אקס פקטור שוב משתמשים וזורקים

בזמן שהפיד בפייסבוק של כולנו התמלא בממים ובדיחות על השמלה (המזעזעת) של בר רפאלי, כולם כבר הספיקו לפספס את המחדל שהתרחש ביום שבת האחרון בפרק ההופעות החיות של ה"אקס פקטור". אז למי שלא חי בישראל או מאלה ש"לא רואים את הזבל הזה", הנה עדכון קצר. בעונה הנוכחית הצטרפה דמות שלא נראתה קודם בתחרויות שירה בארץ ובחו"ל – דמות אנונימית שלא מזדהה בשמה או חושפת את פניה. עובדה שכמובן נוגדת את הרעיון שעומד מאחורי התוכנית: להפוך את פניך ושמך למוכרים ואותך למושא הערצה של ילדות בנות 14 וסוחרים בשוק הכרמל.  

 

המם הגאוני שיצר אלי אומזגין

 

לא יותר מגימיק

מפרק האודישן שלה היא מסתובבת עם משקפיים ענקיות, פאה וכתובית שעליו כתוב אנונימית. הסיבה היא שמדובר באישה דתיה, שמודעת לעובדה שבמידה ותיחשף זה יגרום לה לנזק ממשי בקהילה שממנה מגיעה – כי הרי לשמוע אישה שרה זה חטא, ולשמוע גבר שר זה מתנה מהשם שיש להעריך ולנצל.

 

אנונימית הפכה תוך זמן קצר לאחד מהגימיקים של העונה. הבעיה היא שכל מי שעקב אחרי התחרות הבין שהיא לא יותר מגימיק. מדובר בדמות שבכל פעם שמופנית אליה המצלמה היא בוכה ומתייסרת  על ההחלטה הקשה שעשתה ועל כך שהיא נמצאת בצומת דרכים בחייה.  

 

הפיליפינית עשתה את שלה

עכשיו, כשהקונפטי פוזר, לרוז פוסטנס מותר רק לנקות אותו

לטור המלא

 

 

הרגשות שלי לגבי אנונימית מאוד מעורבים. הם מעורבים ברחמים ושנאה. טוב, אולי לא שנאה כמו כעס, כעס כצופה שנמאס לה לראות את הניגוב דמעות הזה מתחת למשקפיים בשילוב עם קול צווחני ובוכה שקורא לשם לעזרה, כי עם כל הכבוד השם לא יעזור לך כאן. אם כבר החלטת להצטרף  לתוכנית שמשודרת בפריים-טיים כדאי להבין שיש לכך השלכות. ובואו נודה באמת, אנשים שמכירים אותה, יזהו אותה גם מאחורי המשקפיים והפאה.

 

אז הבכי התחיל באודישן הראשון, והמשיך למחנה האימונים, שם היא סירבה לשיר עם גבר, מה שגרם לעוד יותר בכי ודרמה ממוחזרת. בכל פעם שהתוכנית התמקדה בעיקר או במילים אחרות, בתחרות השירה והאינטראקציה בין המנחים והמתמודדים, אנונימית מתחילה לבכות וגונבת את הפוקוס של המצלמות. הפוקוס של ההפקה מתגייס סביבה לנחם וכולם עסוקים בלחפש אחר מתנדבת שתהיה מוכנה לוותר על הקבוצה שלה (שאיתם כבר התחילה לעבוד על שיר לאודישן) ותהיה מוכנה להיות בקבוצה של אנונימית.

הבעיה באנונימית היא שבראיון אחד על אחד היא בובת חרסינה שבירה ובכיינית, אבל כשזה מגיע לתחרות היא לא מגלה אמפתיה כלפי המתמודדות האחרות. היא התעקשה לשיר שיר שלמתמודדות האחרות לא התאים. הן בנחמדותן (וטיפשותן) הסכימו ועלו על הבמה עם שיר, שלטענת השופטים היה מתאים רק לאנונימית ולא לשאר המתמודדות.

 

 

אנונימית – עוד גימיק זול. צילום מסך

 

באותו פרק אחת המתמודדות הודחה ואנונימית, שכמובן, הרגישה אשמה התנדבה לנטוש את התחרות משום שזה היה באשמתה. משה פרץ,AKA  הנסיך על הסוס הלבן, יצא החוצה לשכנע אותה שהיא עושה טעות, ושלא תעזוב  את התוכנית. כמובן שכל הסאגה הארוכה והמעייפת הזאת לוותה בבכי תמרורים שגורם לי לרצות לא רק להעביר לערוץ אחר, אלא לזרוק את הטלוויזיה מהחלון.

 

מסע הלחצים בשיאו

ואז במוצ"ש האחרון, הגיעו לחצי ההפקה לשיא. בשיח מבויים היטב, הסביר לה פורטיס שהוא רוצה להציג אותה "בכבוד" ובשמה האמתי. אנונימית, בקול רועד מבכי תיארה את החשיפה כמו "לקפוץ לאוקיינוס, בלי לדעת אם אתה יוצא בחיים", אך פורטיס המשיך והתעקש בטיעונים כי "תרגישי שירדה לך משקולת מהלב", "את תשירי יותר טוב" והדובדבן שבקצפת: "אנחנו הולכים לזכות ככה". אך כצפוי, ערב ההופעות החיות הסתיים בהדחה של אנונימית – התחנונים לשם לא עזרו ואנונימית שנחשפה כשלומית ג'רסי, הודחה הביתה.

 

השופטים סיפקו הסברים להדחה, ביניהם: "זה לא עבד", אולי בגלל ש"היא לא שרה באנגלית", עברי לעומת זאת, לא מכר לנו סיפורים, אלא תמצת במשפט אחד את מה שקרה באמת – "סיפור לחוד, מוזיקה לחוד". ואני אומרת, עכשיו אתם נזכרים?! כל התוכנית הזאת בנויה על סיפורים עצובים וקורעי לב על מר גורלם של העובדת הזרה/האמא החד הורית/הילד שאבא שלו בכלא/והילדה שאף פעם לא היו לה חברים. לעיתים "האקס פקטור" מרגיש יותר כמו אירוע התרמה של "לתת" ופחות כמו ריאליטי שירה.

 

במילים אחרות: אלמונית הייתה אמורה להיות מודחת הרבה לפני המבוכה שלה בהופעות החיות. "אקס פקטור" לקחו, טיפחו, השתמשו וזרקו. אך ברגע שנחשפה, הגימיק הלך וכך גם היא.

 

אמש שודרה בערוץ המתחרה, הלא הוא ערוץ 10, סרט בשם "מציאות נושכת" על הנזק הנפשי המצטבר של פליטי תכניות ריאליטי. אם הסרט היה משודר עוד כמה חודשים, שלומית ג'רסי היתה המרואיינת הקלאסית. מילה של בקשה (יותר נכון תחנונים) בפני ההפקה ויוצרי תוכניות עתידיות – הצופים שלכם לא סובלים מפיגור, בבקשה תניחו לנו עם גימיקים זולים שלא מחזיקים מים ולא תזיק קצת חמלה מול מתמודדי התכנית. תתאמצו קצת, תגרמו לצופים שלכם להפעיל את הגלגלים במוח המתנוון שלהם ותפסיקו למחזר את אותם שטנצים שראינו כבר בעונה הראשונה של "כוכב נולד".  

תגובות (0)
הוסף תגובה