הייתי נוהגת לאסוף בקבוקים של בשמים. לא תמיד עם הבשמים עצמם – מה שעניין אותי היה פחות הריח ויותר העיצוב של הבקבוק. בקבוקי בושם מעוצבים היטב יכולים לפעמים להיות יצירת אמנות בפני עצמם.

לכן כה שמחתי והתלהבתי כשהוצע לי שיתוף הפעולה עם הבשמים של חברת לליק. אני הכרתי את לליק מעיצובי התכשיטים המדהימים של מייסד החברה, רנה לליק, שבסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 ייצר תכשיטים מרהיבים בסגנון אר נובו, בהתחלה מחומרים קונבנציונליים כמו מתכות יקרות ועם הזמן עבר לחומרים שעד אז לא היו מקובלים בתכשיטנות כמו זכוכית ואמייל.

מסתבר שהחל מ-1907 לליק פתח בשותפות עם יצרן בשמים שהיתה לו חנות סמוכה והחל לייצר גם בקבוקי בשמים. כיאה לאמן שהיה, הבקבוקים לא היו סתם בקבוקי זכוכית פשוטים אלא יצירות אמנות יפהפיות.

סדרת הבשמים שקיבלתי נקראת Lalique Noir Premier והיא מכילה 5 ריחות שכל אחד מהם מציין שנה או אירוע חשוב בהיסטוריה של חברת לליק:

Fleur Universelle 1900– מציין את השנה בה לליק היה בשיא תהילתו כתכשיטן מוערך וזוכה פרסים. זו היתה גם נקודת מפנה עבורו בה הוא גילה והתחיל להשתמש בזכוכית כחומר גלם מרכזי ביצירותיו. הניחוח מבוסס על כריזנטמות בשילוב רום וקינמון והוא מתקתק וחם אך עם זאת לא כבד מדי.

Terres Aromatiques 1905– השנה שבה הכיר לליק את יצרן הבשמים פרנסואה קוטי והחל איתו בשותפות שהוזכרה למעלה. עד אז היה מקובל שבשמים נמכרים בבקבוקי זכוכית פשוטים והלקוחות עצמם מעבירים אותם לבקבוקים מעוצבים שנקנו בכסף רב. בזכות שיטת ייצור המוני שפיתח לליק היה ניתן לייצר בקבוק מיוחד לכל ריח. הדבר למעשה גרם למהפכה בתחום הבשמים. ריח הבושם שואב מהים התיכון והוא רענן וחריף מעט, עם תווים של לבנדר, תימין ולימון.

Rose Royale 1935– מציין את השנה בה נפתחה החנות האייקונית של לליק במרכז פריז, חנות הקיימת עד היום. כיאה לשמו הבושם מבוסס על וורדים והניחוח שלו נשי מאוד, מתוק וחושני.

Fruits du Mouvement 1977– מציין את השנה בה מארי-קלוד לליק, נכדתו של רנה לליק, ירשה את החברה והפיחה בה רוח של מודרניות ונשיות. הבושם פירותי, נעים ונשי, עם תווים מרכזיים של מנדרינה, שזיף ויסמין. זה גם הריח החביב עליי באופן אישי.

Elegance Animale 1989– הניחוח הזה מהווה מחווה לבושם שיצרה נכדתו של רנה לליק בשנת 1989 שהפך לאחד הבשמים המוכרים של החברה. הוא עצי, פראי ומשלב זעפרן, עץ אלגום ואפילו ניחוח של עור חיה על מנת להגיע לתוצאה הרצויה.

אבל עם כל כמה שנחמד לי לרחרח בשמים, הדבר שבאמת חיכיתי לו היה העיצוב של הבקבוק! ולשמחתי לא התאכזבתי. הבקבוק מעוצב בקווים ישרים שמזכירים את האות הרומית i בגווני שחור וזהב. החלק הזהוב בצדדים מדמה כנפי נשרים והעיצוב בכללותו אמור להדהד עיצוב דומה של לליק עצמו מ-1911.

כשהתבוננתי בבקבוק הדבר הראשון שעלה לי לראש היה הנשים המוזהבות של קלימט. יש בבקבוק הזה משהו מאוד עוצמתי, אלגנטי וחזק, שמזכיר תקופות רחוקות ומקומות אחרים.
קלימט היה צייר אוסטרי שפעל סביב אותה תקופה של סוף המאה ה-19 ותחילת ה-20. הוא השתמש הרבה מאוד בטכניקה שמערבת עלי זהב אמיתי, והרבה לצייר נשים חזקות כמו יהודית (מסיפור יהודית והולופרנס) והאלה היוונית אתנה. גם בנשים ה"רגילות" שהוא צייר ישנה איזו עוצמה פנימית, איזה כוח שקט שממש יוצא מתוך הציור אל הצופה.

לא מזמן קראתי ספר בשם "האישה בזהב" שעוסק בקלימט ובגורל חלק מהציורים שלו בתקופת השואה. על פי הספר נעשה גם סרט (פחות טוב אבל עדיין מעניין מאוד) וגם בו ניתן לראות דימויים של האישה המוזהבת שמזכירים את בקבוק הבושם המדובר:

כבר הרבה שנים שאני לא אוספת בשמים, אבל הבקבוק הזה גרם לי לחשוב אולי להתחיל את זה מחדש. מה שבטוח, בינתיים על השידה שלי בחדר השינה, מתחת לתמונה של קלימט, עומד הבקבוק השחור-זהוב הזה ומתכתב איתו נפלא.

_________________________________________________

לקולקציית הבשמים החדשה של LALIQUE NOIR PREMIER >>